Konspekt lekcji fizyki i astronomii w klasie I gimnazjum Zespołu Szkół Specjalnych
Temat lekcji: Rozszerzalność temperaturowa ciał stałych i cieczy.
Cele:
- Ogólne:
- Rozbudzenie zainteresowania zjawiskami fizycznymi występującymi w przyrodzie.
- Poznanie różnych form materii i ich przemian.
- Poznanie i zrozumienie prostych zjawisk fizycznych, z którymi spotykamy się w życiu codziennym.
- Nabycie umiejętności wykonywania prostych doświadczeń, opisywania ich i prezentowania wyników (z pomocą nauczyciela i samodzielnie).
- Nabycie umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji w prostych sytuacjach doświadczalnych.
- Nauczenie ucznia wykorzystywania wiedzy z dziedziny fizyki w codziennej praktyce.
- Operacyjne:
- Uczeń wie jak zachowują się ciała stałe i ciecze podczas ogrzewania i oziębiania.
- Uczeń wie o znaczeniu i zastosowaniu zjawiska rozszerzalności temperaturowej ciał stałych w praktyce.
- Uczeń wie o wykorzystaniu zjawiska rozszerzalności temperaturowej cieczy.
- Uczeń wie na czym polega wyjątkowa rozszerzalność cieplna wody.
- Uczeń wie o znaczeniu w przyrodzie rozszerzalności wody podczas zamarzania.
- Uczeń potrafi przedstawić właściwości ciał stałych i cieczy podczas rozszerzania i kurczenia się pod wpływem różnych temperatur.
- Uczeń potrafi przeprowadzić proste doświadczenie, obserwacje.
Metody:
- Doświadczenie - metoda oparta na obserwacji,
- Opis obserwacji i praca z tekstem - metoda oparta na działalności uczniów,
- Metoda oparta na słowie - rozmowa wymagająca zaangażowania uczniów.
Formy:
- Zbiorcza,
- Elementy pracy samodzielnej.
Środki i pomoce:
- Pierścień Gravesanda,
- Dylatoskop (przyrząd do wykazania rozszerzalności liniowej ciał stałych),
- Probówka z zimną wodą,
- Korek do probówki z umieszczoną w nim cienką szklaną rurką,
- Zlewka z ciepłą wodą,
- Zlewka z zimną wodą,
- Palnik,
- Zapałki,
- Przygotowane opisy doświadczeń.
Przebieg lekcji:
- Część wstępna:
- Powitanie uczniów,
- Czynności organizacyjne:
- - sprawdzenie obecności,
- - przygotowanie stanowiska pracy,
- Powtórzenie materiału poprzedniej lekcji,
- Sprawdzenie zadania domowego.
- Część właściwa:
- Wprowadzenie:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, informuje o sposobie pracy na lekcji i zachęca uczniów do sumiennej pracy.
- Wyjaśnienie jak ma przebiegać doświadczenie 1 z pierścieniem Grevesanda.
- Przeprowadzenie doświadczenia przez ucznia pod kontrolą nauczyciela.
- Omówienie doświadczenia.
Uczniowie mówią o swoich obserwacjach, odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.
- Zapisywanie obserwacji z doświadczenia w zeszytach.
Uczniowie dostają przygotowany opis doświadczenia i zapisują w zeszytach.
- Wyjaśnienie jak ma przebiegać doświadczenie 2 z dylatoskopem.
- Przeprowadzenie doświadczenia przez ucznia pod kontrolą nauczyciela.
- Omówienie doświadczenia.
Uczniowie mówią o swoich obserwacjach, odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.
- Zapisywanie obserwacji z doświadczenia w zeszytach.
Uczniowie dostają przygotowany opis doświadczenia i zapisują w zeszytach.
- Omówienie znaczenia i zastosowania zjawiska rozszerzalności temperaturowej ciał stałych w praktyce (np. przewody elektryczne, szyny kolejowe i tramwajowe, stalowe przęsła mostu).
- Zapisanie spostrzeżeń w zeszytach.
- Wyjaśnienie jak ma przebiegać doświadczenie 3 z probówką i
zlewkami.
- Przeprowadzenie doświadczenia przez ucznia pod kontrolą nauczyciela.
- Omówienie doświadczenia.
Uczniowie mówią o swoich obserwacjach, odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.
- Zapisywanie obserwacji z doświadczenia w zeszytach.
Uczniowie dostają przygotowany opis doświadczenia i zapisują w zeszytach.
- Omówienie wykorzystania zjawiska rozszerzalności temperaturowej cieczy do budowy termometrów.
- Zapis w zeszytach.
- Omówienie wyjątkowej rozszerzalności cieplnej wody.
- Omówienie znaczenia w przyrodzie rozszerzalności wody podczas
zamarzania (np. pękanie rurociągów, kurczenie skał, po zimie dziury
w jezdniach).
- Zapis w zeszytach.
- Część końcowa:
- Podsumowanie lekcji:
Uczniowie podsumowują pracę na lekcji i zdobyte wiadomości. Aktywni uczniowie dostają ocenę.
- Zadanie domowe.
Nauczyciel rozdaje uczniom zadanie domowe i omawia je.
- Uczniowie porządkują swoje stanowiska pracy, a dyżurni salę lekcyjną.
|