Program edukacyjny własny kółka ekologicznego
Wstęp
Termin ekologia był kiedyś znany tylko w kręgu specjalistów jako nauka teoretyczna.
Twórcą tego terminu jest niemiecki biolog E. Haeckel, który w 1869 r. definiował termin ekologia Oikos-dom + logos-nauka.
Dla potrzeb ekologicznych stosuje się uproszczoną definicję: ekologia to nauka o siedlisku oraz przystosowaniu się do niego organizmu i wzajemnych zależnościach między nimi.
Współcześnie ekologia dotyczy także ochrony środowiska naturalnego. Ochrona ta polega na podejmowaniu działań zmierzających do ochrony elementów przyrody: wody, powietrza, gleby, a także krajobrazu celem zachowania lub wyrównania równowagi przyrodniczej niezbędnej dla egzystencji człowieka.
W dobie współczesnego świata edukacja ekologiczna odgrywa bardzo ważną rolę. Jest ważną częścią wychowania dzieci. To w nich należy pobudzić umiłowanie do przyrody i akceptację praw w niej rządzących. Należy nauczyć podziwiać, rozumieć i szanować otaczający nas świat i uświadamiać wrażliwość na zagrożenia środowiska.
1. Cele programu
- a) Ogólne:
- rozwijanie i wzmacnianie świadomości ekologicznej,
- rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za losy Ziemi,
- uczenie odpowiedzialności za stan przyrody ze szczególnym uwzględnieniem najbliższej okolicy,
- umożliwienie zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych dla poprawy stany środowiska.
- b) Szczegółowe:
- propagowanie działalności ekologicznej wśród uczniów i społeczności lokalnej,
- dostrzeganie niekorzystnych zmian w środowisku,
- zachęcanie uczniów do podejmowania działań na rzecz środowiska przyrodniczego,
- rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji na temat środowiska przyrodniczego, jego elementów oraz form ich ochrony,
- ukazywanie zróżnicowania krajobrazu w najbliższym otoczeniu,
- propagowanie zdrowego trybu życia w tym form wypoczynku czynnego,
- kształtowanie pozytywnych postaw wobec środowiska, postaw proekologicznych,
- rozpowszechnianie wiedzy na temat recyklingu i wykorzystania surowców wtórnych,
- objaśnienie skutków integracji człowieka w środowisko naturalne.
2. Sposób realizacji
Planowany zakres działań |
Procedury osiągania celów |
Termin |
1. Ja i środowisko, w którym żyję.
Pozytywny i negatywny wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze.
|
- obserwacja krajobrazu,
- wskazywanie pozytywnych i negatywnych skutków działalności człowieka,
- wycieczka po najbliższej okolicy,
- rozpoznawanie gatunków roślin i zwierząt żyjących w miejscowym parku,
- posługiwanie się atlasem,
- opisywanie własnego samopoczucia w kontakcie z przyrodą,
- zbieranie informacji na temat form ochrony przyrody,
- wyjaśnianie co to jest i na czym polega recykling ,
- przeprowadzenie akcji "Sprzątanie świata".
|
wrzesień - październik 2005 r.
|
2. Relacja środowisko a człowiek.
Zanieczyszczanie wody, powietrza, gleby i jego wpływ na stan zdrowia człowieka.
|
- wskazywanie źródeł zanieczyszczeń wody, gleby i powietrza,
- zbieranie informacji na temat wpływu zanieczyszczeń wody, gleby i powietrza na zdrowie człowieka,
- układanie haseł nawołujących do zaniechania zanieczyszczania wody, powietrza i gleby.
|
listopad 2005 r. |
3. Globalne problemy środowiska. |
- zbieranie informacji z czasopism, książek, filmów na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczeń atmosfery,
- omówienie przyczyn i skutków niszczenia powłoki ozonowej,
- graficzne przedstawienie procesu powstawania efektu cieplarnianego,
- analiza działalności niektórych organizacji ekologicznych, np. Greenpeace.
|
grudzień 2005 r. |
4. Klęski żywiołowe jako wynik działalności człowieka |
- wyszukiwanie w dostępnych źródłach informacji na temat klęsk żywiołowych,
- wyjaśnienie pojęcia klęska żywiołowa,
- wskazanie na mapie obszarów szczególnie zagrożonych,
- poszukiwanie głównych przyczyn powstawania niektórych klęsk żywiołowych, np. powodzi, suszy,
- scharakteryzowanie sposobów zapobiegania klęskom żywiołowym, działań zmierzających do zmniejszenia ich rozmiarów.
|
styczeń 2006 r. |
5. Działania człowieka zapobiegające degradacji środowiska. |
- dostrzeganie zmian w środowisku spowodowanych działalnością człowieka,
- omówienie działań człowieka mających na celu zahamowanie dalszej degradacji środowiska przyrodniczego,
- wykonanie gazetki tematycznej
|
luty 2006 r. |
6. Styl życia:
- żywność ekologiczna,
- dieta a zdrowie,
- znaki informacyjne na opakowaniach.
|
przeprowadzenie ankiety na temat higienicznego trybu życia,
- określenie sposobów racjonalnego odżywiania się,
- przegląd etykietek różnych produktów żywnościowych,
- rozpoznawanie tzw. Ekologicznych opakowań towarów.
|
marzec 2006 r. |
7. 22 kwietnia - Światowy Dzień Ziemi. |
- wyjaśnienie obchodów Światowego Dnia Ziemi,
- przygotowanie przemarszu ulicami miejscowości,
- przygotowanie ulotek dla miejscowej ludności.
|
kwiecień 2006 r. |
8. Rolnictwo a środowisko
przyrodnicze.
|
- wywiad z rolnikiem,
- omówienie wpływu stosowania nawozów sztucznych na stopień zanieczyszczenia wody, zakwaszenia gleby,
- dyskusja na temat "Rolnictwo jako czynnik zmieniający krajobraz".
|
maj 2006 r. |
9. Aktywny wypoczynek. |
- rozmowa z nauczycielem wychowania fizycznego i lekarzem na temat roli aktywnego wypoczynku w życiu człowieka,
- zorganizowanie pikniku ekologicznego,
- wdrażanie odpowiednich zachowań w czasie wycieczek, np. w lesie, nad wodą,
- wykonanie folderu przedstawiającego walory turystyczne gminy.
|
czerwiec 2006 r. |
3. Założone osiągnięcia
Uczeń powinien:
- prowadzić obserwacje z wykorzystaniem odpowiednich przyrządów,
- wymienić pozytywne i negatywne skutki działalności człowieka,
- posługiwać się różnymi źródłami informacji,
- rozumieć związki przyczynowo-skutkowe między stanem środowiska a zdrowiem człowieka,
- wiedzieć jakie są globalne problemy środowiska,
- określić rolę ozonu jako naturalnego składnika atmosfery,
- omówić, na czym polega zjawisko kwaśnych deszczy, smogu, dziury ozonowej i efektu cieplarnianego,
- wiedzieć, na czym polegają klęski żywiołowe i jakie są ich przyczyny,
- znać zasady zdrowego odżywiania się,
- rozpoznawać znaki informacyjne na opakowaniach,
- rozumieć ideę Świtowego Dnia Ziemi,
- wiedzieć, jak wpływają na stan gleby, wody i powietrza nasze codzienne działania,
- korzystać z różnych form rekreacji,
- udowodnić, że aktywny wypoczynek jest lepszy od biernego,
- umieć zachować się na obszarach chronionych zgodnie z przyjętymi zasadami,
- zaplanować aktywne formy wypoczynku nad wodą, w lesie,
- prezentować zebrany i opracowany materiał w formie plakatów, folderów, ulotek, referatów.
4. Uwagi o realizacji programu
Niniejszy program został napisany z myślą o uczniach klas IV-VI. Dostosowany jest do warunków i możliwości szkoły. Przyjęte w nim założenia, cele, treści kształcenia metody ich realizacji sprzyjają rozwojowi dziecka, pozwalają ćwiczyć umiejętności oraz działania uczniów.
Program można modyfikować, uzupełniać i dostosowywać do danego zespołu uczniowskiego.
Założono, że program koła ekologicznego realizowany będzie w trakcie specjalnie organizowanych spotkań, zazwyczaj trzy razy w miesiącu.
5. Ewaluacja programu
Ewaluacja programu będzie polegała na przeprowadzeniu ankiet wśród uczestników pod koniec roku szkolnego. Opracowane ankiety będą stanowiły materiał do wnioskowania i wprowadzenia ewentualnych poprawek do programu.
Ważnym elementem ewaluacji będzie także obserwacja uczniów podczas
podejmowanych działań.
|