|
Barbara Chajska, Wojciech Ćwik, Małgorzata Figiel,
Dorota Gorgoń, Anna Jedynak, Urszula Kalińska, Stanisława Kij,
Agnieszka Salata, Maria Wiśniewska, Agnieszka Wojcierowska, Eliza Woźniak |
- Ceremoniał i tradycja szkolna
- Co to jest ceremoniał szkolny?
Jest to opis przeprowadzenia uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru i samej celebracji sztandaru. Jest pomocny w organizacji ślubowań, przyrzeczeń i innych uroczystości szkolnych. Stanowią integralną część z przyjętą tradycją szkolną oraz harmonogramem uroczystości i imprez szkolnych. Jest ważnym rozdziałem szkolnego programu wychowawczego.
- Zasady ceremoniału szkolnego.
- Uczeń ma prawo i obowiązek poznania historii szkoły.
- Uczniowie są zobowiązani do szanowania symboli szkoły (godło państwowe, flaga narodowa, sztandar szkoły) oraz kultywowania tradycji szkoły.
- Do ceremoniału szkoły należą:
- - Uroczyste powitanie i zakończenie roku szkolnego
- - Ślubowanie klas pierwszych
- - Dzień Patrona Szkoły zw. Świętem Szkoły (urodziny szkoły)
- - Uroczyste pożegnanie absolwentów
- Do obowiązków ucznia należy podkreślanie uroczystym strojem świąt państwowych obchodzonych w szkole (Odzyskania Niepodległości, 3 Maja)
- Uczeń ma prawo reprezentować szkołę na zewnątrz w czasie obchodów rocznic, świąt państwowych, oświatowych.
- Zaszczytnym wyróżnieniem ucznia jest wystąpienie w poczcie sztandarowym szkoły.
- Poczet sztandarowy reprezentuje szkołę:
- - w uroczystościach szkolnych o znaczących walorach patriotyczno-wychowawczych
- - w uroczystościach miejskich i patriotyczno-religijnych, na które jest zaproszony
- - w uroczystościach wewnątrzszkolnych tj. rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, święto szkoły, akademie i spotkania
o znacznych walorach patriotyczno-religijno-wychowawczych.
- Tradycja szkolna.
Tradycja szkolna to powtarzający się układ uroczystości, imprez i zwyczajów zaakceptowany do realizacji przez młodzież, nauczycieli i rodziców. Ma na celu organizację życia szkoły, realizację celów wychowawczych oraz integrację społeczności szkolnej. Harmonogram uroczystości i imprez stanowi jej chronologiczny zapis o przebiegu roku szkolnego. Jest każdorazowo zatwierdzany przez Radę Pedagogiczną na jej końcowym posiedzeniu.
Ponadto w tradycji szkoły:
- miesiąc wrzesień bez ocen niedostatecznych dla klas pierwszych
- "szczęśliwy numerek"
- przesyłanie listów pochwalnych na zakończenie roku szkolnego do rodziców za:
- - średnią ocen 4,75 i większą
- - 100% frekwencję
- - udział w poczcie sztandarowym
- - reprezentowanie szkoły; czołowe miejsca konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych
- konkurs na najlepszą frekwencję indywidualna i klasową
- opieka nad miejscami pamięci narodowej.
- Bohater szkoły
- Bohater szkoły - kim jest i jak go wybieramy.
Jak wiadomo, wiele instytucji nosi czyjeś imiona. Podkreśla się w ten sposób ciągłość kultury narodowej. Powstają w ten sposób żywe pomniki zasłużonych w naszych dziejach ludzkości.
W wychowaniu taki obyczaj ma dodatkowe znaczenie. Pozwala konkretyzować ogólne idee, sprowadzać je do losów jednego człowieka. Nie można jednak zbyt wielkich nadziei wiązać z oddziaływaniem "wzoru osobowego" bohatera szkoły na codzienne postępowanie uczniów. Bohater szkoły nie jest powołany do zastąpienia rodziny i szkoły w wychowaniu młodego człowieka a czasem używa się go do takich celów. Bohater szkoły, uroczystości związane z uczczeniem jego pamięci, zajęcia zapoznające uczniów z jego życiem, mogą być cennym uzupełnieniem wychowania patriotycznego. Uczniowie powinni przede wszystkim znać i lubić swojego bohatera. Znany
i lubiany bohater dzieła, pośrednio sprzyja kształtowaniu światopoglądu i ogólnej postawy moralnej. Trzeba jednak sobie uświadomić, że często bohater szkoły pozostaje jedynie częścią pieczątki szkoły i ewentualnie napisem na sztandarze, jest po prostu częścią szkoły i na tym koniec.
Wybrany bohater, do którego nawiązuje się w pracy szkoły, będzie się w pamięci uczniów kojarzył z konkretnym wydarzeniem na świecie, w kraju, w środowisku
i konkretnym wydarzeniem w życiu szkoły. Jest więc nadzieja, że fakty te będą nie tylko zapisane w kronice, ale również wejdą do tradycji szkoły. W dobrej szkole z tradycjami, każdy "nowy" uczeń powinien poznać historię szkoły, oraz życie i działalność jej bohatera. Do dobrych tradycji należą także doroczne święta szkoły związane z bohaterem. Należy unikać "pompy" i sztuczności.
Wybór bohatera rozpoczyna się od rozmów z uczniami, SU, Radą Rodziców, gronem pedagogicznym i pracownikami szkoły w celu utworzenia "banku bohaterów".
- Cele i założenia kampanii bohater.
- Zapoznanie uczniów, pracowników szkoły z sylwetką bohatera szkoły.
- Uaktywnienie pracy zespołów klasowych i organizacji poprzez realizację zadań kampanii bohater.
- Nawiązanie kontaktów ze szkołami, instytucjami noszącymi to samo imię, co nasz bohater.
- Nawiązanie kontaktu z instytucjami mogącymi sprawować patronat nad szkołą.
- Zdobycie i przyznanie imienia bohatera.
- Zadania organizacyjne przy kampanii bohater.
Rada Pedagogiczna podejmuje decyzje o przystąpieniu do realizacji cyklu zadań związanych ze zdobywaniem imienia. Dyrektor szkoły przedstawia w Urzędzie Miasta
i Gminy propozycję Kampanii "Bohater".
Następnie w dniu "X" Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję o przystąpieniu do realizacji pierwszych zadań i zatwierdza skład Sztabu Honorowego lub Komisję Honorową i Sztab Roboczy lub Komisję Roboczą.
- Sztab Honorowy (Komisja Honorowa): dyrektor szkoły i jego zastępca, przew. Rady Rodziców, opiekun Samorządu Uczniowskiego, sponsorzy, sprzymierzeńcy...
- Sztab Roboczy: koordynator z ramienia Rady Pedagogicznej, przewodniczący Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy...
Zadania dla członków sztabu honorowego:
- Opracowanie programu kampanii; organizowanie imprezy rozpoczynającej Kampanię "Bohater".
- Propagowanie kampanii w środowisku działania.
- Opracowanie i upowszechnianie materiałów metodycznych związanych z bohaterem.
- Zabezpieczenie strony technicznej kampanii, projekt i wykonanie tarczy szkolnej lub plakietki, sztandaru szkoły.
- Kontrola nad prawidłowym przebiegiem kampanii.
- Pozyskanie sojuszników i sprzymierzeńców.
- Przeprowadzenie imprezy podsumowującej kampanię (nadanie imienia, wręczenie sztandaru).
Zadania dla sztabu roboczego
- Sporządzenie kalendarza dotyczącego życia i działalności bohatera szkoły.
- Poznanie postaci bohatera poprzez gazetki okolicznościowe, pogadanki na lekcjach wychowawczych, konkursy, apele szkolne.
- Nawiązanie kontaktów z innymi szkołami, instytucjami noszącymi imię naszego bohatera.
- Utworzenie "kącika", izby pamięci i zbiórka materiałów.
- Zorganizowanie wycieczki: "Śladami bohatera".
- Ustanowienia dnia - "Święto szkoły" (dzień urodzin naszego bohatera).
- Plan kampanii związanej z nadaniem imienia patrona dla Publicznego
Gimnazjum w Stąporkowie.
Zadania |
Formy realizacji |
Termin |
I ETAP
Wybór imienia patrona szkoły
|
- Przeprowadzenie sondażu wśród uczniów i wybranych rodziców na temat celowości kampanii "Patron"
- Powołanie Szkolnego Komitetu koordynującego prace nad powołaniem patrona
- Przeprowadzenie sondażu wśród młodzieży w celu wyłonienia kandydatów na patrona gimnazjum
- Opracowanie i zamknięcie listy kandydatów na patrona szkoły
- Prezentacja zgłoszonych kandydatur poprzez gazetki, referaty itp.
- Referendum szkolne - wyłonienie patrona
- Podjęcie uchwały przez organa szkoły: Radę Pedagogiczna, Radę Rodziców, Samorząd Uczniowski.
|
do 31 XI 2003 r.
do 20 XII 2003 r.
do 31 XII 2003 r.
do końca II 2004 r.
od II do IV 2004 r.
V 2004 r.
koniec V 2004 r.
|
II ETAP
Praca wokół patrona |
- Zapoznanie z sylwetką patrona: gazetki tematyczne, artykuły na tablicy S.U.
- Przygotowanie i prezentacja programu artystycznego o Patronie.
- Wystawa pamiątek
- Konkurs plastyczny (temat związany z patronem)
- Nawiązanie kontaktów z placówkami, instytucjami o tym samym imieniu
- Wykonanie kącika Patrona
- Szkolny konkurs wiedzy o Patronie
- Prezentacja planu na stronie internetowej szkoły
|
od VI 2004 r. do VI 2005 r.
|
III ETAP
Formalności związane z nadaniem imienia i wręczenia sztandaru
|
- Złożenie wniosku o nadanie imienia do organu prowadzącego
- Podjęcie uchwały przez radę Miejską
- Zlecenie wykonania sztandaru
- Ustalenie listy zaproszonych na uroczystość gości
- Opracowanie scenariusza uroczystości nadania imienia i wręczenie sztandaru szkole
- Wybór pocztu sztandarowego. Wybór opiekuna ceremoniału szkolnego
|
I 2005 r.
II 2005 r.
III 2005 r.
IV 2005 r.
IV 2005 r.
|
IV ETAP
Uroczystość nadania imienia i wręczenie sztandaru szkole
|
- Nadanie imienia i wręczenie sztandaru
- Program artystyczny
- Spotkanie z zaproszonymi gośćmi
|
VI 2005 r. |
- Model pracy z "Bohaterem".
Zadanie |
Formy realizacji |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Poznanie życia i działalności bohatera |
Poszukiwanie materiałów źródłowych;
Czytanie książek i artykułów, gromadzenie materiałów ikonograficznych (filmy, zdjęcia, itp.) |
Redagowanie notatek biograficznych.
Gazetka "mapa pamięci"
Album, np. Bohater a historia.
Związki bohatera z regionem.
Wystawa wykonywanych prac
|
Nauczyciele języka polskiego i biblioteki
Nauczyciele wychowawcy
Nauczyciele historii
Nauczyciele wos
Nauczyciele plastyki
|
|
Eksponowanie sylwetki bohatera na terenie szkoły |
Stworzenie kącika bohatera w szkole |
Wykonanie tablicy prezentującej sylwetkę bohatera |
Nauczyciele plastyki |
|
Poznanie miejsc związanych z bohaterem |
Wyprawy śladami bohatera |
Wycieczki do miejsc związanych z bohaterem - dokumentacja w formie kroniki wypraw |
Nauczyciele wychowawcy |
|
Bohater jako wzór osobowy |
Wyeksponowanie cech bohatera godnych naśladowania przez młodego człowieka XXI wieku |
Redagowanie prac na temat bohatera (esej, charakterystyka, rozprawka, itp.)
Zamieszczenie tytułów na temat bohatera w szkolnej gazetce.
Prezentacja multimedialna eksponująca pozytywne cechy bohatera
Konkurs: "Wiem wszystko o ..."
Konkurs literacki np. Nasz bohater a współczesny nastolatek.
Konkurs plastyczny (plakat, rzeźba, akwarela)
Przedstawienie teatralne nawiązujące do postaci bohatera
Bohater a my - dyskusja
|
Nauczyciele języka polskiego
Opiekunowie kółka dziennikarskiego
Nauczyciele historii i informatyki
Samorząd Uczniowski
Nauczyciele języka polskiego i biblioteki
Nauczyciele plastyki
Koło teatralne "Taleja"
Nauczyciele wychowawcy na zajęciach do dyspozycji wychowawcy
|
|
Angażowanie rodziców do akcji przygotowującej nadanie imienia szkole |
Zapoznanie z planem działań
Uczestniczenie rodziców w rozstrzygnięciu konkursów w uroczystościach poświęconych bohaterowi
Zaangażowanie finansowe Rady Rodziców
|
Systematyczne spotkania z rodzicami
Zakup nagród, dyplomów, pomoc w zorganizowaniu kącika bohatera
|
Dyrekcja
Przewodniczący Rady Rodziców
Samorząd Uczniowski
|
|
- Sztandar szkolny
- Sztandar szkolny:
Drzewiec wysokości 263 cm zakończony metalowym orłem. Wymiary sztandaru: 107 cm x 107 cm, dookoła złote frędzle. Awers, rewers (tło, napisy) do ustalenia.
Sztandar szkolny dla społeczności szkolnej jest symbolem Polski - Narodu - Ziemi, symbolem Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe otoczenie.
Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają powagi zachowania, a przechowanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji, właściwych postaw jego poszanowania.
Sztandar jest przechowywany na terenie szkoły w zamkniętej gablocie. W tej samej gablocie znajdują się insygnia pocztu sztandarowego oraz teksty:
- - ślubowania klas pierwszych
- - ślubowania pocztu sztandarowego
- - przyrzeczenia klas kończących szkołę
Uczestnictwo w poczcie sztandarowym to najbardziej honorowa funkcja uczniowska w szkole, dlatego w jego składzie powinni znaleźć się uczniowie o nienagannej postawie i godni tego zaszczytu
- Skład osobowy pocztu sztandarowego
- - chorąży: uczeń klasy II + jeden rezerwowy
- - asysta: dwie uczennice klasy II + dwie rezerwowe
- kandydatury składu są przedstawiane przez opiekuna na czerwcowej Radzie Pedagogicznej i przez nią zatwierdzane
- kadencja pocztu trwa jeden rok (od ślubowania pocztu w dniu rozpoczęcia roku szkolnego do końca roku szkolnego)
- Rada Pedagogiczna dokonuje wyboru opiekunów Ceremoniału Szkolnego (1-3), którzy dbają o właściwą celebrację sztandaru i zgodny z ceremoniałem przebieg uroczystości na terenie szkoły i poza jej murami
- Insygnia pocztu sztandarowego
- - biało-czerwone szarfy założone przez prawe ramię i wiązane pod lewym, kolorem białym do góry
- - białe rękawiczki
- - chorąży i asysta ubrani odświętnie:
- chorąży - ciemny garnitur, biała koszula
- asysta - białe bluzki, ciemne spódnice (takie same)
- Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły.
- - uroczystości rocznicowe: Konstytucji 3 Maja, Odzyskania Niepodległości
- - ceremonii ślubowania pocztu sztandarowego
- - ceremonii ślubowania klas pierwszych
- - ceremonii przyrzeczenia klas kończących szkołę
- - dzień Patrona - święto szkoły
- Udział sztandaru w uroczystościach poza terenem szkoły.
- - sztandar może brać udział w uroczystościach rocznicowych, organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz
w uroczystościach religijnych.
- Harmonogram uroczystości i imprez z udziałem sztandaru.
L.p. |
Uroczystość (impreza) |
Termin |
Organizator (odpowiedzialny) |
Uwagi |
1. |
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego |
Wrzesień |
Dyrektor szkoły, opiekun SU |
|
2. |
Ślubowanie klas pierwszych |
Wrzesień |
Wychowawcy klas pierwszych |
|
3. |
Dzień Edukacji Narodowej |
Październik |
Rada Rodziców, nauczyciele wspierający |
|
4. |
Święto Niepodległości |
Listopad |
M. Szot,
M. Stradomska,
R. Cichacka,
A. Wojcierowska
|
|
5. |
Rocznica Konstytucji 3 Maja |
Maj |
B. Kawecka,
M. Błońska
|
|
6. |
Dzień Prymusa |
Styczeń
Czerwiec
|
Dyrektor szkoły, Rada Rodziców |
|
7. |
Przegląd dorobku artystycznego szkół |
Maj |
|
|
8. |
Pożegnanie absolwentów |
Czerwiec |
Dyrekcja, Rada Rodziców, Wychowawcy klas II i III |
|
9. |
Zakończenie roku szkolnego |
Czerwiec |
Dyrekcja, Rada Rodziców, Wychowawcy |
|
- Komendy obowiązujące sztandar szkolny.
- ceremoniał ślubowania pocztu sztandarowego
L.P. |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
Proszę o powstanie |
uczestnicy wstają |
Postawa spocznij |
Postawa spocznij |
2. |
"baczność" - sztandar wprowadzić |
uczestnicy w postawie zasadniczej |
- wprowadzenie sztandaru
- zatrzymanie w ustalonym miejscu |
- postawa "na ramię w marszu"
- postawa "zasadnicza" |
3. |
Poczet sztandarowy w składzie:
- chorąży ucz. ...
- asysta ucz. ...
ucz. ...
Wstąp
|
Uczestnicy postawa zasadnicza, nowy skład pocztu sztandarowego występuje i ustawia się: chorąży z przodu sztandaru, asysta przodem do bocznych płaszczyzn sztandaru w odległości 1 metra od sztandaru |
postawa "zasadnicza" |
- postawa "na ramię w marszu"
- postawa "zasadnicza"
|
4. |
"do ślubowania" |
- uczestnicy - postawa zasadnicza, nowy skład pocztu sztandarowego unosi prawe dłonie
(palce jak przy salutowaniu) na sztandar i powtarza tekst ślubowania.
|
postawa "zasadnicza" |
- postawa "salutowanie w miejscu" |
5. |
"po ślubowaniu" |
uczestnicy "spocznij", nowy skład pocztu opuszcza dłonie po ślubowaniu |
postawa "zasadnicza" |
- postawa "prezentuj" |
6. |
"baczność"
- sztandar przekazać
|
Uczestnicy postawa "zasadnicza" |
- dotychczasowa asysta przekazuje insygnia,
- ustawia się obok nowej asysty po lewej i po prawej stronie
|
- chorąży przekazuje sztandar,
- ustawia się obok przekazanego sztandaru, sztandar w postawie "spocznij"
|
7. |
"baczność"
- chorąży ucz. ...
- asysta ucz. ...
ucz. ...
odmaszerować
"spocznij"
|
Uczestnicy postawa "zasadnicza", uczestnicy nagradzają brawami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce.
Dyrektor dokonuje wręczenia pamiątkowych nagród.
|
postawa "zasadnicza"
postawa "spocznij"
|
postawa "prezentuj"
postawa "spocznij"
|
8. |
"baczność" - sztandar szkoły wyprowadzić |
uczestnicy w postawie zasadniczej |
- postawa zasadnicza
- wyprowadzenie sztandaru
|
- postawa "zasadnicza"
- postawa "na ramię w marszu"
|
9. |
"spocznij" |
uczestnicy siadają |
- |
- |
- ceremoniał ślubowania klas pierwszych
L.P. |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
Proszę o powstanie |
uczestnicy wstają |
Postawa spocznij |
Postawa spocznij |
2. |
"baczność" - sztandar wprowadzić |
uczestnicy w postawie zasadniczej |
- wprowadzenie sztandaru
- zatrzymanie w ustalonym miejscu
|
- postawa "na ramię w marszu"
- postawa "zasadnicza"
|
3. |
"do ślubowania" |
- uczestnicy - postawa zasadnicza,
- ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania (palce jak przy salutowaniu) na wysokości oczu.
|
postawa "zasadnicza" |
- postawa
"prezentuj"
- postawa "salutowanie w miejscu"
|
4. |
"po ślubowaniu" |
uczestnicy "spocznij", ślubujący opuszczają ręce |
postawa "spocznij" |
- postawa "prezentuj"
- postawa "zasadnicza"
|
5. |
"baczność" - sztandar szkoły wyprowadzić |
uczestnicy w postawie zasadniczej |
- postawa zasadnicza
- wyprowadzenie sztandaru
|
- postawa "zasadnicza"
- postawa "na ramię w marszu"
|
6. |
"spocznij" |
uczestnicy siadają |
- |
- |
- uroczystości rocznicowe
- - wprowadzenie sztandaru
L.P. |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
Proszę o powstanie |
Uczestnicy wstają przed wprowadzeniem sztandaru |
Przygotowanie do wejścia |
Postawa "na ramię" |
2. |
"Baczność" - sztandar wprowadzić |
Uczestnicy w postawie zasadniczej |
- wprowadzenie sztandaru
- zatrzymanie w ustalonym miejscu
|
- postawa "na ramię w marszu"
- postawa "prezentuj"
|
3. |
"Do hymnu" |
Uczestnicy w postawie zasadniczej |
Postawa zasadnicza |
Postawa "salutowanie w miejscu" |
4. |
"Po hymnie" |
Uczestnicy w postawie "spocznij" |
spocznij |
Postawa "prezentuj",
postawa "spocznij" |
5. |
Można usiąść |
Uczestnicy siadają |
spocznij |
Postawa "spocznij" |
- - wyprowadzenie sztandaru
L.P. |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
Proszę o powstanie |
Uczestnicy wstają przed wyprowadzeniem sztandaru |
spocznij |
Postawa "spocznij" |
2. |
"Baczność" - sztandar wyprowadzić |
Uczestnicy w postawie zasadniczej |
Postawa zasadnicza, wyprowadzenie sztandaru |
Postawa zasadnicza, postawa "na ramię w marszu" |
3. |
Spocznij |
Uczestnicy siadają lub opuszczają miejsce uroczystości |
- |
- |
- Hymn szkolny
- Ogłoszenie konkursu na hymn szkolny.
- Powołanie komisji konkursowej.
- Oficjalna prezentacja i zatwierdzenie hymnu przez RP.
- Harmonogram uroczystości i imprez z wykorzystaniem hymnu szkolnego.
- Logo szkoły
- Ogłoszenie konkursu na logo szkoły.
- Powołanie komisji konkursowej.
- Prezentacja i zatwierdzenie logo przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i SU.
- Umieszczenie logo szkoły na ścianie frontowej budynku - uroczyste odsłonięcie.
Załącznik
W życiu szkoły ważne uroczystości uświetniają swoją obecnością zaproszeni goście.
Precedencja to porządek (witania, przemawiania, zajmowanie miejsc) podczas oficjalnych spotkań władz państwowych.
W Polsce precedencja wygląda następująco:
Precedencja stanowisk umocowanych konstytucyjnie i kierowniczych państwowych:
- Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej.
- marszałek Sejmu,
- marszałek Senatu,
- prezes Rady Ministrów,
- prezes Trybunału Konstytucyjnego,
- prezes Sądu Najwyższego,
- ministrowie,
- prezes NBP,
- prezes NSA,
- prezes NIK,
- rzecznik paw obywatelskich,
- prezes Instytutu Pamięci Narodowej,
- posłowie i senatorowie,
- szef Kancelarii Prezydenta,
- szefowie Kancelarii Sejmu i Senatu,
- szef Kancelarii Premiera,
- szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,
- sekretarz stanu,
- kierownik urzędu centralnego,
- wojewoda.
Precedencja stanowisk administracji rządowej i samorządowej w województwie:
- wojewoda,
- marszałek województwa,
- przewodniczący Sejmiku Województwa,
- wicewojewoda,
- kurator oświaty,
- prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- przewodniczący Samorządowego Kolegium Odwoławczego,
- wiceprzewodniczący Zarządu województwa,
- wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa,
- wizytator kuratorium oświaty,
- członek Zarządu Województwa,
- radny województwa,
- inni zaproszeni goście.
Precedencja stanowisk samorządowych w powiecie:
- starosta,
- przewodniczący Rady Powiatu,
- wicestarosta,
- dyrektor wydziału oświaty,
- wiceprzewodniczący Rady Powiatu,
- inspektor widziału oświaty,
- członek Zarządu Powiatu,
- radny powiatu,
- sekretarz powiatu,
- skarbnik powiatu,
- inni zaproszeni goście.
Precedencja stanowisk w gminie:
- burmistrz,
- przewodniczący Rady Gminy,
- zastępca burmistrza,
- dyrektor wydziału oświaty,
- wiceprzewodniczący Rady Gminy,
- radny miasta,
- sekretarz gminy,
- skarbnik gminy,
- inspektor nadzorujący placówkę,
- inni zaproszeni goście.
|
Zaproszonych gości powinien powitać dyrektor w wejściu do szkoły. Jeżeli tego obowiązku nie może wypełnić sam, deleguje swojego zastępcę. Gości wita w swoim gabinecie dyrektor i prowadzi na miejsce uroczystości.
|
|
|