Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej

mgr Magdalena Buczkowska
mgr Krzysztof Ciałkowski


  1. Powitanie
     
    I Prowadzący
    W imieniu Samorządu Szkolnego mam zaszczyt przywitać na dzisiejszej uroczystości: zaproszonych gości, dyrekcję, nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi szkolnej.
     
    14 października 1773 roku Sejm Rzeczypospolitej zatwierdził Komisję Edukacji Narodowej - pierwszą w Europie państwową władzę oświatową powołaną przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Był to wielki krok w tworzeniu polskiego szkolnictwa na szczeblach: podstawowym, średnim i wyższym. Od tej pory dzień 14 października uznawany jest jako święto szkoły, powszechnie nazywane Dniem Nauczyciela.
     
    II Prowadzący
    Trudno znaleźć słowa, które byłyby dość piękne, aby podziękować Wam drodzy nauczyciele za pracę, poświęcenie, serce i miłość.
    Nasze podziękowanie to wdzięczność, to obietnica, że dzięki Wam wyrośniemy na wartościowych ludzi. Obiecujemy to, bowiem jak pisał filozof Alfred Carpus "Być człowiekiem to już bardzo dużo".
    W każdym młodym człowieku żyje nadzieja, że w swym życiu spotka kogoś, kto natchnie go wiarą w to, że stanie się tym, kim może i pragnie być. Wszyscy, którzy z nami pracują wkładają wiele starań i wysiłku, by nie ugasić tej iskry, co więcej, by rozniecić płomień ambicji i aspiracji.
    Drodzy Nauczyciele i Wychowawcy!
    Dziękujemy za najpiękniejszy dar, za wiedzę. To dzięki Wam, szanowni Pedagodzy, mówiąc słowami poetki Marii Urbańskiej: "nie okłamałem chmur, nie oszukałem wiatru, nie okaleczyłem niczyich marzeń - dzięki Wam, Nauczyciele".
    Pragnę wszystkim nauczycielom i pracownikom szkoły złożyć najserdeczniejsze życzenia, abyście byli zdrowi, zadowoleni z pracy, którą wykonujecie, zadowoleni z nas. Nie zaznawajcie kłopotów i trosk, bądźcie pogodni i uśmiechnięci. Niech się spełnią Wasze marzenia dotyczące życia osobistego i zawodowego. Zapewniamy Was w Dniu Waszego Święta, że gdziekolwiek będziemy, wspomnienie o Was będzie z nami. Dziękujemy Wam i z całego serca życzymy sto lat pomyślności!

     
  2. Wręczenie kwiatów
     
    I Prowadzący
    Przyjmijcie proszę od nas ten symboliczny kwiatek, jako wyraz naszej wdzięczności za trud włożony w naszą edukację.

     
  3. Zabranie głosu przewodniczącej Rady Rodziców
     
    II Prowadzący
    Teraz proszę o zabranie głosu przewodniczącej Rady Rodziców

     
  4. Program artystyczny
     
    I Prowadzący
    Szanowni Państwo, na tę okoliczność Samorząd Uczniowski przygotował program artystyczny, na który teraz serdecznie zapraszamy.

     
  5. Skecz Biblioteka
     
    Występują: Nadgorliwy Bibliotekarz i Czytelnik Półanalfabeta
     
    Czytelnik: Dzień dobry!
     
    Bibliotekarz: Dzień dobry panu, dzień dobry!
     
    Czytelnik: D-Dzień dobry... bleeeeee!
     
    Bibliotekarz: Witam!
     
    Czytelnik: Proszę pana, nie, bo ja nie przyszedłem się witać, tylko chciałem oddać książki. Bo wypożyczyłem to chciałem oddać, to oddaję.
     
    Bibliotekarz: Bardzo dobrze! Troszkę pan przetrzymał, ale to się wszystko da naprawić... Eliza Orzeszkowa Nad Niemnem, Cyprian Kamil Norwid Promethidion, Najbardziej finezyjne figle... praca zbiorowa... No i jak się panu podobało... Nad Niemnem?
     
    Czytelnik: Gdzie?
     
    Bibliotekarz: Nad Niemnem, pan oddał książkę, znaczy pan czytał.
     
    Czytelnik: Ja?! A tą! Tak! A taaaak! Czytałem! Oj podobała mi się! Ale mi się podobała! Taka gruba, ale mi się podobała! Normalnie Orzeszkowa tak! Powinna więcej pisać! Więcej i grubiej!
     
    Bibliotekarz: I tak żadnych krytycznych uwag pan nie posiada?
     
    Czytelnik: Nie, no... czytałem, ale czytałem, ale mi się podobała, gruba taka, ale mi się podobała, ale uwagi maaaaam!
     
    Bibliotekarz: Jakie?
     
    Czytelnik: Liczne! Jeśli chodzi o uwagi... to mam takie uwagi... że ... na przykład jeśli chodzi o tytułowy tytuł... to mam taką uwagę... że... jeśli chodzi o tytułowe... Niemno... to mam...
     
    Bibliotekarz: Niemen! Tytułowy Niemen!
     
    Czytelnik: Niemen?
     
    Bibliotekarz: Tak, Niemen!
     
    Czytelnik: Niemen!
     
    Bibliotekarz: Niemen!
     
    Czytelnik: Niemen!
     
    Bibliotekarz: Niemen! Chodzi panu pewnie o to, że Orzeszkowa bardzo dużo miejsca w swoim dziele poświęca opisom przyrody. No, tytułowy Niemen o tym świadczy. Jak pan myśli... dlaczego tyle przyrody u Orzeszkowej?
     
    Czytelnik: Bo dziwny jest ten świat!
     
    Bibliotekarz: Właśnie dziwny! Bardzo dziwny! Doskonale pan zauważył! Tak. Tak. Tak. I tu można wysnuć bezpośrednią paralelę do Promethidiona, którego również pan czytał tak? Można wysnuć parale...
     
    Czytelnik: le...
     
    Bibliotekarz: ... le! Jakżeż pan tę paralelę konstatuje?
     
    Czytelnik: Człowieku: Człowieku! Czego ty ode mnie chcesz?! Oddaję ci te książki to bierz, czego się pytasz?! Jaka paralela, co to w ogóle jest no?! Słownik zjadłeś?! Tak w porządku! Tak naprawdę czytałem tylko Finezyjne figle. Tamte dwie wziąłem, bo się skleiły okładkami...
     
    Bibliotekarz: A co dzisiaj chciałby pan wypożyczyć?
     
    Czytelnik: No właśnie. Bo... dzisiaj mam napisane na kartce od całej rodziny.
     
    Bibliotekarz: Bardzo pomysłowo!
     
    Czytelnik: Więc mam tak... Bolesław Prus...
     
    Bibliotekarz: Czyli inaczej Aleksander Głowacki.
     
    Czytelnik: ?... Lalka, czyli inaczej taki szmaciany ludzik, bo to jest dla córki. Niech się przyzwyczaja do szmat. Teraz tak, Balladyna, ale tu nie ma nazwiska autora, ale to jest dla syna na polski.
     
    Bibliotekarz: Słowacki
     
    Czytelnik: POLSKI! Polski no... Teraz tak... coś w twardej okładce.
     
    Bibliotekarz: A co konkretnie w twardej okładce chciałby pan?
     
    Czytelnik: A to wszystko jedno, bo to jest dla psa. Zęby mu się wyrzynają. No i teraz mam najgorzej... najgorzej mam! Bo jest jakiś pan... jest jakiś pan...
     
    Bibliotekarz: Pan Tadeusz! Doskonałe dzieło! Epopeja!
     
    Czytelnik: Może i Tadeusz... bo tu jest tylko nazwisko... Wołodyjowski! Pan Tadeusz Wołodyjowski! Dla żony jest ten pan.
     
    Bibliotekarz: A co dla pana?
     
    Czytelnik: Finezyjne figle II!
     
    Bibliotekarz: Nie ma. Wypożyczone!
     
    Czytelnik: Nie ma? Nie... dlaczego... ratunku... a nie wie pan kiedy będzie z powrotem?
     
    Bibliotekarz: Jak przeczytam to będzie!

     
  6. Quiz muzyczny - Jaka to melodia?
     
     
    I Prowadzący
    A teraz zapraszamy na quiz muzyczny: Jaka to melodia
     
    II Prowadzący
    Poprosimy, aby utworzyli państwo 3 zespoły, które będą z sobą rywalizowały, rozpoznając melodie piosenek. Proponuję, aby wzięły w nim udział chętne osoby po dwie z poszczególnych zespołów: humanistycznego, matematyczno-przyrodniczego i językowego. (Jeśli nie ma chętnych to proponuję czy zechciałaby Pani/Pan...).
     
    I Prowadzący
    Zasady quizu są proste, podobne do tych z telewizji, więc przypomnę tylko, że zadaniem państwa będzie odgadnięcie tytułów piosenek po wysłuchaniu ich fragmentów. Przygotowaliśmy do rozpoznania w sumie 30 takich melodii. Będziemy też wykonywać i wspólnie śpiewać co trzeci wysłuchany fragment. Na każdym stoliku przygotowana jest lampka sygnalizacyjna, będzie ona informowała, która grupa gotowa jest do odpowiedzi. Za każdą poprawną odpowiedź przyznawany będzie 1 punkt. Jeżeli zespół nie udzieli odpowiedzi lub odpowie źle traci kolejkę. Życzę powodzenia wszystkim grupom! Życzymy dobrej zabawy! Zaczynamy!
     
    (W trakcie konkursu, po każdej serii 3 fragmentów uczennice wykonują piosenkę).
     
    II Prowadzący
    Zliczyliśmy już punkty. Ogłaszamy, że zwyciężył zespół... Gratuluję wszystkim uczestnikom dobrego słuchu muzycznego, a zwycięski zespół otrzyma płyty z nagraniami - podkładami muzycznymi przygotowanymi przez nauczyciela muzyki naszej szkoły. Zwycięzcy otrzymają też talon, za który w minionej epoce można było dostać samochód. Obecnie można go wymienić na puszkę zupy pomidorowej, ponieważ kosztuje tyle samo, co syrenka rocznik 1974. Dla wszystkich uczestników mamy też słodki podarunek.
     
    I Prowadzący
    Dziękuję państwu za uwagę i uczestnictwo w naszych zabawach. Mam nadzieję, że się państwu podobało. A teraz zapraszam na słodki poczęstunek i życząc smacznego oddaję głos Panu Dyrektorowi.
               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie