Plan wynikowy "Wychowanie do życia w rodzinie" - kl. V

Nr programu DKW-4014-253A/99
Dorota Miłkowska


Temat Cele i zadania Osiągnięcia Uwagi
1. Ciekawe problemy, ważne pytania, czyli o tematyce naszych spotkań.
  1. Uświadomienie uczniom celowości lekcji "Wychowanie do życia w rodzinie"
  2. Ukazanie perspektywy dorosłego życia i potrzeby przygotowania się do pełnienia przyszłych ról życiowych.
  3. Podwyższenie poziomu komunikacji międzyludzkiej.
  4. Umocnienie motywacji do uczestniczenia w zajęciach.

Uczeń:

  • przekona się, że o rodzinie można rozmawiać również na lekcjach;
  • przyjmie do wiadomości, że problematyka zajęć dotyczy spraw oczywistych, ale niepowtarzalnych i ważnych;
  • dowie się, że celem lekcji jest pomoc w "wędrowaniu" niełatwą drogą ku dorosłości.

 
2. Rodzina w życiu człowieka.
  1. Uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu człowieka.
  2. Wzmocnienie poczucia więzi z rodziną.
  3. Zrozumienie przez uczniów własnego miejsca w rodzinie.

Uczeń:

  • uświadomi sobie pełne znaczenie terminu "rodzina";
  • pozna podstawowe funkcje rodziny;
  • zrozumie znaczenie relacji pomiędzy członkami rodziny dla własnego rozwoju.

 
3. I wy studiujecie w "Akademii Dobra"
  1. Uzmysłowienie ponadczasowości rodziny - domu jako przestrzeni duchowej, gdzie buduje się więź.
  2. Zwrócenie uwagi na ważność rodziny jako miejsca socjalizacji młodego człowieka.
  3. Kształtowanie wrażliwości estetycznej ucznia, który powinien zauważyć potrzebę przytulności wnętrza i wystroju domu.

Uczeń:

  • dostrzeże ważność więzi rodzinnej, która pomaga "wejść w życie";
  • bardziej doceni starania rodziców zapewniających potrzeby bytowe i dających poczucie bezpieczeństwa;
  • zwróci uwagę na schludność i estetykę pomieszczeń, które również wpływają na atmosferę domu.

 
4. Jestem gałązką drzewa genealogicznego.
  1. Budzenie dociekliwości dziecka: kim jestem? Kim byli moi przodkowie?
  2. Poznanie dziejów swojej rodziny i sposobu zapisu ciągłości rodu w formie drzewa genealogicznego.
  3. Pogłębienie związku emocjonalnego ucznia ze swoją rodziną.
  4. Wzbogacenie słownictwa o terminy związane z rodziną i pokrewieństwem.

Uczeń:

  • uzmysłowi sobie swoje konkretne miejsce w rodzinie i społeczności;
  • umie narysować drzewo genealogiczne uwzględniając siebie;
  • potrafi wsłuchiwać się we wspomnienia dziadków i rodziców.

 
5. Sztuka życia rodzinnego.
  1. Uświadomienie, że porozumiewanie się jest niezwykle istotnym elementem życia rodzinnego.
  2. Poznanie rodzajów komunikantów.
  3. Ukazanie roli empatii w życiu rodzinnym.
  4. Kształtowanie postawy wdzięczności wobec najbliższych.

Uczeń:

  • dostrzeże rodziców jako osoby, które obdarzają go miłością;
  • wzmocni więź z rodzicami, dziadkami, rodzeństwem;
  • potrafi nazwać rodzaje komunikatów i je ulepszać;
  • będzie umiał wyrazić wdzięczność i szacunek najbliższym.

 
6. Rodzicielstwo; Mama, Tata, ja i...
  1. Ukazanie rodzicielstwa jako jednego z podstawowych celów małżeństwa.
  2. Dostarczenie podstawowej wiedzy o budowie i funkcjonowaniu układu płciowego żeńskiego i męskiego.

Uczeń:

  • uświadomi sobie wartość dziecka w życiu rodziny;
  • dostrzeże celowość procesów zachodzących w układzie płciowym;

 
7. Rodzi się człowiek.
  1. Kształtowanie pozytywnych odniesień do macierzyństwa i ojcostwa.
  2. Uświadomienie uczniom, że życie człowieka zaczyna się od poczęcia.
  3. Ukazanie piękna wewnątrzmacicznego okresu rozwoju dziecka.

Uczeń:

  • utwierdzi się w przekonaniu, że życie człowieka zaczyna się od poczęcia;
  • nabędzie szacunku dla kobiet w ciąży;
  • zrozumie, że ciąża i poród są naturalnymi procesami w życiu kobiety;
  • dowie się o roli mężczyzny jako ojca we wczesnej fazie rodzicielstwa.

 
8. Dojrzewanie; co się ze mną dzieje?
  1. Uświadomienie uczniom wielopłaszczy-znowości procesu dojrzewania.
  2. Zaznajomienie z podstawowymi przejawami procesu dojrzewania biologicznego i psychicznego.

Uczeń:

  • zrozumie, że dojrzewanie jest procesem bardzo złożonym, zaś jego przebieg - mocno zróżnicowany;
  • pozna typowe przejawy okresu dojrzewania i upewni się, że to, co się z nim dzieje, jest normalne;
  • zaakceptuje zmiany, jakim podlega jego ciało.

 
9. Trudny czas dojrzewania.
  1. Pogłębienie wiedzy uczniów o okresie dojrzewania.
  2. Rozwianie obaw i niepokojów odnośnie do własnego rozwoju.
  3. Akceptacja przez uczniów zmiana fizycznych i psychicznych, związanych z dojrzewaniem.

Uczeń:

  • zrozumie procesy, zachodzące w jego ciele i psychice w okresie dojrzewania;
  • zaakceptuje te zmiany jako naturalny przejaw dorastania;
  • pozbędzie się lęków i niepokojów związanych z okresem dojrzewania.

 
10. Sfera intymności - sferą bezpieczeństwa.
  1. Uzmysłowienie, że wstydliwość w naturalny sposób broni godności osobistej.
  2. Uświadomienie uczniom, że są dotyki dobre i takie, które budzą wewnętrzny spór.
  3. Kształtowanie postawy asertywnej; umiejętności mówienia "nie" w sytuacjach podejrzanych.
  4. Wzmocnienie w dzieciach przekonania, że nie są same i fakt zagrożenia powinny natychmiast zgłosić osobom bliskim.

Uczeń:

  • uświadomi sobie konieczność zachowania ostrożności w nawiązywaniu kontaktów z obcymi ludźmi;
  • odważy się mówić "nie" w sytuacjach tego wymagających;
  • nie będzie miał oporów w zgłoszeniu zaistnienia sytuacji podejrzanej.

 
11. Odpowiedzialność za słowo.
  1. Uwrażliwienie uczniów na konieczność kontrolowania swojej wypowiedzi.
  2. Kształtowanie "dobrego smaku" w wyborze czasopism
  3. Ukazanie potrzeby pracy nad własnym rozwojem poprzez wybór czasopism ambitnych.

Uczeń:

  • rozumie, że należy wzmocnić czujność na jakość i prawdziwość wypowiadanych słów, sądów;
  • podwyższy poziom wrażliwości na krzywdę, którą można wyrządzić plotkowaniem;
  • zdobędzie rozeznanie i potrafi odróżnić czasopismo "płytkie" od ambitnego i ciekawego poznawczo.

 
12. W kręgu kolegów i koleżanek.
  1. Uwrażliwienie na potrzeby kolegi, koleżanki.
  2. Wzmocnienie umiejętności niepodawania się presji klasowej "elity"
  3. Kształtowanie pozytywnych cech osobowości.
  4. Rozładowywanie w sposób taktownych napięć wynikających z nierównego statusu majątkowego.

Uczeń:

  • potrafi dostrzegać potrzeby innych i wychodzić im naprzeciw chętnie i życzliwie;
  • doceni humor, takt, delikatność, inteligencję, życzliwość kolegów;
  • dojrzewa do stwierdzenia, że o wartości człowieka nie decyduje pełen portfel;
  • widzi potrzebę bronienia "klasowej ofiary".

 
13. Rola mężczyzny w życiu rodzinnym.
  1. Uświadomienie, że ojciec i dziadek są osobami, które wprowadzają w świat, chcą chronić przed złem, nauczyć żyć, dbają o byt materialny rodziny.
  2. Wzmocnienie autorytetu ojca i dziadka.

Uczeń:

  • zrozumie, czym są starania ojca i dziadka dla wspólnoty rodzinnej;
  • dostrzeże ojca jako osobę niezastąpiona;
  • wzmocni więź miedzy nim a ojcem

 
14. Rola kobiety w życiu rodzinnym.
  1. Wzbudzenie refleksji nad rolą matki i babci w życiu rodzinnym.
  2. Uzmysłowienie, że współczesna kultura burzy stereotyp roli kobiety i mężczyzny w życiu rodzinnym.
  3. Wyposażenie uczniów w umiejętności komunikowania się: wywiad, dyskusja.

Uczeń:

  • potrafi scharakteryzować współczesne czasy pod kątem podziału ról kobiety i mężczyzny;
  • przekona się, że mężczyzna powinien bez uszczerbku na honorze pomagać w gospodarstwie domowym;
  • nabywa sprawności w komunikacji międzyludzkiej.

 
               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie