Konspekt lekcji fizyki i astronomii w klasie II gimnazjum Zespołu Szkół Specjalnych
Temat lekcji: Odbicie i rozproszenie światła.
Cele:
- Ogólne:
- Rozbudzenie zainteresowania zjawiskami fizycznymi występującymi w przyrodzie.
- Poznanie i zrozumienie prostych zjawisk fizycznych, z którymi spotykamy się w życiu codziennym.
- Nabycie umiejętności wykonywania prostych doświadczeń, opisywania ich i prezentowania wyników (z pomocą nauczyciela i samodzielnie).
- Nabycie umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji w prostych sytuacjach doświadczalnych.
- Operacyjne:
- Uczeń wie jakie ciało nazywa się zwierciadłem.
- Uczeń potrafi podać przykłady zwierciadeł.
- Uczeń potrafi wskazać promień padający i promień odbity.
- Uczeń potrafi wskazać kąt padania i kąt odbicia.
- Uczeń wie, jaki kąt nazywa się kątem padania, a jaki kątem odbicia.
- Uczeń wie, jaka prosta, to prosta prostopadła.
- Uczeń potrafi zilustrować graficznie prawo odbicia.
- Uczeń zna prawo odbicia światła.
- Uczeń wie, że światło odbija się od powierzchni gładkich.
- Uczeń wie, że światło rozprasza się na powierzchniach chropowatych.
- Uczeń potrafi przeprowadzić proste doświadczenie, obserwacje.
Metody:
- Metoda oparta na słowie - rozmowa wymagająca zaangażowania uczniów.
- Doświadczenie - metoda oparta na obserwacji.
- Opis obserwacji i praca z tekstem - metoda oparta na działalności uczniów.
Formy:
- Zbiorcza,
- Elementy pracy samodzielnej.
Środki i pomoce:
- Lustro,
- Wypolerowany metal,
- Szkło chropowate,
- Źródło światła (latarka),
- Ekran,
- Tablica,
- Linijka,
- Ekierka,
- Kątomierz,
- Kolorowa kreda,
- Przygotowany zapis do zeszytu,
- Podręcznik do gimnazjum.
Przebieg lekcji:
- Część wstępna:
- Powitanie uczniów,
- Czynności organizacyjne:
- Sprawdzenie obecności,
- Przygotowanie stanowiska pracy,
- Powtórzenie materiału poprzedniej lekcji,
- Sprawdzenie zadania domowego.
- Część właściwa:
- Wprowadzenie:
- -Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, informuje o sposobie pracy na lekcji i zachęca uczniów do sumiennej pracy.
- Nauczyciel zadaje pytanie: "Co to jest zwierciadło?"
- -Po rozmowie i wspólnych ustaleniach, uczniowie zapisują w zeszytach, jakie ciało nazywa się zwierciadłem i podają przykłady zwierciadeł.
- Wyjaśnienie jak ma przebiegać doświadczenie 1. z gładką powierzchnią (odbicie światła).
- Przeprowadzenie doświadczenia przez ucznia pod kontrolą nauczyciela.
- Omówienie doświadczenia.
- -Uczniowie mówią o swoich obserwacjach, odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.
- -Wyjaśnienie pojęć: prosta prostopadła, promień padający, promień odbity, kąt padania, kąt odbicia.
- -Sformułowanie prawa odbicia światła.
- Uczniowie ilustrują graficznie prawo odbicia światła w zeszytach, a jeden uczeń na tablicy.
- Uczniowie zapisują prawo odbicia światła.
- Wyjaśnienie jak ma przebiegać doświadczenie 2. z powierzchnią chropowatą (rozproszenie światła).
- Przeprowadzenie doświadczenia przez ucznia pod kontrolą nauczyciela.
- Omówienie doświadczenia.
- -Uczniowie mówią o swoich obserwacjach, odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.
- Zapisanie obserwacji z doświadczenia w zeszytach.
- Część końcowa:
- Podsumowanie lekcji:
- -Nauczyciel sprawdza, jak uczniowie zrozumieli poznane zjawiska.
- -Ocenia aktywność uczniów.
- Zadanie domowe.
- -Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową i omawia ją.
- Uczniowie porządkują swoje stanowiska pracy, a dyżurni salę lekcyjną.
ZAPIS DO ZESZYTU
Temat: Odbicie i rozproszenie światła.
- Zwierciadło - ciało bardzo dobrze wypolerowane (wygładzone) ma gładką powierzchnię, np.lustro, wypolerowany metal, powierzchnia wody.
- Doświadczenie 1.
Lustro, wypolerowany metal, latarka, ekran, kątomierz.
- Odbicie światła.
Prawo odbicia światła.
- Doświadczenie 2.
Szkło chropowate, latarka, ekran.
- Rozproszenie światła - promienie odbijają się we wszystkie strony.
- Chropowata powierzchnia rozprasza światło.
Zadanie domowe.
- Jakie są powierzchnie ciał odbijających światło?
- Jak brzmi prawo odbicia światła?
- Z podanych sylab: dło cia zwier utwórz wyraz i uzupełnij nim następujące zdanie:
.......................... to ciało o gładkiej (wypolerowanej) powierzchni.
|