Temat |
Cele i zadania |
Osiągnięcia |
Uwagi |
1. Ciekawe problemy, ważne pytania, czyli o tematyce naszych spotkań. |
- Uświadomienie uczniom celowości lekcji "Wychowanie do życia w rodzinie"
- Ukazanie perspektywy dorosłego życia i potrzeby przygotowania się do pełnienia przyszłych ról życiowych.
- Podwyższenie poziomu komunikacji międzyludzkiej.
- Umocnienie motywacji do uczestniczenia w zajęciach.
|
Uczeń:
- przekona się, że o rodzinie można rozmawiać również na lekcjach;
- przyjmie do wiadomości, że problematyka zajęć dotyczy spraw oczywistych, ale niepowtarzalnych i ważnych;
- dowie się, że celem lekcji jest pomoc w "wędrowaniu" niełatwą drogą ku dorosłości.
|
|
2. Rodzina w życiu człowieka. |
- Uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu człowieka.
- Wzmocnienie poczucia więzi z rodziną.
- Zrozumienie przez uczniów własnego miejsca w rodzinie.
|
Uczeń:
- uświadomi sobie pełne znaczenie terminu "rodzina";
- pozna podstawowe funkcje rodziny;
- zrozumie znaczenie relacji pomiędzy członkami rodziny dla własnego rozwoju.
|
|
3. I wy studiujecie w "Akademii Dobra" |
- Uzmysłowienie ponadczasowości rodziny - domu jako przestrzeni duchowej, gdzie buduje się więź.
- Zwrócenie uwagi na ważność rodziny jako miejsca socjalizacji młodego człowieka.
- Kształtowanie wrażliwości estetycznej ucznia, który powinien zauważyć potrzebę przytulności wnętrza i wystroju domu.
|
Uczeń:
- dostrzeże ważność więzi rodzinnej, która pomaga "wejść w życie";
- bardziej doceni starania rodziców zapewniających potrzeby bytowe i dających poczucie bezpieczeństwa;
- zwróci uwagę na schludność i estetykę pomieszczeń, które również wpływają na atmosferę domu.
|
|
4. Jestem gałązką drzewa genealogicznego. |
- Budzenie dociekliwości dziecka: kim jestem? Kim byli moi przodkowie?
- Poznanie dziejów swojej rodziny i sposobu zapisu ciągłości rodu w formie drzewa genealogicznego.
- Pogłębienie związku emocjonalnego ucznia ze swoją rodziną.
- Wzbogacenie słownictwa o terminy związane z rodziną i pokrewieństwem.
|
Uczeń:
- uzmysłowi sobie swoje konkretne miejsce w rodzinie i społeczności;
- umie narysować drzewo genealogiczne uwzględniając siebie;
- potrafi wsłuchiwać się we wspomnienia dziadków i rodziców.
|
|
5. Sztuka życia rodzinnego. |
- Uświadomienie, że porozumiewanie się jest niezwykle istotnym elementem życia rodzinnego.
- Poznanie rodzajów komunikantów.
- Ukazanie roli empatii w życiu rodzinnym.
- Kształtowanie postawy wdzięczności wobec najbliższych.
|
Uczeń:
- dostrzeże rodziców jako osoby, które obdarzają go miłością;
- wzmocni więź z rodzicami, dziadkami, rodzeństwem;
- potrafi nazwać rodzaje komunikatów i je ulepszać;
- będzie umiał wyrazić wdzięczność i szacunek najbliższym.
|
|
6. Rodzicielstwo; Mama, Tata, ja i... |
- Ukazanie rodzicielstwa jako jednego z podstawowych celów małżeństwa.
- Dostarczenie podstawowej wiedzy o budowie i funkcjonowaniu układu płciowego żeńskiego i męskiego.
|
Uczeń:
- uświadomi sobie wartość dziecka w życiu rodziny;
- dostrzeże celowość procesów zachodzących w układzie płciowym;
|
|
7. Rodzi się człowiek. |
- Kształtowanie pozytywnych odniesień do macierzyństwa i ojcostwa.
- Uświadomienie uczniom, że życie człowieka zaczyna się od poczęcia.
- Ukazanie piękna wewnątrzmacicznego okresu rozwoju dziecka.
|
Uczeń:
- utwierdzi się w przekonaniu, że życie człowieka zaczyna się od poczęcia;
- nabędzie szacunku dla kobiet w ciąży;
- zrozumie, że ciąża i poród są naturalnymi procesami w życiu kobiety;
- dowie się o roli mężczyzny jako ojca we wczesnej fazie rodzicielstwa.
|
|
8. Dojrzewanie; co się ze mną dzieje? |
- Uświadomienie uczniom wielopłaszczy-znowości procesu dojrzewania.
- Zaznajomienie z podstawowymi przejawami procesu dojrzewania biologicznego i psychicznego.
|
Uczeń:
- zrozumie, że dojrzewanie jest procesem bardzo złożonym, zaś jego przebieg - mocno zróżnicowany;
- pozna typowe przejawy okresu dojrzewania i upewni się, że to, co się z nim dzieje, jest normalne;
- zaakceptuje zmiany, jakim podlega jego ciało.
|
|
9. Trudny czas dojrzewania. |
- Pogłębienie wiedzy uczniów o okresie dojrzewania.
- Rozwianie obaw i niepokojów odnośnie do własnego rozwoju.
- Akceptacja przez uczniów zmiana fizycznych i psychicznych, związanych z dojrzewaniem.
|
Uczeń:
- zrozumie procesy, zachodzące w jego ciele i psychice w okresie dojrzewania;
- zaakceptuje te zmiany jako naturalny przejaw dorastania;
- pozbędzie się lęków i niepokojów związanych z okresem dojrzewania.
|
|
10. Sfera intymności - sferą bezpieczeństwa. |
- Uzmysłowienie, że wstydliwość w naturalny sposób broni godności osobistej.
- Uświadomienie uczniom, że są dotyki dobre i takie, które budzą wewnętrzny spór.
- Kształtowanie postawy asertywnej; umiejętności mówienia "nie" w sytuacjach podejrzanych.
- Wzmocnienie w dzieciach przekonania, że nie są same i fakt zagrożenia powinny natychmiast zgłosić osobom bliskim.
|
Uczeń:
- uświadomi sobie konieczność zachowania ostrożności w nawiązywaniu kontaktów z obcymi ludźmi;
- odważy się mówić "nie" w sytuacjach tego wymagających;
- nie będzie miał oporów w zgłoszeniu zaistnienia sytuacji podejrzanej.
|
|
11. Odpowiedzialność za słowo. |
- Uwrażliwienie uczniów na konieczność kontrolowania swojej wypowiedzi.
- Kształtowanie "dobrego smaku" w wyborze czasopism
- Ukazanie potrzeby pracy nad własnym rozwojem poprzez wybór czasopism ambitnych.
|
Uczeń:
- rozumie, że należy wzmocnić czujność na jakość i prawdziwość wypowiadanych słów, sądów;
- podwyższy poziom wrażliwości na krzywdę, którą można wyrządzić plotkowaniem;
- zdobędzie rozeznanie i potrafi odróżnić czasopismo "płytkie" od ambitnego i ciekawego poznawczo.
|
|
12. W kręgu kolegów i koleżanek. |
- Uwrażliwienie na potrzeby kolegi, koleżanki.
- Wzmocnienie umiejętności niepodawania się presji klasowej "elity"
- Kształtowanie pozytywnych cech osobowości.
- Rozładowywanie w sposób taktownych napięć wynikających z nierównego statusu majątkowego.
|
Uczeń:
- potrafi dostrzegać potrzeby innych i wychodzić im naprzeciw chętnie i życzliwie;
- doceni humor, takt, delikatność, inteligencję, życzliwość kolegów;
- dojrzewa do stwierdzenia, że o wartości człowieka nie decyduje pełen portfel;
- widzi potrzebę bronienia "klasowej ofiary".
|
|
13. Rola mężczyzny w życiu rodzinnym. |
- Uświadomienie, że ojciec i dziadek są osobami, które wprowadzają w świat, chcą chronić przed złem, nauczyć żyć, dbają o byt materialny rodziny.
- Wzmocnienie autorytetu ojca i dziadka.
|
Uczeń:
- zrozumie, czym są starania ojca i dziadka dla wspólnoty rodzinnej;
- dostrzeże ojca jako osobę niezastąpiona;
- wzmocni więź miedzy nim a ojcem
|
|
14. Rola kobiety w życiu rodzinnym. |
- Wzbudzenie refleksji nad rolą matki i babci w życiu rodzinnym.
- Uzmysłowienie, że współczesna kultura burzy stereotyp roli kobiety i mężczyzny w życiu rodzinnym.
- Wyposażenie uczniów w umiejętności komunikowania się: wywiad, dyskusja.
|
Uczeń:
- potrafi scharakteryzować współczesne czasy pod kątem podziału ról kobiety i mężczyzny;
- przekona się, że mężczyzna powinien bez uszczerbku na honorze pomagać w gospodarstwie domowym;
- nabywa sprawności w komunikacji międzyludzkiej.
|
|