Działa tylko w IE - sorry!    
     

Program kółka tanecznego

mgr Dorota Kosińska


"Człowieku, naucz się tańczyć,
Bo aniołowie w niebie
Nie będą wiedzieli, co z tobą zrobić"
               Święty Augustyn

"Taniec nie tylko bawi, ale daje pożytek, kształci i uczy. Oswaja nasz z widokiem pięknych form i roztacza przed nami świat czarujących dźwięków, łączy harmonijne piękno duchowe i piękno cielesne. W ten sposób rozwija i kształci smak" - Lukian z Samosate Dialog o tańcu

Taniec zaliczany jest do jednej z najstarszych form sztuki i kulturowej działalności człowieka. Zawsze był i jest nadal jednym ze sposobów przeżywania i przekazywania emocji, formą fizycznego i duchowego odreagowania oraz okazją do zabawy i terapii. Uważa się, że taniec towarzyszył człowiekowi od początku jego istnienia, a kształtowanie form tanecznych następowało w miarę poznawania otaczającego świata, gdy człowiek starał się naśladować przejawy tegoż świata i swoim ciałem wyrażał uczuciowy stosunek do niego.

Taniec dostarcza człowiekowi wiele emocji i wrażeń estetycznych. Wielka różnorodność stylów tanecznych spowodowała, że słowo to może oznaczać inny rodzaj tańca, specyfikę lub inny sposób poruszania się.

Słowo taniec trudno jest jednoznacznie określić. Najczęściej jest to rytmiczny ruch wykonywany przy muzyce. Jedną z pierwszych definicji tańcz dał Lukian z Samosate mówiąc, że taniec polega na wiernym wyrażaniu przeżyć duchowych oraz, że "taniec zjawił się równocześnie z tą chwilą, w której powstał wszechświat, źródłem tańca jest odwieczna miłość". W encyklopedii Powszechnej PWN zdefiniowany został jako rodzaj sztuki polegający na usystematyzowanych ruchach i gestach, powiązanych rytmicznie z towarzysząca im muzyką. Według Olgi Kuźmińskiej "taniec to rytmiczne poruszanie tańczącego, inspirowane różnorodną muzyką i wewnętrznymi przeżyciami".

Podsumowując, stwierdzić należy, że taniec na przestrzeni wielu lat ukształtował się w różnych kierunkach, przybierając odpowiednie nazwy. Wśród wielu jego odmian wymienia się następujące, najbardziej tradycyjne jego rodzaje:

  1. Taniec ludowy (regionalny i narodowy) - z którym związany jest autentyzm połączony ze spontanicznością i zabawą. Taniec ten, który tradycją sięga zmierzchłych czasów, uznawany jest za taniec naszych pradziadów. To właśnie on towarzyszył wielu obrzędom, ceremoniom, uroczystościom i zwyczajom ludowym.
  2. Taniec towarzyski (standardowy, latynoamerykański, dyskotekowy)
  3. Taniec estradowy (rewiowy, kabaretowy, step)
  4. Widowisko baletowe (balet klasyczny, taniec neoklasyczny)
  5. Widowisko taneczne (pantomima, małe formy muzyczno-taneczne, masowe pokazy taneczne, tance historyczne)
  6. taniec charakterystyczny (hiszpański, grecki, murzyński, rosyjski)
  7. Taniec sportowy (taniec towarzyski, rock and roll sportowy, disco dance, free style, hip hop, lambada.)

Wyżej wymienione tańce mogą występować w formie sztuki tanecznej lub w formie zabawy. W pierwszym przypadku odtwórcą tańca jest tancerz - profesjonalista, który po długoletnim, odpowiednio ukierunkowanym szkoleniu potrafi przedstawić swoje umiejętności w taki sposób, że wzbudza zachwyt u obserwatora. W drugim przypadku taniec związany jest z życiem towarzyskim lub czynną formą wypoczynku. Jego odtwórcą może być każdy człowiek, któremu taka forma ruchu sprawia satysfakcję i daje zadowolenie.

Dla dzieci taniec jest naturalną swobodą ruchów. Objawia się on tym, że chętnie skaczą, kołyszą się, obracają się, mimo, że tego nikt ich nie uczył. Każde dziecko ten sam ruch wykonuje w inny sposób, tak jak go czuje i tak jak potrafi, gdyż obdarzone jest bogata wyobraźnią ruchową.

Dziecko od najwcześniejszych lat odczuwa potrzebę ruchu. Wyraża się to między innymi w jego dążeniu do tańca. Muzyka dodaje specjalnego wyrazu ruchom dziecka. Poruszając się zgodnie z nakazami muzyki uczeń odczuwa ją bardziej aktywnie, łatwiej rozumie jej charakter.

Taniec jest jednym ze sposobów przeżywania i przekazywania emocji, formą fizycznego i duchowego wyżycia, sposobem zabaw i odprężenia. Umożliwia on regenerację sił fizycznych, psychicznych oraz podniesienie sprawności ruchowej.

Wspólnym celem zabaw i tańców przy muzyce jest rozwijanie w dzieciach poczucia kolektywizmu oraz zwiększenia karności i odpowiedzialności.

Dzięki pracy zespołowej rozwijają się indywidualne zdolności każdego dziecka. Zajęcia tego rodzaju pozwalają ujawnić inicjatywę, aktywność i samodzielność uczniów.

Konieczność zapamiętania poszczególnych zmian zachodzących w układach tanecznych zmusza do uwagi, szybkiej orientacji, decyzji, uczy przestrzegać ładu i porządku, podporządkowywać się umownym przepisom, wyrabia pozytywne cechy charakteru kształci wrażliwość estetyczną.

Dzieci lubią popisywać się przed innymi, toteż nauczony taniec chętnie chcą zaprezentować przed rodzicami, dziadkami czy kolegami. Zabawa ich sięga zenitu, gdy mają możliwość zatańczyć "na scenie", przebrać się w kostiumy taneczne, wymalować buzię i chociaż na chwilę stać się "prawdziwym tancerzem".

Dla uczniów nauczania zintegrowanego i klas IV - VI okazją do nauki tańca są lekcje wychowania fizycznego. Program szkoły podstawowej zawiera m.in. takie treści, jak wykonywanie różnych ruchów w rytmie i przy muzyce, dowolna ilustracja danego rytmu, odtwarzanie obrazów za pomocą ciała, zabawy rytmiczno - taneczne, taniec ze śpiewem, elementy tańców narodowych i regionalnych ze szczególnym wyeksponowaniem walorów kulturowych oraz podstawowe kroki i figury tańców towarzyskich.

We współczesnym świecie dziecko większość wolnego czasu poświęca na oglądanie telewizji, niejednokrotnie wybiera programy o wątpliwej wartości intelektualnej i estetycznej. Tym ważniejsza staje się w takim przypadku rola szkoły. To właśnie szkoła w ramach zajęć pozalekcyjnych może zapewnić dziecku łączność ze sztuką i rozbudzić w nim potrzebę takiego kontaktu.

Do tej pory brakowało dziecięcego zespołu tanecznego nie tylko w mojej szkole, ale także w pozostałych szkołach w gminie Kotlin.

W związku z tym, że zawsze interesowałam się tańcami różnego typu postanowiłam w czasie wolnym stworzyć i poprowadzić dziecięcy zespół taneczny, który pozwoli grupie dzieci rozwinąć swoje zainteresowania tańcem, oraz podniesie poziom jakości pracy szkoły w tym zakresie.

W załączeniu (program.doc - 75KB) przedstawiam program własny według, którego będę prowadziła kółko taneczne podczas zajęć pozalekcyjnych.

               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie