Konspekt lekcji fizyki i astronomii
w klasie II gimnazjum
Temat lekcji: Siły tarcia
Cele:
- Ogólne:
- Rozbudzenie zainteresowania zjawiskami fizycznymi występującymi w przyrodzie.
- Poznanie i zrozumienie prostych zjawisk fizycznych, z którymi spotykamy się w życiu codziennym.
- Nabycie umiejętności wykonywania prostych doświadczeń, opisywania ich i prezentowania wyników (z pomocą nauczyciela i samodzielnie).
- Nauczenia ucznia wykorzystywania komputera do prezentowania wyników wykonywanych doświadczeń.
- Nabycie umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji w prostych sytuacjach doświadczalnych.
- Nabycie umiejętności dostrzegania prostych związków i zależności oraz nauczenie się wyciągania wniosków.
- Właściwe formy komunikowania się, współpracy i działania w grupie.
- Nauczenie ucznia wykorzystywania wiedzy z dziedziny fizyki w codziennej praktyce.
- Wprowadzenie pojęcia siły tarcia.
- Operacyjne:
- Uczeń wie, co jest przyczyną istnienia tarcia i oporów ośrodka.
- Uczeń wie, że siła nacisku jest zawsze prostopadła do powierzchni.
- Uczeń wie, że wartość siły tarcia jest wprost proporcjonalna do siły nacisku.
- Uczeń zna pozytywne i negatywne skutki tarcia.
- Uczeń potrafi wymienić sposoby zmniejszania siły tarcia.
- Uczeń potrafi wyjaśnić mechanizm powstawania siły tarcia.
- Uczeń potrafi oznaczyć kierunek siły tarcia i rozróżnić jego rodzaje.
- Uczeń potrafi zaprezentować wykres zależności siły tarcia od siły nacisku w arkuszu kalkulacyjnym excel.
- Uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego tarcie statyczne jest większe od dynamicznego.
Metody:
- Doświadczenie - metoda oparta na obserwacji,
- Opis obserwacji i praca z komputerem - metoda oparta na działalności uczniów,
- Metoda oparta na słowie - rozmowa wymagająca zaangażowania uczniów.
Formy:
- Praca w grupach.
- Elementy pracy samodzielnej.
Środki i pomoce:
- Klocki do wykazania sił tarcia.
- Siłomierze.
- Komputer z przygotowanym arkuszem w exelu (tarcie.xls - 18KB).
Przebieg lekcji:
- Część wstępna:
- Powitanie uczniów,
- Czynności organizacyjne:
- - sprawdzenie obecności,
- - przygotowanie stanowiska pracy,
- Powtórzenie materiału poprzedniej lekcji,
- Sprawdzenie zadania domowego.
- Część właściwa:
- Wprowadzenie:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, informuje o sposobie pracy na lekcji i zachęca uczniów do sumiennej pracy.
- Podział uczniów na kilkuosobowe grupy. Każda grupa dostaje klocki i siłomierze.
- Nauczyciel kieruje dyskusją na temat tarcia i ogólnie na temat sił oporu.
- Nauczyciel sprawdza i kieruje pracą grup uczniowskich podczas wykonywania pomiarów. Uczniowie wykonują eksperymenty wykazujące istnienie sił tarcia.
- Stwierdzają, że w momencie ruszania siłomierz wskazuje największą siłę, a w czasie ruchu siła jest nieco mniejsza.
- Nauczyciel w czasie rozmowy wprowadza pojęcie siły tarcia stycznego i tarcia kinetycznego. Uczniowie stwierdzają, że tarcie statyczne jest zawsze większe od tarcia kinetycznego między tymi samymi powierzchniami.
RYS 1. Mierzenie siły tarcia statycznego i kinetycznego.
- Następnie uczniowie mierzą siłę tarcia podczas ruszania klocka i w czasie ruchu, zwiększając ciężar klocka dwukrotnie, trzykrotnie i czterokrotnie.
RYS 2. Tarcie rośnie wraz ze wzrostem siły nacisku.
Wyniki zapisują w tabeli:
- Uczniowie nanoszą wyniki pomiarów do komputera (przygotowany arkusz w excelu) i otrzymują wykres zależności siły tarcia od siły nacisku. Otrzymany wykres jest linią prostą wychodzącą z początku układu współrzędnych.
RYS 3. Wykres zależności siły tarcia od siły nacisku.
- Wniosek: siła tarcia jest wprost proporcjonalna do siły nacisku. Uczniowie zapisują zależność matematycznie po wcześniejszym uzgodnieniu prawidłowości zapisu z nauczycielem. T=f* N.
T - siła tarcia statycznego lub kinetycznego,
N - siła nacisku,
f - współczynnik proporcjonalności (współczynnik tarcia)
- Uczniowie badają zależność siły tarcia od wielkości powierzchni stykających się w czasie ruchu. Okazuje się, że siła tarcia nie zależy od wielkości powierzchni.
RYS 4. Tarcie nie zależy od wielkości powierzchni, tylko od jej rodzaju i od siły nacisku.
- Uczniowie z pomocą nauczyciela odpowiadają na pytania, dlaczego w czasie ruszania i w czasie ruchu występuje siła tarcia.
- Część końcowa:
- Podsumowanie lekcji:
Nauczyciel w rozmowie z uczniami podsumowuje lekcje, sprawdzając zrozumienie zjawiska tarcia. Aktywni uczniowie dostają ocenę.
- Zadanie domowe.
- Wyjaśnij, dlaczego trudniej jest ruszyć ciało z miejsca, niż potem utrzymywać je w ruchu.
- Dlaczego zimą po śniegu możemy zjeżdżać sankami z niezbyt stromej górki a latem nie?
- Uzupełnij zdanie:
Siłę występującą między powierzchniami ciał poruszających się względem siebie nazywamy........................... . Siła tarcia .................... od wielkości powierzchni trących się, a .............................. od rodzaju powierzchni i od .......................... .
- Oblicz siłę tarcia klocka drewnianego po desce, jeżeli ciężar klocka wynosi 5N, a współczynnik tarcia drewna po drewnie 0,6.
- W pewnej szkole grupa uczniów wyznaczała współczynnik tarcia drewna po płycie żelaznej. W trakcie pomiarów zmieniono siłę nacisku. W tabeli przedstawione są wyniki pomiarów. Oblicz ten współczynnik oraz nanieś wyniki pomiarów na arkusz kalkulacyjny, jaki wykres otrzymałeś?
- Uczniowie porządkują swoje stanowiska pracy, a dyżurni salę lekcyjną.
|