PRZYKŁADOWE LEKCJE Z PODSTAW PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
W NAUCZNIU NA ODLEGŁOŚĆ - Moduł III
Zakres treści zawartej w module
-
Moduł III zawiera podstawowe pojęcia związane z rynkiem i prawa które nim rządzą.
Spis literatury niezbędnej do pracy z modułem III
- Literatura podstawowa:
- J. Musiałkowicz "Podstawy przedsiębieorczości"
- M. Pietraszewski "Szansa dla przedsiębiorczych"
- B. Stańda, B. Wierzbowska "Przedsiębiorczość"
Spis materiałów do pracy z modułem III
- A. Komosa "Szkolny słownik ekonomiczny"
Cele modułu
- Po zakończeniu pracy z modułem III powinieneś umieć:
- Przedstawić funkcje rynku.
- Omówić struktury rynku.
- Scharakteryzować mechanizm rynkowy.
- Przeanalizować czynniki wpływające na popyt i podaż.
Pojęcia podstawowe
- W trakcie nauki z modułem III powinieneś poznać następujące pojęcia kluczowe. Napisz jeżeli potrafisz krótką definicję poniższych pojęć. Porównaj rezultaty swojej pracy z definicjami zamieszczonymi w słowniku, który znajduje się na końcu modułu:
-
rynek, monopol, konkurencja monopolistyczna, konkurencja doskonała, oligopol, popyt, podaż, towar, cena, równowaga rynkowa.
W załączeniu (zal.doc - 97KB) tekst źródłowy, zawierający scenariusze dwóch lekcji oraz przykłady prac kontrolnych.
Słownik podstawowych pojęć
- Cena - ilość pieniędzy jaką kupujący musi zapłacić za dobro lub usługę.
-
- Konkurencja doskonała - ceny na rynku kształtują się w wyniku relacji między popytem i podażą.
-
- Konkurencja monopolistyczna - na rynku występuje wielu sprzedających oraz kupujących, ale każde przedsiębiorstwo ma zbyt mały udział w rynku, żeby wpływać na zmianę ceny, a oferowane towary są podobne lub jednakowe przez co ich ceny są zbliżone.
-
- Monopol pełny - oznacza rynek, na którym występuje jeden sprzedawca dyktujący warunki
i on ustala poziom cen na oferowane przez siebie produkty.
-
- Oligopol - na rynku występuje tylko kilka firm oferujących podobne produkty, mają one
znaczący udział na rynku i dyktują warunki cenowe na oferowane towary, a mniejsze przedsiębiorstwa muszą się im podporządkować.
-
- Podaż - ilość produktów oferowanych do sprzedaży na rynku po określonej cenie
i w określonym czasie.
-
- Popyt - jest to ilość dóbr i usług jakie klienci chcą i mogą kupić w określonym czasie
i miejscu, po określonej cenie.
-
- Rynek - ogół transakcji kupna i sprzedaży towarów i usług, w wyniku których określone
zostają ceny oraz ilość nabywanych i sprzedawanych towarów.
|