1. WSTĘP I CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU:
Program kółka języka angielskiego adresowany jest do uczniów gimnazjum, którzy wykazują szczególne zainteresowanie językiem angielskim i chcą poszerzyć znajomość kultury, tradycji i zwyczajów panujących w Wielkiej Brytanii i innych krajach anglojęzycznych.
Głównym założeniem programu jest zdobywanie wiedzy o obszarach anglojęzycznych oraz rozwijanie sprawności językowych, umożliwiających swobodne komunikowanie się.
Program kładzie nacisk na zapoznanie uczniów z położeniem Wielkiej Brytanii i jej części składowych, przedstawienie najważniejszych świąt i uroczystości w krajach anglojęzycznych oraz słynnych postaci.
Poza celami edukacyjnymi, w programie zawarto również cele wychowawcze, a więc rozwijanie zainteresowań uczniów, wzbudzanie szacunku dla innej kultury, ale także wskazywanie na wartość naszej rodzimej kultury i tradycji.
2. WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU:
Program został opracowany z myślą o uczniach w typowych warunkach szkolnych.
W zajęciach mogą brać udział uczniowie gimnazjum, którzy chcą doskonalić umiejętność posługiwania się językiem angielskim, poszerzyć znajomość słownictwa i wiedzę o kulturze krajów anglojęzycznych.
Program zakłada naukę w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ramach dodatkowych zajęć pozalekcyjnych.
3. CELE EDUKACYJNE:
3.1 Cele ogólne:
- rozbudzanie w uczniach ciekawości wobec innych kultur
- wyposażenie uczniów w wiedzę dotyczącą krajów, których języka się uczą
- rozwijanie twórczego myślenia
- rozwijanie własnych zainteresowań
- kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur
- rozwijanie poczucia wartości własnego narodu na tle innych kultur
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań
- kształtowanie umiejętności planowania i organizowania własnej pracy
- kształtowanie umiejętności poszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji
- zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego
- wspomaganie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego
- przygotowanie uczniów do udziału w konkursach
3.2. Cele szczegółowe:
Znajomość środków językowych:
Uczeń:
- posługuje się podstawowymi środkami językowymi
- zna słownictwo związane z kulturą Wielkiej Brytanii i innych krajów anglojęzycznych
- wie, gdzie szukać informacji na dany temat oraz w jaki sposób korzystać z dostępnych źródeł,
- wie, jak wykorzystać posiadane umiejętności w praktyce
Rozumienie wypowiedzi:
Uczeń:
- potrafi zrozumieć główne myśli w słuchanych i czytanych tekstach i rozmowach
- potrafi wyszukać właściwe informacje
- domyśla się z kontekstu znaczenia niektórych wyrazów
Tworzenie wypowiedzi:
Uczeń:
- potrafi udzielić krótkich informacji ustnych dotyczących omawianych zagadnień kulturowych
- potrafi poprawnie wymawiać wyrazy
- potrafi sformułować wypowiedź pisemną na dany temat
Reagowanie na wypowiedzi:
Uczeń:
- poprawnie reaguje ustnie lub pisemnie w typowych sytuacjach, takich jak: nawiązywanie kontaktów towarzyskich, prowadzenie rozmowy, sugerowanie, wyrażanie opinii, udzielanie rady, wyrażanie emocji itp.
Przetwarzanie wypowiedzi:
Uczeń:
- przekazuje w języku angielskim informacje zawarte w tekstach anglojęzycznych, filmach, prezentacjach multimedialnych lub na mapach i planszach
- przekazuje w języku polskim główne myśli obcojęzycznego tekstu
- dokonuje tłumaczenia z języka polskiego na angielski i z języka angielskiego na polski
4. TREŚCI NAUCZANIA:
- United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
- England
- London - the capital of Great Britain
- Scotland
- Loch Ness monster
- Wales
- Northern Ireland
- British royal family
- British school system
- United States of America
- New York
- Canada
- Republic of Ireland
- Australia
- Halloween
- Guy Fawkes' Night
- Santa Claus
- Christmas
- New Year Celebrations
- St. Valentine's Day
- St. Patrick's Day
- Easter
- Thanksgiving Day
- Independence Day
- Famous British people: W. Shakespeare, A.G. Bell, M. Thatcher
- Famous American people: J. Kennedy, T. Edison, B .Gates
- British English and American English
- British legends: Robin Hood and King Arthur
- British lifestyle
- Cities in UK and USA
- National sports
- Quizes, crosswords and games
5. METODY NAUCZANIA I TECHNIKI PRACY:
Założone cele będą realizowane za pomocą różnych metod i technik pracy:
- metoda komunikacyjna - przygotowanie do skutecznego komunikowania się w języku angielskim
- metody aktywizujące, np. metoda projektu, burza mózgów
- metody audiowizualne - filmy kulturowe DVD, nagrania CD
- metoda multimedialna - Internet, prezentacje multimedialne
- quizy, gry i zabawy dydaktyczne,
- praca z tekstem czytanym i słuchanym - czytanie czasopism angielskich, lektur w języku angielskim, słuchanie piosenek
- metoda podająca - wykład, objaśnienie, pogadanka
- praca ze słownikami.
6. FORMY PRACY:
Zastosowane formy pracy będą dobierane tak, aby pobudzać ciekawość uczniów oraz ich aktywność:
- praca zbiorowa (całą grupą),
- praca indywidualna
- praca w parach,
- praca w grupach
7. WARUNKI PRACY I POMOCE DYDAKTYCZNE:
W celu realizacji programu niezbędne będą następujące pomoce:
- odtwarzacz CD, nagrania,
- odtwarzacz DVD i telewizor,
- komputer z dostępem do Internetu, projektor
- filmy,
- czasopismo anglojęzyczne "Crown"
- teksty do czytania z różnych źródeł (strony internetowe, np. www.pearson.pl, www.macmillan.pl, www.profesor.pl, www.45minut.pl, itp, zagadnienia kulturowe z podręczników: New Exam Challenges, Voices, English Explorer, Next Move, Live Beat)
- przygotowane kserokopie dla uczniów,
- lektury angielskie z serii Penguin Readers,
- słowniki polsko-angielskie, angielsko-polskie
- mapa Wielkiej Brytanii
- plansze tematyczne
8. OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
Uczeń:
- posiada zasób słownictwa z omówionej tematyki, potrzebny do prowadzenia rozmowy na dany temat,
- posiada bogatą wiedzę językową i wiadomości o krajach anglojęzycznych,
- zna położenie, symbole, flagi i stolice Wielkiej Brytanii i krajów anglojęzycznych,
- zna najważniejsze święta i tradycje związane z krajami anglojęzycznymi,
- zna nazwiska słynnych Brytyjczyków i Amerykanów,
- zna ciekawe miejsca w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych,
- dostrzega różnice w kulturze i obyczajach Polski i krajów anglojęzycznych,
- dostrzega obecność języka angielskiego w życiu codziennym i możliwości, jakie daje jego znajomość,
- potrafi pracować z autentycznymi tekstami pisanymi i słuchanymi oraz ze słownikiem,
- jest tolerancyjny i otwarty wobec innych kultur,
- potrafi pracować samodzielnie i w grupie,
- samodzielnie korzysta z różnych źródeł informacji
9. EWALUACJA PROGRAMU:
Założeniem ewaluacji jest usprawnienie metod pracy oraz określenie stopnia realizacji przyjętych celów. Do przeprowadzenia ewaluacji wykorzystane zostaną ankiety dla uczniów uczestniczących w zajęciach pozalekcyjnych oraz rozmowy z uczestnikami kółka.
Sugestie i wnioski płynące z ankiet pozwolą zmodyfikować program i dostosowywać go do potrzeb użytkowników.
|