Ceremoniał szkolny

Barbara Chajska, Wojciech Ćwik, Małgorzata Figiel,
Dorota Gorgoń, Anna Jedynak, Urszula Kalińska, Stanisława Kij,
Agnieszka Salata, Maria Wiśniewska, Agnieszka Wojcierowska, Eliza Woźniak


  1. Ceremoniał i tradycja szkolna
    1. Co to jest ceremoniał szkolny?
      Jest to opis przeprowadzenia uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru i samej celebracji sztandaru. Jest pomocny w organizacji ślubowań, przyrzeczeń i innych uroczystości szkolnych. Stanowią integralną część z przyjętą tradycją szkolną oraz harmonogramem uroczystości i imprez szkolnych. Jest ważnym rozdziałem szkolnego programu wychowawczego.
    2. Zasady ceremoniału szkolnego.
      • Uczeń ma prawo i obowiązek poznania historii szkoły.
      • Uczniowie są zobowiązani do szanowania symboli szkoły (godło państwowe, flaga narodowa, sztandar szkoły) oraz kultywowania tradycji szkoły.
      • Do ceremoniału szkoły należą:
        - Uroczyste powitanie i zakończenie roku szkolnego
        - Ślubowanie klas pierwszych
        - Dzień Patrona Szkoły zw. Świętem Szkoły (urodziny szkoły)
        - Uroczyste pożegnanie absolwentów
      • Do obowiązków ucznia należy podkreślanie uroczystym strojem świąt państwowych obchodzonych w szkole (Odzyskania Niepodległości, 3 Maja)
      • Uczeń ma prawo reprezentować szkołę na zewnątrz w czasie obchodów rocznic, świąt państwowych, oświatowych.
      • Zaszczytnym wyróżnieniem ucznia jest wystąpienie w poczcie sztandarowym szkoły.
      • Poczet sztandarowy reprezentuje szkołę:
        - w uroczystościach szkolnych o znaczących walorach patriotyczno-wychowawczych
        - w uroczystościach miejskich i patriotyczno-religijnych, na które jest zaproszony
        - w uroczystościach wewnątrzszkolnych tj. rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, święto szkoły, akademie i spotkania
          o znacznych walorach patriotyczno-religijno-wychowawczych.
    3. Tradycja szkolna.
      Tradycja szkolna to powtarzający się układ uroczystości, imprez i zwyczajów zaakceptowany do realizacji przez młodzież, nauczycieli i rodziców. Ma na celu organizację życia szkoły, realizację celów wychowawczych oraz integrację społeczności szkolnej. Harmonogram uroczystości i imprez stanowi jej chronologiczny zapis o przebiegu roku szkolnego. Jest każdorazowo zatwierdzany przez Radę Pedagogiczną na jej końcowym posiedzeniu.
      Ponadto w tradycji szkoły:
      • miesiąc wrzesień bez ocen niedostatecznych dla klas pierwszych
      • "szczęśliwy numerek"
      • przesyłanie listów pochwalnych na zakończenie roku szkolnego do rodziców za:
        - średnią ocen 4,75 i większą
        - 100% frekwencję
        - udział w poczcie sztandarowym
        - reprezentowanie szkoły; czołowe miejsca konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych
      • konkurs na najlepszą frekwencję indywidualna i klasową
      • opieka nad miejscami pamięci narodowej.
  2. Bohater szkoły
    1. Bohater szkoły - kim jest i jak go wybieramy.
      Jak wiadomo, wiele instytucji nosi czyjeś imiona. Podkreśla się w ten sposób ciągłość kultury narodowej. Powstają w ten sposób żywe pomniki zasłużonych w naszych dziejach ludzkości.
      W wychowaniu taki obyczaj ma dodatkowe znaczenie. Pozwala konkretyzować ogólne idee, sprowadzać je do losów jednego człowieka. Nie można jednak zbyt wielkich nadziei wiązać z oddziaływaniem "wzoru osobowego" bohatera szkoły na codzienne postępowanie uczniów. Bohater szkoły nie jest powołany do zastąpienia rodziny i szkoły w wychowaniu młodego człowieka a czasem używa się go do takich celów. Bohater szkoły, uroczystości związane z uczczeniem jego pamięci, zajęcia zapoznające uczniów z jego życiem, mogą być cennym uzupełnieniem wychowania patriotycznego. Uczniowie powinni przede wszystkim znać i lubić swojego bohatera. Znany i lubiany bohater dzieła, pośrednio sprzyja kształtowaniu światopoglądu i ogólnej postawy moralnej. Trzeba jednak sobie uświadomić, że często bohater szkoły pozostaje jedynie częścią pieczątki szkoły i ewentualnie napisem na sztandarze, jest po prostu częścią szkoły i na tym koniec.
      Wybrany bohater, do którego nawiązuje się w pracy szkoły, będzie się w pamięci uczniów kojarzył z konkretnym wydarzeniem na świecie, w kraju, w środowisku i konkretnym wydarzeniem w życiu szkoły. Jest więc nadzieja, że fakty te będą nie tylko zapisane w kronice, ale również wejdą do tradycji szkoły. W dobrej szkole z tradycjami, każdy "nowy" uczeń powinien poznać historię szkoły, oraz życie i działalność jej bohatera. Do dobrych tradycji należą także doroczne święta szkoły związane z bohaterem. Należy unikać "pompy" i sztuczności.
      Wybór bohatera rozpoczyna się od rozmów z uczniami, SU, Radą Rodziców, gronem pedagogicznym i pracownikami szkoły w celu utworzenia "banku bohaterów".
    2. Cele i założenia kampanii bohater.
      • Zapoznanie uczniów, pracowników szkoły z sylwetką bohatera szkoły.
      • Uaktywnienie pracy zespołów klasowych i organizacji poprzez realizację zadań kampanii bohater.
      • Nawiązanie kontaktów ze szkołami, instytucjami noszącymi to samo imię, co nasz bohater.
      • Nawiązanie kontaktu z instytucjami mogącymi sprawować patronat nad szkołą.
      • Zdobycie i przyznanie imienia bohatera.
    3. Zadania organizacyjne przy kampanii bohater.
      Rada Pedagogiczna podejmuje decyzje o przystąpieniu do realizacji cyklu zadań związanych ze zdobywaniem imienia. Dyrektor szkoły przedstawia w Urzędzie Miasta i Gminy propozycję Kampanii "Bohater".
      Następnie w dniu "X" Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję o przystąpieniu do realizacji pierwszych zadań i zatwierdza skład Sztabu Honorowego lub Komisję Honorową i Sztab Roboczy lub Komisję Roboczą.
      • Sztab Honorowy (Komisja Honorowa): dyrektor szkoły i jego zastępca, przew. Rady Rodziców, opiekun Samorządu Uczniowskiego, sponsorzy, sprzymierzeńcy...
      • Sztab Roboczy: koordynator z ramienia Rady Pedagogicznej, przewodniczący Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy...
      Zadania dla członków sztabu honorowego:
      • Opracowanie programu kampanii; organizowanie imprezy rozpoczynającej Kampanię "Bohater".
      • Propagowanie kampanii w środowisku działania.
      • Opracowanie i upowszechnianie materiałów metodycznych związanych z bohaterem.
      • Zabezpieczenie strony technicznej kampanii, projekt i wykonanie tarczy szkolnej lub plakietki, sztandaru szkoły.
      • Kontrola nad prawidłowym przebiegiem kampanii.
      • Pozyskanie sojuszników i sprzymierzeńców.
      • Przeprowadzenie imprezy podsumowującej kampanię (nadanie imienia, wręczenie sztandaru).
      Zadania dla sztabu roboczego
      • Sporządzenie kalendarza dotyczącego życia i działalności bohatera szkoły.
      • Poznanie postaci bohatera poprzez gazetki okolicznościowe, pogadanki na lekcjach wychowawczych, konkursy, apele szkolne.
      • Nawiązanie kontaktów z innymi szkołami, instytucjami noszącymi imię naszego bohatera.
      • Utworzenie "kącika", izby pamięci i zbiórka materiałów.
      • Zorganizowanie wycieczki: "Śladami bohatera".
      • Ustanowienia dnia - "Święto szkoły" (dzień urodzin naszego bohatera).
    4. Plan kampanii związanej z nadaniem imienia patrona dla Publicznego Gimnazjum w Stąporkowie.
      Zadania Formy realizacji Termin
      I ETAP
      Wybór imienia patrona szkoły
      1. Przeprowadzenie sondażu wśród uczniów i wybranych rodziców na temat celowości kampanii "Patron"
      2. Powołanie Szkolnego Komitetu koordynującego prace nad powołaniem patrona
      3. Przeprowadzenie sondażu wśród młodzieży w celu wyłonienia kandydatów na patrona gimnazjum
      4. Opracowanie i zamknięcie listy kandydatów na patrona szkoły
      5. Prezentacja zgłoszonych kandydatur poprzez gazetki, referaty itp.
      6. Referendum szkolne - wyłonienie patrona
      7. Podjęcie uchwały przez organa szkoły: Radę Pedagogiczna, Radę Rodziców, Samorząd Uczniowski.
      do 31 XI 2003 r.
       
      do 20 XII 2003 r.
       
      do 31 XII 2003 r.
       
      do końca II 2004 r.
      od II do IV 2004 r.
      V 2004 r.
      koniec V 2004 r.
      II ETAP
      Praca wokół patrona
      1. Zapoznanie z sylwetką patrona: gazetki tematyczne, artykuły na tablicy S.U.
      2. Przygotowanie i prezentacja programu artystycznego o Patronie.
      3. Wystawa pamiątek
      4. Konkurs plastyczny (temat związany z patronem)
      5. Nawiązanie kontaktów z placówkami, instytucjami o tym samym imieniu
      6. Wykonanie kącika Patrona
      7. Szkolny konkurs wiedzy o Patronie
      8. Prezentacja planu na stronie internetowej szkoły

       
       
       
      od VI 2004 r. do VI 2005 r.
      III ETAP
      Formalności związane z nadaniem imienia i wręczenia sztandaru
      1. Złożenie wniosku o nadanie imienia do organu prowadzącego
      2. Podjęcie uchwały przez radę Miejską
      3. Zlecenie wykonania sztandaru
      4. Ustalenie listy zaproszonych na uroczystość gości
      5. Opracowanie scenariusza uroczystości nadania imienia i wręczenie sztandaru szkole
      6. Wybór pocztu sztandarowego. Wybór opiekuna ceremoniału szkolnego
      I 2005 r.
      II 2005 r.
       
      III 2005 r.
      IV 2005 r.
       
      IV 2005 r.
      IV ETAP
      Uroczystość nadania imienia i wręczenie sztandaru szkole
      1. Nadanie imienia i wręczenie sztandaru
      2. Program artystyczny
      3. Spotkanie z zaproszonymi gośćmi

      VI 2005 r.
    5. Model pracy z "Bohaterem".
      Zadanie Formy realizacji Sposób realizacji Odpowiedzialni Termin
      Poznanie życia i działalności bohatera Poszukiwanie materiałów źródłowych;
      Czytanie książek i artykułów, gromadzenie materiałów ikonograficznych (filmy, zdjęcia, itp.)
      Redagowanie notatek biograficznych.
       
      Gazetka "mapa pamięci"
       
      Album, np. Bohater a historia.
       
      Związki bohatera z regionem.
       
      Wystawa wykonywanych prac
      Nauczyciele języka polskiego i biblioteki
       
      Nauczyciele wychowawcy
       
      Nauczyciele historii
       
      Nauczyciele wos
       
      Nauczyciele plastyki
       
      Eksponowanie sylwetki bohatera na terenie szkoły Stworzenie kącika bohatera w szkole Wykonanie tablicy prezentującej sylwetkę bohatera Nauczyciele plastyki  
      Poznanie miejsc związanych z bohaterem Wyprawy śladami bohatera Wycieczki do miejsc związanych z bohaterem - dokumentacja w formie kroniki wypraw Nauczyciele wychowawcy  
      Bohater jako wzór osobowy Wyeksponowanie cech bohatera godnych naśladowania przez młodego człowieka XXI wieku Redagowanie prac na temat bohatera (esej, charakterystyka, rozprawka, itp.)
       
      Zamieszczenie tytułów na temat bohatera w szkolnej gazetce.
       
      Prezentacja multimedialna eksponująca pozytywne cechy bohatera
       
      Konkurs: "Wiem wszystko o ..."
       
      Konkurs literacki np. Nasz bohater a współczesny nastolatek.
       
      Konkurs plastyczny (plakat, rzeźba, akwarela)
       
      Przedstawienie teatralne nawiązujące do postaci bohatera
       
      Bohater a my - dyskusja
      Nauczyciele języka polskiego
       
       
       
      Opiekunowie kółka dziennikarskiego
       
      Nauczyciele historii i informatyki
       
       
       
      Samorząd Uczniowski
       
      Nauczyciele języka polskiego i biblioteki
       
      Nauczyciele plastyki
       
       
      Koło teatralne "Taleja"
       
       
      Nauczyciele wychowawcy na zajęciach do dyspozycji wychowawcy
       
      Angażowanie rodziców do akcji przygotowującej nadanie imienia szkole Zapoznanie z planem działań
       
      Uczestniczenie rodziców w rozstrzygnięciu konkursów w uroczystościach poświęconych bohaterowi
       
      Zaangażowanie finansowe Rady Rodziców
      Systematyczne spotkania z rodzicami
       
       
       
       
       
      Zakup nagród, dyplomów, pomoc w zorganizowaniu kącika bohatera
      Dyrekcja
       
       
      Przewodniczący Rady Rodziców
       
       
      Samorząd Uczniowski
       
  3. Sztandar szkolny
    1. Sztandar szkolny:
      Drzewiec wysokości 263 cm zakończony metalowym orłem. Wymiary sztandaru: 107 cm x 107 cm, dookoła złote frędzle. Awers, rewers (tło, napisy) do ustalenia.
      Sztandar szkolny dla społeczności szkolnej jest symbolem Polski - Narodu - Ziemi, symbolem Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe otoczenie.
      Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają powagi zachowania, a przechowanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji, właściwych postaw jego poszanowania.
      Sztandar jest przechowywany na terenie szkoły w zamkniętej gablocie. W tej samej gablocie znajdują się insygnia pocztu sztandarowego oraz teksty:
      - ślubowania klas pierwszych
      - ślubowania pocztu sztandarowego
      - przyrzeczenia klas kończących szkołę

      Uczestnictwo w poczcie sztandarowym to najbardziej honorowa funkcja uczniowska w szkole, dlatego w jego składzie powinni znaleźć się uczniowie o nienagannej postawie i godni tego zaszczytu
      • Skład osobowy pocztu sztandarowego
        - chorąży: uczeń klasy II + jeden rezerwowy
        - asysta: dwie uczennice klasy II + dwie rezerwowe
        • kandydatury składu są przedstawiane przez opiekuna na czerwcowej Radzie Pedagogicznej i przez nią zatwierdzane
        • kadencja pocztu trwa jeden rok (od ślubowania pocztu w dniu rozpoczęcia roku szkolnego do końca roku szkolnego)
        • Rada Pedagogiczna dokonuje wyboru opiekunów Ceremoniału Szkolnego (1-3), którzy dbają o właściwą celebrację sztandaru i zgodny z ceremoniałem przebieg uroczystości na terenie szkoły i poza jej murami
      • Insygnia pocztu sztandarowego
        - biało-czerwone szarfy założone przez prawe ramię i wiązane pod lewym, kolorem białym do góry
        - białe rękawiczki
        - chorąży i asysta ubrani odświętnie:
        • chorąży - ciemny garnitur, biała koszula
        • asysta - białe bluzki, ciemne spódnice (takie same)
    2. Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły.
      - uroczystości rocznicowe: Konstytucji 3 Maja, Odzyskania Niepodległości
      - ceremonii ślubowania pocztu sztandarowego
      - ceremonii ślubowania klas pierwszych
      - ceremonii przyrzeczenia klas kończących szkołę
      - dzień Patrona - święto szkoły
    3. Udział sztandaru w uroczystościach poza terenem szkoły.
      - sztandar może brać udział w uroczystościach rocznicowych, organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz
        w uroczystościach religijnych.
    4. Harmonogram uroczystości i imprez z udziałem sztandaru.
      L.p. Uroczystość (impreza) Termin Organizator (odpowiedzialny) Uwagi
      1. Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego Wrzesień Dyrektor szkoły, opiekun SU  
      2. Ślubowanie klas pierwszych Wrzesień Wychowawcy klas pierwszych  
      3. Dzień Edukacji Narodowej Październik Rada Rodziców, nauczyciele wspierający  
      4. Święto Niepodległości Listopad M. Szot,
      M. Stradomska,
      R. Cichacka,
      A. Wojcierowska
       
      5. Rocznica Konstytucji 3 Maja Maj B. Kawecka,
      M. Błońska
       
      6. Dzień Prymusa Styczeń
      Czerwiec
      Dyrektor szkoły, Rada Rodziców  
      7. Przegląd dorobku artystycznego szkół Maj    
      8. Pożegnanie absolwentów Czerwiec Dyrekcja, Rada Rodziców, Wychowawcy klas II i III  
      9. Zakończenie roku szkolnego Czerwiec Dyrekcja, Rada Rodziców, Wychowawcy  
    5. Komendy obowiązujące sztandar szkolny.
      • ceremoniał ślubowania pocztu sztandarowego
        L.P. Komendy i ich kolejność Opis sytuacyjny zachowania się uczestników Poczet sztandarowy Sztandar
        1. Proszę o powstanie uczestnicy wstają Postawa spocznij Postawa spocznij
        2. "baczność" - sztandar wprowadzić uczestnicy w postawie zasadniczej - wprowadzenie sztandaru
        - zatrzymanie w ustalonym miejscu
        - postawa "na ramię w marszu"
        - postawa "zasadnicza"
        3. Poczet sztandarowy w składzie:
        - chorąży ucz. ...
        - asysta ucz. ...
        ucz. ...
        Wstąp
        Uczestnicy postawa zasadnicza, nowy skład pocztu sztandarowego występuje i ustawia się: chorąży z przodu sztandaru, asysta przodem do bocznych płaszczyzn sztandaru w odległości 1 metra od sztandaru postawa "zasadnicza" - postawa "na ramię w marszu"
        - postawa "zasadnicza"
        4. "do ślubowania" - uczestnicy - postawa zasadnicza, nowy skład pocztu sztandarowego unosi prawe dłonie (palce jak przy salutowaniu) na sztandar i powtarza tekst ślubowania. postawa "zasadnicza" - postawa "salutowanie w miejscu"
        5. "po ślubowaniu" uczestnicy "spocznij", nowy skład pocztu opuszcza dłonie po ślubowaniu postawa "zasadnicza" - postawa "prezentuj"
        6. "baczność"
        - sztandar przekazać
        Uczestnicy postawa "zasadnicza" - dotychczasowa asysta przekazuje insygnia,
        - ustawia się obok nowej asysty po lewej i po prawej stronie
        - chorąży przekazuje sztandar,
        - ustawia się obok przekazanego sztandaru, sztandar w postawie "spocznij"
        7. "baczność"
        - chorąży ucz. ...
        - asysta ucz. ...
        ucz. ...
        odmaszerować
        "spocznij"
        Uczestnicy postawa "zasadnicza", uczestnicy nagradzają brawami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce.
        Dyrektor dokonuje wręczenia pamiątkowych nagród.
        postawa "zasadnicza"
         
         
        postawa "spocznij"
        postawa "prezentuj"
         
         
        postawa "spocznij"
        8. "baczność" - sztandar szkoły wyprowadzić uczestnicy w postawie zasadniczej - postawa zasadnicza
        - wyprowadzenie sztandaru
        - postawa "zasadnicza"
        - postawa "na ramię w marszu"
        9. "spocznij" uczestnicy siadają - -
      • ceremoniał ślubowania klas pierwszych
        L.P. Komendy i ich kolejność Opis sytuacyjny zachowania się uczestników Poczet sztandarowy Sztandar
        1. Proszę o powstanie uczestnicy wstają Postawa spocznij Postawa spocznij
        2. "baczność" - sztandar wprowadzić uczestnicy w postawie zasadniczej - wprowadzenie sztandaru
        - zatrzymanie w ustalonym miejscu
        - postawa "na ramię w marszu"
        - postawa "zasadnicza"
        3. "do ślubowania" - uczestnicy - postawa zasadnicza,
        - ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania (palce jak przy salutowaniu) na wysokości oczu.
        postawa "zasadnicza" - postawa "prezentuj"
        - postawa "salutowanie w miejscu"
        4. "po ślubowaniu" uczestnicy "spocznij", ślubujący opuszczają ręce postawa "spocznij" - postawa "prezentuj"
        - postawa "zasadnicza"
        5. "baczność" - sztandar szkoły wyprowadzić uczestnicy w postawie zasadniczej - postawa zasadnicza
        - wyprowadzenie sztandaru
        - postawa "zasadnicza"
        - postawa "na ramię w marszu"
        6. "spocznij" uczestnicy siadają - -
      • uroczystości rocznicowe
        - wprowadzenie sztandaru
        L.P. Komendy i ich kolejność Opis sytuacyjny zachowania się uczestników Poczet sztandarowy Sztandar
        1. Proszę o powstanie Uczestnicy wstają przed wprowadzeniem sztandaru Przygotowanie do wejścia Postawa "na ramię"
        2. "Baczność" - sztandar wprowadzić Uczestnicy w postawie zasadniczej - wprowadzenie sztandaru
        - zatrzymanie w ustalonym miejscu
        - postawa "na ramię w marszu"
        - postawa "prezentuj"
        3. "Do hymnu" Uczestnicy w postawie zasadniczej Postawa zasadnicza Postawa "salutowanie w miejscu"
        4. "Po hymnie" Uczestnicy w postawie "spocznij" spocznij Postawa "prezentuj",
        postawa "spocznij"
        5. Można usiąść Uczestnicy siadają spocznij Postawa "spocznij"
        - wyprowadzenie sztandaru
        L.P. Komendy i ich kolejność Opis sytuacyjny zachowania się uczestników Poczet sztandarowy Sztandar
        1. Proszę o powstanie Uczestnicy wstają przed wyprowadzeniem sztandaru spocznij Postawa "spocznij"
        2. "Baczność" - sztandar wyprowadzić Uczestnicy w postawie zasadniczej Postawa zasadnicza, wyprowadzenie sztandaru Postawa zasadnicza, postawa "na ramię w marszu"
        3. Spocznij Uczestnicy siadają lub opuszczają miejsce uroczystości - -
  4. Hymn szkolny
    1. Ogłoszenie konkursu na hymn szkolny.
    2. Powołanie komisji konkursowej.
    3. Oficjalna prezentacja i zatwierdzenie hymnu przez RP.
    4. Harmonogram uroczystości i imprez z wykorzystaniem hymnu szkolnego.
  5. Logo szkoły
    1. Ogłoszenie konkursu na logo szkoły.
    2. Powołanie komisji konkursowej.
    3. Prezentacja i zatwierdzenie logo przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i SU.
    4. Umieszczenie logo szkoły na ścianie frontowej budynku - uroczyste odsłonięcie.

 

Załącznik

W życiu szkoły ważne uroczystości uświetniają swoją obecnością zaproszeni goście.

Precedencja to porządek (witania, przemawiania, zajmowanie miejsc) podczas oficjalnych spotkań władz państwowych.

W Polsce precedencja wygląda następująco:

Precedencja stanowisk umocowanych konstytucyjnie i kierowniczych państwowych:

  • Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej.
  • marszałek Sejmu,
  • marszałek Senatu,
  • prezes Rady Ministrów,
  • prezes Trybunału Konstytucyjnego,
  • prezes Sądu Najwyższego,
  • ministrowie,
  • prezes NBP,
  • prezes NSA,
  • prezes NIK,
  • rzecznik paw obywatelskich,
  • prezes Instytutu Pamięci Narodowej,
  • posłowie i senatorowie,
  • szef Kancelarii Prezydenta,
  • szefowie Kancelarii Sejmu i Senatu,
  • szef Kancelarii Premiera,
  • szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,
  • sekretarz stanu,
  • kierownik urzędu centralnego,
  • wojewoda.

Precedencja stanowisk administracji rządowej i samorządowej w województwie:

  • wojewoda,
  • marszałek województwa,
  • przewodniczący Sejmiku Województwa,
  • wicewojewoda,
  • kurator oświaty,
  • prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej,
  • przewodniczący Samorządowego Kolegium Odwoławczego,
  • wiceprzewodniczący Zarządu województwa,
  • wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa,
  • wizytator kuratorium oświaty,
  • członek Zarządu Województwa,
  • radny województwa,
  • inni zaproszeni goście.

Precedencja stanowisk samorządowych w powiecie:

  • starosta,
  • przewodniczący Rady Powiatu,
  • wicestarosta,
  • dyrektor wydziału oświaty,
  • wiceprzewodniczący Rady Powiatu,
  • inspektor widziału oświaty,
  • członek Zarządu Powiatu,
  • radny powiatu,
  • sekretarz powiatu,
  • skarbnik powiatu,
  • inni zaproszeni goście.

Precedencja stanowisk w gminie:

  • burmistrz,
  • przewodniczący Rady Gminy,
  • zastępca burmistrza,
  • dyrektor wydziału oświaty,
  • wiceprzewodniczący Rady Gminy,
  • radny miasta,
  • sekretarz gminy,
  • skarbnik gminy,
  • inspektor nadzorujący placówkę,
  • inni zaproszeni goście.

Zaproszonych gości powinien powitać dyrektor w wejściu do szkoły. Jeżeli tego obowiązku nie może wypełnić sam, deleguje swojego zastępcę. Gości wita w swoim gabinecie dyrektor i prowadzi na miejsce uroczystości.

               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie