Program kółka muzyczno-tanecznego dla klasy III

mgr Izabela Kozub


                                                                      "Muzyka jest scenografią uczuć".
                                                                                            Lew Tołstoj

Wstęp

Taniec zaliczany jest do jednej z najstarszych form sztuki i kulturowej działalności człowieka. Dostarcza on człowiekowi wiele emocji, wrażeń estetycznych a także radości.

W Encyklopedii Powszechnej PWN zdefiniowany został jako rodzaj sztuki polegający na odpowiednim układzie następujących po sobie ruchów ciała, powiązanych rytmicznie z towarzyszącą im muzyką.

Taniec na przestrzeni wielu lat ukształtował się w różnych kierunkach. Wymienia się następujące, najbardziej tradycyjne jego rodzaje:

  1. Taniec ludowy (regionalny i narodowy).
  2. Taniec estradowy (rewiowy, kabaretowy, step).
  3. Taniec towarzyski (standardowy, dyskotekowy, latynoamerykański).
  4. Widowisko baletowe.
  5. Widowisko taneczne (pantomima, tańce historyczne, masowe pokazy taneczne).
  6. Taniec sportowy (rock and roll sportowy, disco, hip hop, lambada).

Dla dzieci taniec jest naturalną swobodą ruchów. Objawia się on tym, że chętnie skaczą obracają się. Każde dziecko wykonuje ruch w inny sposób, tak jak odczuwa go osobiście, i tak jak potrafi.

Każdy człowiek, ale szczególnie dziecko odczuwa potrzebę ruchu. Swoje przeżycia, emocje a także regenerację sił fizycznych i psychicznych może wyrazić właśnie poprzez taniec.

Inspiracją do podjęcia działań w kierunku utworzenia kółka tanecznego stały się doświadczenia w pracy z dziećmi w tym zakresie. W ostatnich dwóch latach próbowałam stworzyć kilka układów tanecznych, które przedstawialiśmy na uroczystościach szkolnych, klasowych i środowiskowych. Małym sukcesem dla mnie jest to,że udało mi się włączyć w taniec wszystkich uczniów mojej klasy.

Podejmowałam również próby tworzenia układów tanecznych dla grona pedagogicznego - wystąpiliśmy na akademiach szkolnych z okazji Dnia Regionalizmu prezentując taniec dyskotekowy w strojach regionalnych oraz tańcząc trojaka.

Dzięki pracy zespołowej mogłam obserwować jak rozwijają się indywidualne zdolności każdego dziecka, oddalają się bariery wstydu a w tym miejscu powstaje pole do prawdziwej zabawy.

Dzieci chętnie prezentują się na scenie oraz przed rodzicami. Poprzez stworzenie tych zajęć będą miały ku temu coraz więcej okazji.

Osobiście sama interesuję się tańcami a przede wszystkim jest to coś, co lubię robić, obserwować zdobywać nowe doświadczenia.

Cele ogólne

  1. Ukazywanie celowości kształtowania estetyki i harmonii ruchu,wyczucia rytmu, wyobraźni twórczej, rozwijania uzdolnień tanecznych oraz wrażliwości na piękno i wdzięk.
  2. Stwarzanie dziecku możliwości do spontanicznej - odtwórczej ekspresji muzycznej.

Cele szczegółowe

  1. Zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu.
  2. Rozwijanie poczucia kolektywizmu i odpowiedzialności.
  3. Budowanie poczucia własnej wartości, pozytywnego obrazu samego siebie.
  4. Rozwijanie postawy twórczej, koordynacji i sprawności ruchowej.
  5. Rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka.
  6. Kształtowanie zainteresowania muzyką, tańcem.
  7. Aktywny udział w życiu szkoły.
  8. Kształcenie estetyki ruchu.
  9. Rozwój osobowości dziecka o korelację działań i przeżyć muzycznych.
  10. Kształtowanie świadomej dyscypliny, poczucia odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej.

Formy

  • ćwiczenia muzyczno-ruchowe,
  • ruch przy muzyce,
  • śpiew,
  • gra na instrumentach,
  • ekspresja ruchowa

Procedury osiągania celów

  1. Systematyczna obecność i praca na zajęciach.
  2. Poznanie podstawowych kroków nauczanych tańców.
  3. Odtwarzanie ruchów z pokazu nauczyciela.
  4. Staranne wykonywanie wszystkich ćwiczeń.
  5. Tworzenie zespołowego układu tanecznego.
  6. Ćwiczenia koordynujące ruchy taneczne całego zespołu.
  7. Systematyczna nauka poznawanych melodii na dzwonkach.
  8. Prezentowanie zdobytych umiejętności na występach szkolnych, środowiskowych.

Zakładane osiągnięcia

    Uczeń:
  1. Rozwija swoje zainteresowania.
  2. Odtwarza kroki i figury, które składają się na dany taniec.
  3. Odtwarza poznane melodie na dzwonkach.
  4. Aktywnie uczestniczy w życiu szkoły i środowiska.
  5. Współdziała w zespole w celu osiągnięcia wspólnego sukcesu.
  6. Jest wrażliwy na piękno utworów muzycznych.
  7. Potrafi poruszać się zgodnie z rytmem.
  8. Radzi sobie z tremą związaną z występami na scenie.

Ramowy układ zajęć

TEMAT SPOSÓB REALIZACJI UCZEŃ POTRAFI TERMIN
Nauka tańca disco - ćwiczenia rytmiczne,
- tworzenie układu tanecznego do muzyki,
- doskonalenie układu tanecznego.
- poruszać się rytmicznie do melodii,
- odtworzyć układ kroków tanecznych,
- orientować się w kierunkach przestrzeni w czasie tańca.
Wrzesień 2006
Nauka gry piosenki na dzwonkach oraz układu tanecznego - rytmiczna recytacja tekstu,
- odczytywanie zapisu muzycznego,
- nauka słów i melodii piosenki,
- granie na dzwonkach chromatycznych utworu "W murowanej piwnicy"
- tworzenie układu tanecznego do muzyki.
- odczytać zapis rytmiczny,
- odtworzyć rytmicznie i czysto linię melodyczną piosenki,
- śpiewać piosenkę,
- zagrać na dzwonkach piosenkę,
- odtworzyć układ kroków tanecznych.
Październik 2006
Taniec "W grocie króla gór" - zapoznanie z muzyką Griega
Ćwiczenia rytmiczne do muzyki,
- nauka podstawowych kroków,
- tworzenie układu tanecznego do muzyki Griega,
- doskonalenie układu tanecznego.
- poruszać się rytmicznie,
- korelować ruchy całego ciała,
- odtworzyć układ taneczny do muzyki,
- wyrażać własną ekspresją muzykę.
Listopad 2006
Nauka śpiewania i grania kolęd - doskonalenie śpiewania kolęd,
- granie na dzwonkach wybranych kolęd.
- prawidłowo odczytać linię melodyczną kolędy,
- zaśpiewać kolędę,
- zagrać kolędę,
- odczytać zapis nutowy nazwami solmizacyjnymi.
Grudzień 2006
Nauka tańca disco Ćwiczenia rytmiczne do muzyki,
- nauka podstawowych kroków,
- tworzenie układu tanecznego,
- doskonalenie układu.
- poruszać się zgodnie z rytmem,
- odtworzyć poszczególne części układu tanecznego,
- odtworzyć cały układ taneczny.
Styczeń 2007
Pokaz umiejętności muzyczno-tanecznych - pokaz umiejętności dla rodziców,
- pokaz na Biesiadzie kolędowej
- prezentować swoje umiejętności muzyczno-taneczne,
- integrować się z grupą rówieśników w czasie wspólnych zabaw.
Styczeń- Luty 2007
Zabawy przy muzyce - zabawa muzyczno ruchowa "Orkiestra-dyrygent",
- zabawa rytmiczna: "Jedzie pociąg",
- zabawa taneczna ze śpiewem: "Karuzela" oraz inne.
- wyrazić ruchem swoje emocje, odczucia,
- poruszać się rytmicznie,
- współdziałać w grupie w trakcie zabaw.
Marzec 2007
Nauka tańca Trojaka ze śpiewem - ćwiczenia rytmiczne do muzyki,
- nauka podstawowych kroków na 3,
- tworzenie układu tanecznego do Trojaka,
- doskonalenie układu tanecznego.
- poruszać się rytmicznie,
- wykonywać kroki w takcie na 3,
- odtworzyć układ taneczny do muzyki.
Kwiecień 2007
Nauka gry na dzwonkach - "Oda do radości" - rytmiczna recytacja tekstu,
- poznanie budowy utworu,
- nauka słów i melodii Ody do radości,
- odczytanie słów i melodii,
- nauka gry na dzwonkach.
- odczytać zapis rytmiczny,
- znać budowę utworu,
- znać słowa i melodię utworu,
- umieć zagrać na dzwonkach melodię.
Maj 2007
Pokaz umiejętności muzyczno-tanecznych Pokaz umiejętności dla rodziców,
- występy na terenie szkoły,
- wyjście do przedszkola, domu kultury, SP w Bukowie.
- zaprezentować swoje umiejętności,
- wychodzić poza swoją szkołę w celu jej reprezentowania.
Czerwiec 2007

Uwagi o realizacji programu

Program kółka muzyczno-tanecznego dostosowany jest do możliwości szkoły i uczniów. Będzie on realizowany w trakcie kolejnych spotkań w trakcie całego roku szkolnego. Zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu.

Program będzie realizowany przy stałej współpracy z rodzicami i nauczycielem muzyki. Został on napisany na okres jednego roku, istnieje jednak możliwość rozszerzenia programu na lata następne. Jestem również otwarta na wszelkie sugestie dotyczące zmian w prowadzeniu kółka muzyczno-tanecznego.

Ewaluacja programu

Będzie się ona odbywała pod koniec roku szkolnego - będzie polegała na przeprowadzeniu ankiet wśród uczniów i rodziców.


ANKIETA

Proszę o wypełnienie poniższej ankiety w której wyrazicie swoje opinie na temat zajęć w jakich braliście udział.

  1. Czy chętnie uczestniczyłeś w zajęciach kółka tanecznego?
    a) tak
    b) nie
    c) obojętnie
  2. Czy chciałbyś uczestniczyć w podobnych zajęciach ponownie?
    a) tak
    b) nie
    c) obojętne
  3. Czy uważasz, że twoje umiejętności taneczne
    a) poprawiły się
    b) pogorszyły się
    c) są bez zmian
  4. Napisz krótko co najbardziej podobało ci się w zajęciach?

ANKIETA DLA RODZICA

Drodzy Rodzice, Wasze dziecko przez ostatni rok uczestniczyło w zajęciach kółka muzyczno-tanecznego. Czy w związku z tym:

  1. Chcielibyście aby uczestniczyło w zajęciach ponownie?
    a) tak
    b) nie
    c) obojętnie
  2. Czy uważacie, że umiejętności muzyczno- taneczne Waszego dziecka
    a) poprawiły się
    b) pogorszyły się
    c) są na tym samym poziomie
  3. Czy z Waszych obserwacji dziecko uczestniczyło w zajęciach:
    a) chętnie
    b) niechętnie
    c) obojętnie

BIBLIOGRAFIA:

  1. M. Wieman: Tańce i zabawy ze śpiewem, PZWS Warszawa 1961
     
  2. J. Siemkowicz: Ćwiczenia muzyczno-ruchowe. Poradnik metodyczny, PZWS Warszawa 1973
     
  3. K. Nowakowska, J. Krawczyk, A. Piotrowski: Rytm-Muzyka-Taniec w wychowaniu fizycznym, ZNP Kielce 1991
     
  4. O. Kuźmińska: Taniec w teorii i praktyce. AWF Poznań 2002
     
  5. A. Jasiewicz-Tobiasz, A. Kępska: Rytmika w klasach 1-3, WSiP warszawa 1985
     
  6. M. Młodzikowska, B. Bednarzowa: Tańce - rytm, ruch, muzyka. Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa 1983
     
  7. A. Michalewska, E. Kolarczyk, A. Arlet: Podstawy teoretyczne i zasób ćwiczeń gimnastycznych, AWF Kraków 1997
               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie