Program zajęć pozalekcyjnych koła historycznego
W ZESPOLE SZKÓŁ NR 4 W WARSZAWIE
1 godzina lekcyjna w tygodniu w okresie X 2007-VI 2008 r.
planowana liczba godzin lekcyjnych: 28-30
nauczyciel prowadzący: Irena Konieczna
- CELE EDUKACYJNE
kształcenia:
- pogłębienie zainteresowań historycznych uczniów, budzenie ciekawości poznawczej dotyczącej przeszłości;
- kształtowanie umiejętności syntetyzowania wiedzy w czasie i przestrzeni historycznej
oraz w ciągach problemowych;
- rozumienie zjawisk i procesów historycznych w wymiarze polskim, europejskim i powszechnym;
- poszerzenie wiedzy o przeszłości, etapach rozwoju ludzkości, procesach historycznych;
- pogłębienie myślenia historycznego, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych
i czasowo-przestrzennych;
- uświadomienie historycznych korzeni Polski w Europie;
- doskonalenie korzystania z różnych źródeł wiedzy historycznej, w tym z Internetu;
wychowania:
- kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych, szacunku dla tradycji narodowej;
- przygotowanie do świadomego, odpowiedzialnego i aktywnego życia w demokratycznym społeczeństwie;
- umiejętność współdziałania i współpracy w zespole;
- kształtowanie postaw tolerancji i szacunku wobec innych religii, kultur i poglądów;
- kształcenie krytycyzmu poznawczego, umiejętności oddzielenia faktów od ocen i wniosków;
- zachęcenie do samodzielnej pracy intelektualnej.
- OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:
Uczeń umie, zna i rozumie:
- umie dokonać analizy porównawczej dokonań władców piastowskich okresu wczesnego średniowiecza;
- zna strukturę społeczeństwa, kierunki rozwoju gospodarki, charakterystyczne cechy sztuki i literatury, rolę Kościoła w średniowieczu;
- zna przyczyny i następstwa przemian w kościele katolickim od jego początków do XVII w.;
- rozumie podział Polski na dzielnice i etapy jej jednoczenia w XIII - XIV w.;
- zna przyczyny i skutki związku Polski z Litwą, dynastyczną politykę Jagiellonów i jej konsekwencje dla Polski;
- umie omówić przyczyny, przebieg i skutki wojen polsko- krzyżackich w XIV - XVI w.;
- umie dokonać analizy porównawczej osiągnięć i porażek polskich królów elekcyjnych;
- umie omówić wojny Polski z Rosją, Szwecją i Turcją oraz zna konsekwencje polityczne i społeczno- ekonomiczne wojen Rzeczypospolitej w XVII w.;
- rozumie kontrowersyjność oceny S.A. Poniatowskiego oraz wpływ Rosji, Prus i Austrii na likwidację państwa polskiego w XVIII w.;
- umie,pracując przy mapach historycznych, omówić zmiany terytorialne Polski;
- zna okoliczności powstania i rozwoju USA, przyczyny i przebieg wojny secesyjnej;
- zna przyczyny, etapy rewolucji francuskiej i jej następstwa dla Francji i Europy;
- rozumie wpływ epoki napoleońskiej na losy Francji i Europy oraz powstanie Księstwa Warszawskiego;
- umie dokonać analizy porównawczej polskich powstań w XIX w., ocenić ich szanse na zwycięstwo;
- umie przedstawić cele i metody działań zaborców wobec Polaków w XIX w.;
- zna przyczyny i etapy I wojny światowej, postanowienia Traktatu Wersalskiego oraz etapy umiędzynarodowienia sprawy polskiej;
- rozumie przyczyny trudności z ustaleniem granic państwa polskiego, zna etapy kształtowania się granic II Rzeczypospolitej oraz znaczenie dziejowe "Cudu nad Wisłą";
- umie omówić kształtowanie się ustroju II Rzeczypospolitej oraz wpływ J. Piłsudskiego na politykę;
- zna okoliczności przejęcia władzy przez B. Mussoliniego, A. Hitlera i J. Stalina, metody działania i cele państw totalitarnych;
- umie porównać potencjał militarny, gospodarczy Polski, III Rzeszy i ZSRR we wrześniu 1939 r., analizować przyczyny klęski Polaków w kampanii wrześniowej, porównać cele i metody okupantów niemieckich i radzieckich na ziemiach polskich;
- umie omówić momenty przełomowe II wojny światowej, zna przyczyny klęski III Rzeszy, Włoch i Japonii, rozumie wkład polskich sił zbrojnych w pokonanie Niemców;
- zna podział polityczno- wojskowy świata w okresie zimnej wojny, wybrane konflikty zbrojne na Bliskim i Dalekim Wschodzie w II poł. XX w.;
- umie omówić momenty przełomowe PRL i ich wpływ na upadek socjalizmu w Polsce oraz wydarzenia "Jesieni Narodów" w Europie Środkowo-Wschodniej.
- ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
mapy ścienne, atlasy historyczne, teksty źródłowe, filmy dokumentalne na DVD, plansze, płyty multimedialne, tablice, ilustracje, itp.
- METODY NAUCZANIA:
rozmowa nauczająca (pogadanka), wykład, praca z mapą, praca z materiałem źródłowym, burza mózgów, analiza SWOT, metaplan, itp.
- ROZKŁAD MATERIAŁU:
- EWALUACJA:
|