SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI
KLASA I liceum (zakres rozszerzony)
PRZEDMIOT: matematyka
NAUCZYCIEL: Ewa Kamyk
TEMAT LEKCJI: Przekształcanie wykresów funkcji - podsumowanie wiadomości.
CELE LEKCJI:
Uczeń zna:
- definicję funkcji, miejsca zerowego, dziedziny funkcji, zbioru wartości, wykresu
funkcji
- sposoby przekształcania wykresów funkcji
Uczeń potrafi:
- określać podstawowe własności funkcji określonej za pomocą wzoru, wykresu,
- na podstawie wykresu określić wzór funkcji,
- sporządzać wykresy funkcji: y = f(x - p)+q, y = -f(x), y = f(-x), y= fIxI , y = If(x)I
- określać związek między przekształceniem wykresu funkcji, a wzorem funkcji,
której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia
METODY I FORMY PRACY:
- praca indywidualna i w parach, praca z całą klasą,
- rozmowa dydaktyczna, rozmowa kierowana, rozwiązywanie problemów, tarcza strzelecka
ŚRODKI I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
PRZEBIEG LEKCJI
- Sprawy organizacyjne.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji. Dokonuje ustaleń co do przebiegu i harmonogramu zajęć.
- Pytaniami pomocniczymi pomaga powtórzyć wiadomości potrzebne do lekcji:
-
Definicja funkcji, sposoby jej określania, jaką funkcję nazywamy różnowartościową,
rosnącą, malejącą, jak wyznaczamy miejsca zerowe, co to jest wykres funkcji, jakie
poznaliśmy przekształcenia wykresów funkcji)
- Część właściwa lekcji.
-
Po powtórzeniu skupiamy się na konkretnych przekształceniach funkcji z wykorzystaniem prezentacji. Przy omówieniu każdego przekształcenia uczniowie otrzymują kartki z wykresem pewnej funkcji i mają dokonać odpowiedniego przekształcenia wykresu. (Załączniki 1-7). Na tablicy zapisuję wzory przekształceń do poszczególnych załączników.
- Uczniowie w grupach dwuosobowych rozwiązują zadanie 1 i 2 - załącznik 8. Po zakończeniu rozwiązania następuje omówienie wyników.
- Podsumowanie lekcji i zadanie pracy domowej (załącznik 9)
- Ocena pracy uczniów na lekcji: oceny indywidualne i ocena rezultatów pracy całej
klasy
- Ewaluacja.
Rozdaję uczniom karty strzeleckie, aby ocenili swoją pracę na lekcji.
|