Tydzień dla zdrowia

Liliana Korus, Małgorzata Brudnicka,
Wioletta Siewiera, Magdalena Skopowska


Projekt szkolnego programu promocji zdrowia
realizowany w Szkole Podstawowej im. Wandy Chotomskiej w Kiełczowie
w dniach 2.11 - 6.11.2009

Wstęp:

Zdrowie jak podaje Encyklopedia PWN to "stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrego samopoczucia, przy całkowitym braku choroby lub kalectwa; nauką zajmującą się zdrowiem jest higiena, a utrzymaniem i przywracaniem zdrowia - medycyna."

Jeżeli zgodzimy się z tym, że zdrowie jest dla ludzi jedną z najważniejszych życiowych spraw, to oczywistą staje się konieczność zabiegania i dbania o nie od najwcześniejszych lat. Szkoła jest zorganizowanym, dziecięcym środowiskiem społecznym, które zapewnia dzieciom odpowiednie warunki zdrowotne, aktywizujące potrzeby poznawcze, rozwija ogólną sprawność ruchową i inne formy twórczości dziecięcej. Warunki środowiska szkolnego, świadomość nauczycieli, rodziców, działania terapeutyczne mają zasadnicze znaczenie na właściwe budowanie młodego organizmu. Mając na uwadze dobro uczniów, dbając o to, aby nasza szkoła była miejscem, w którym każde dziecko zdobędzie wiedzę o zdrowiu i sposobach jego ochrony, uczymy odpowiedzialności za własne, oraz zdrowie kolegów i koleżanek. Nasza szkoła wspiera w trudnościach, uwzględnia indywidualne potrzeby i możliwości uczniów, nagradza za wysiłki i starania. Nauczyciel pomaga dziecku w indywidualnym rozwoju, uczy podejmowania decyzji, stwarza warunki do tego aby dziecko czuło się dobrze i bezpiecznie, było radosne i zadowolone.

Cel główny:

Kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych, a także rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

Cele szczegółowe:

  • Wdrażanie do dbania o zdrowie własne i innych.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej.
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
  • Rozbudzanie zainteresowań własnym zdrowiem i rozwojem.
  • Ukazanie korzyści wynikających ze spożywania owoców, warzyw, nabiału, przełamywanie barier dotyczących nawyków żywieniowych.
  • Kształtowanie nawyków higieniczno-kulturowych.
  • Uświadomienie uczniom konieczności dbania o prawidłową postawę ciała i umożliwienie uczestnictwa w ćwiczeniach zapobiegających powstawaniu wad sylwetki.
  • Wdrażanie do czynnego wypoczynku.
  • Kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb osób niepełnosprawnych i chorych.
  • Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych dla życia i zdrowia.
  • Wdrażanie do współdziałania i współżycia i w zespole.
  • Wskazywanie zagrożeń zdrowotnych wynikających z braku w diecie dziecka warzyw, owoców, nabiału.
  • Uświadomienie dorosłym odbiorcom programu znaczenia aktywności ruchowej dla prawidłowego rozwoju fizycznego dziecka.
  • Wdrażanie do wizyt kontrolnych u lekarzy i specjalistów.

Odbiorcy projektu:

  • Dzieci
  • Rodzice
  • Nauczyciele
  • Pracownicy szkoły

Osoby realizujące projekt:

  • wychowawcy klas, nauczyciele poszczególnych przedmiotów, dyrektor szkoły, pedagog i psycholog szkolny, panie woźne, rodzice

Metody:

  • samodzielnych doświadczeń, stawianych zadań, ćwiczeń, słowne, odtwarzania, żywego słowa, Klanzy, Orfa, Labana, ruchu rozwijajacego W. Sherborne, aktywizujące

Formy:

  • indywidualna
  • grupowa
  • zespołowa

Oczekiwane efekty:

  • dobre samopoczucie ucznia, dziecko czuje się bezpiecznie w szkole
  • zaspokojenie codziennych jego potrzeb
  • prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny dziecka
  • zapewnienie miejsca, czasu i środków umożliwiających uczniowi naukę i zabawę
  • ochrona i wzmocnienie organizmu dziecka
  • zdrowe odżywianie się, mające duży wpływ na samopoczucie fizyczne i psychiczne
  • poznanie przez uczniów przepisów zasad ruchu drogowego
  • przyswajanie przez dziecko wiedzy o tym, co sprzyja, a co zagraża jego zdrowiu
  • organizowanie zabaw nie zagrażających jego życiu i zdrowiu
  • stworzenie miłego i estetycznego otoczenia

Ewaluacja projektu:

Projekt "Tydzień dla zdrowia" będzie realizowany w Szkole Podstawowej im. Wandy Chotomskiej w terminie 02.11.- 06.11.2009r. w klasach O, I, II, III,
oraz IV-VI. Ewaluacja zostanie przeprowadzona pod koniec listopada.

Formy ewaluacji:

  • analiza ankiet dla uczniów, rodziców i nauczycieli
  • zdjęcia
  • obserwacja uczniów
  • nagrania wideo
  • scenariusze lekcji
  • analiza prac dziecięcych

Treści do realizacji dla klas O oraz klas I-III podczas
"Tygodnia dla zdrowia"

Treści Osoba odpowiedzialna
Wprowadzenie uczniów w tematykę projektu: Co to jest zdrowie? Zdrowe produkty,
Dlaczego warto uprawiać różne dyscypliny sportowe? itp.

Burza mózgów - Co to jest zdrowie?

Wykonywanie prac plastycznych: Zdrowy uczeń, Kosz zdrowia, Owoce i warzywa itp. (techniki dowolne)

Słuchanie wierszy i opowiadań o tematyce zdrowotnej.

Tworzenie przepisów na "Zdrową sałatkę jesienną"


Przygotowanie inscenizacji wiersza np. "Na straganie", "Arbuz", "Pomidor", "Brudas" (wybór należy do wychowawcy)

Wykonywanie przez dzieci sałatki owocowej lub warzywnej, zdrowych kanapek, soków owocowych itp.

Tworzenie wierszyków, opowiadań, haseł o tematyce zdrowotnej.

Zawody sportowe "na wesoło" na sali gimnastycznej
Klasy O, a, b, c

Klasy I, a, b, c

Klasy II, a, b, c

Klasy III, a, b

Wykonywanie plakatów o tematyce zdrowotnej (technika dowolna).

Nauka piosenki np. "Witaminki"

Spotkanie z lekarzem lub pielęgniarką, pogadanka na temat "Istoty nawyków higienicznych" (częste mycie rąk, obcinanie paznokci, korzystanie z chusteczki higienicznej, zasłaniania ust podczas kichania, ziewania itp.
wychowawcy klas


wychowawcy klas

wychowawcy klas


wychowawcy klas

wychowawcy klas I-III, zebranie gotowych przepisów oraz stworzenie kulinarnej książeczki p. W. Wronka

wychowawcy klas, prezentacja wierszy dla kl. O, rodziców


wychowawcy klas, chętni rodzice prezentacja oraz degustacja powstałych wytworów kulinarnych

wychowawcy klas, chętni rodzice


K. Burzyńska

L. Korus

M. Brudnicka

T. Woźny

wychowawcy klas

p. M. Skopowska, wychowawcy klas

Treści do realizacji dla klas IV-VI podczas
"Tygodnia dla zdrowia"

Treści Osoba odpowiedzialna
Przekazanie wiedzy na temat odżywiania oraz uświadomienie znaczenia prawidłowego odżywiania dla naszego zdrowia
- kampania informacyjna w szkole: plakaty, hasła,
Wszystkie klasy samodzielnie zdobywają informacje na temat następujących grup pokarmowych;
- owoce,
- warzywa
- produkty zbożowe
- mleko i jego przetwory
- produkty mięsne
Dzieci prezentują zdobyte informacje w postaci plakatów, haseł, zdjęć, prac plastycznych itp. W klasach i na korytarzach szkolnych
Wychowawcy klas
Wykonanie gazetek na temat różnych diet
- wegetariańska
- wegańska
- makrobiotyczna itp.

Klasy IV z wychowawcą
Klasy V z wychowawcą
Klasy VI z wychowawcą
Przysłowia związane ze zdrowiem i odżywianiem Nauczyciele języka polskiego wraz z uczniami
Przeprowadzenie w klasach IV-VI ankiety diagnozującej stan zdrowia i odżywiania Na godzinie wychowawczej pod nadzorem nauczyciela
Sprawdź czy masz prawidłową wagę ciała?
Jaka powinna być waga zdrowego człowieka? Jest to waga odpowiadająca wiekowi, wzrostowi i płci. Można to obliczyć przy pomocy wskaźnika, który nazywa się indeksem BMI - Indeks Masy Ciała (ang. Body Mass Index). BMI jest międzynarodową normą dla określania problemów związanych z nadwagą i niedowagą. Obliczamy go dzieląc swoją aktualną masę ciała przez wzrost w metrach, podniesiony do kwadratu:

BMI = masa ciała [kg]/wzrost [m] x wzrost [m]

Dla poszczególnych zakresów wskaźnika BMI określono również prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożeń zdrowotnych związanych ze zbyt dużą lub niedostateczną masą ciała. Poniżej przedstawiam wartości wskaźnika BMI oraz ich interpretację:

< 18,5 - niedowaga,
19,5 - 24,9 - norma,
25 - 29,9 - otyłość I stopnia (mogą pojawiać się problemy zdrowotne związane z przekarmieniem),
30 - 39,9 - otyłość II stopnia (widoczne konsekwencje zdrowotne związane z nadmierną masą ciała),
> 40 - otyłość III stopnia (poważne konsekwencje zdrowotne związane z otyłością najwyższego stopnia).

Testy sprawności fizycznej
Nauczyciele W.F.
Obliczenia - nauczyciel matematyki




















Nauczyciele W.F.
Dyskusje na lekcjach W.F. oraz lekcjach wychowawczych na temat chorób mających związek z nieprawidłowym odżywianiem.
Przygotowanie informacji o szkodliwości konserwantów oraz środków chemicznych dodawanych do produktów spożywczych.
Wychowawcy, nauczyciele W.F.

Przygotowanie gazetki "Czy wiesz co jesz?" - klasa VB z wychowawcą
Podsumowanie tygodnia dla zdrowia:
- konkurs pod hasłem "Kolorowy półmisek"- klasy biorące udział w konkursie mają do wykonania dwa zadania
  * przygotowują danie owocowo-warzywne
  * układają jadłospis: śniadanie, obiad, kolacja
- giełda przepisów - każdy uczeń może przynieść swój ulubiony przepis na potrawę owocową, warzywną, zbożową lub mleczną.
Uczniowie wrzucają przepisy do skrzynki. Najciekawsze przepisy zostaną zestawione w małą książeczkę kulinarna przedstawioną w szkole.
- przedstawienie najlepszych, najsprawniejszych sportowców szkoły
- przeprowadzenie sportowych konkurencji międzyklasowych


- pokazy gimnastyczne jak sam mogę dbać o swoje zdrowie










Zawody sportowe - wytypowanie z poszczególnych klas 8 zawodników (4 dziewczynki i 4 chłopców)

- Wioletta Siewiera
               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie