I Znaczenie wychowawcze - kształtuje osobowość
- formułuje system wartości, ukazując i operacjonalizując - dyskretnie, bez narzucania - wymiary Dobra i Zła; różnicując to w zachowaniach ludzi pokazuje, że choć zło początkowo bywa górą, to w końcu zostaje ukarane, a dobro zwycięża i jest nagrodzone, wskazując więc, jakie zachowanie jest dobrym wyborem, a także, że warto być dobrym,
- rozbudza postawę prospołeczną, wzmacnia wrażliwość i kształtuje postawę wychodzenia z pomocą potrzebującemu, ukazuje korzyści ze współpracy z innymi,
- rozwija osobowość i integruje ją, pobudza zaciekawienie światem i oswaja z jego różnorodnością (ukazuje mnogość typów ludzkich, problemów i sytuacji życiowych, uczy, że istnieje wiele różnych potrzeb, celów i pragnień - niekiedy sprzecznych, np.: akceptacji, miłości, uznania, zabawy, pracy, odpowiedzialności, bogacenia się, wolności, niezależności, odwagi, ryzyka),
- uodparnia na stresy, podpowiada sposoby pokonywania trudności życiowych w konkretnych sytuacjach, rozwija zaradność życiową, oswaja ze strachem i lękiem, jakie niosą ze sobą zło i przeszkody,
- kształtuje postawę optymistyczną, ukazując pozytywne rozwiązania większości trudnych sytuacji życiowych,
- pobudza wyobraźnię, twórczość, pomysłowość, rozwija refleksyjność, uczy antycypacji skutków działań
II Znaczenie terapeutyczne - wspiera osobowość
- pomaga rozwiązać własne problemy przez przykład bohaterów, przeżywających podobne emocje,
- rodzi nadzieję, że największe trudności kończą się, a zło można pokonać,
- poprawia nastrój pokazując, że nie jest się osamotnionym w aktualnych uczuciach (w strachu, zwątpieniu, zazdrości, pokrzywdzeniu, niesprawiedliwości, samotności, inności, kalectwie, niezrozumieniu, niemożności),
- zmniejsza lub usuwa lęk, łagodzi napięcia - przez zobrazowanie i pokonanie przeciwności,
- podnosi samoocenę i wiarę w siebie przez indentyfikację z bohaterem - choć małym i, jak się wydaje, bezbronnym,
- budzi ufność do ludzi, którzy w baśniach często niosą pomoc w potrzebie,
- wzmacnia motywację poprzez modelowanie wartości bycia aktywnym i otwartym,
- poprawia sprawczość poprzez dostarczenie skutecznych przykładów strategii rozwiązywania problemów,
- pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji dzięki przekazaniu wiedzy życiowej
III Znaczenie relaksacyjne
- wycisza,
- usypia,
- uspokaja,
- odpręża
IV Znaczenie komunikacyjne
- jest uzupełniającym sposobem przekazywania ważnych treści życiowych,
- jest pożądanym przez dzieci sposobem porozumiewania się z dorosłym na tematy istotne w życiu,
- uwalnia dorosłych od jałowego karcenia i pouczania, pozwala delikatnie przekazać łatwo przyswajalne treści.
Wszelkie formy zajęć baśniowych, takie jak: opowiadanie, inscenizacja, drama, dzielenie się odczuciami i refleksjami, malowanie pod wpływem baśni, a także układanie własnych baśni (przez starsze dzieci lub dorosłych) i ich analiza, są - dla wychowawców i terapeutów - dobrym sposobem diagnozowania rozwoju osobowości uczestników zajęć, określania ich predyspozycji, ograniczeń i ew. zaburzeń.
|