Działa tylko w IE - sorry!    
     

Rynek i gospodarka rynkowa

Anna Betlej


PRZYKŁADOWE LEKCJE Z PODSTAW PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
W NAUCZNIU NA ODLEGŁOŚĆ - Moduł III

Zakres treści zawartej w module

Moduł III zawiera podstawowe pojęcia związane z rynkiem i prawa które nim rządzą.

Spis literatury niezbędnej do pracy z modułem III

Literatura podstawowa:
J. Musiałkowicz "Podstawy przedsiębieorczości"
M. Pietraszewski "Szansa dla przedsiębiorczych"
B. Stańda, B. Wierzbowska "Przedsiębiorczość"

Spis materiałów do pracy z modułem III

A. Komosa "Szkolny słownik ekonomiczny"

Cele modułu

Po zakończeniu pracy z modułem III powinieneś umieć:
  1. Przedstawić funkcje rynku.
  2. Omówić struktury rynku.
  3. Scharakteryzować mechanizm rynkowy.
  4. Przeanalizować czynniki wpływające na popyt i podaż.

Pojęcia podstawowe

W trakcie nauki z modułem III powinieneś poznać następujące pojęcia kluczowe. Napisz jeżeli potrafisz krótką definicję poniższych pojęć. Porównaj rezultaty swojej pracy z definicjami zamieszczonymi w słowniku, który znajduje się na końcu modułu:
rynek, monopol, konkurencja monopolistyczna, konkurencja doskonała, oligopol, popyt, podaż, towar, cena, równowaga rynkowa.

W załączeniu (zal.doc - 97KB) tekst źródłowy, zawierający scenariusze dwóch lekcji oraz przykłady prac kontrolnych.

Słownik podstawowych pojęć

Cena - ilość pieniędzy jaką kupujący musi zapłacić za dobro lub usługę.
 
Konkurencja doskonała - ceny na rynku kształtują się w wyniku relacji między popytem i podażą.
 
Konkurencja monopolistyczna - na rynku występuje wielu sprzedających oraz kupujących, ale każde przedsiębiorstwo ma zbyt mały udział w rynku, żeby wpływać na zmianę ceny, a oferowane towary są podobne lub jednakowe przez co ich ceny są zbliżone.
 
Monopol pełny - oznacza rynek, na którym występuje jeden sprzedawca dyktujący warunki i on ustala poziom cen na oferowane przez siebie produkty.
 
Oligopol - na rynku występuje tylko kilka firm oferujących podobne produkty, mają one znaczący udział na rynku i dyktują warunki cenowe na oferowane towary, a mniejsze przedsiębiorstwa muszą się im podporządkować.
 
Podaż - ilość produktów oferowanych do sprzedaży na rynku po określonej cenie i w określonym czasie.
 
Popyt - jest to ilość dóbr i usług jakie klienci chcą i mogą kupić w określonym czasie i miejscu, po określonej cenie.
 
Rynek - ogół transakcji kupna i sprzedaży towarów i usług, w wyniku których określone zostają ceny oraz ilość nabywanych i sprzedawanych towarów.
               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie