PROGRAM WŁASNY O PRAWACH DZIECKA DLA UCZNIÓW KLAS I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ Motto Bądźmy niewolnikami prawa, abyśmy mogli być wolni. Cicero Marcus Tullius | TEMAT: Uświadomienie o istnieniu i funkcjonowaniu praw dziecka, zapoznanie dzieci z możliwościami, jakie mają w przypadku, gdy ich prawa zostaną naruszone GENEZAKażdy człowiek jest istotą rozumną, wolną, zasługującą na szacunek, miłość, pełnię przysługujących mu praw i obowiązków. Najważniejszym, naturalnym prawem człowieka jest prawo do życia. Z niego płynie prawo do pełnego rozwoju. Prawa natury należy jednak odpowiednio zabezpieczyć i rozpoznać. Takim właśnie zabezpieczeniem jest prawo stanowione, stworzone przez ludzi, ogłoszone i zobowiązujące do jego przestrzegania. O dobrym prawie mówimy wtedy, gdy dobrze służy człowiekowi, a więc jest mądrze i odpowiednio wykorzystane. Dzieci posiadają szczególne prawa. Rozwój ich człowieczeństwa przebiega, bowiem w szczególny sposób. Dziecko nie potrafi samo zadbać o siebie, nie potrafi samodzielnie kształcić swojej natury. Potrzebuje do tego rodziców, opiekunów, potrzebuje wielu innych ludzi. Dlatego naturalnymi "strażnikami" praw dziecka są jego rodzice i opiekunowie. W związku z powyższym podstawowym założeniem programu "Prawa dziecka" jest zapoznanie uczniów ze światem ich przywilejów i obowiązków, które zostały nadane im przez państwo. Znajomość własnych praw pozwoli na lepsze radzenie sobie z wieloma problemami, jakie napotykają w szkole, w domu i na podwórku, ta znajomość pozwoli również odważniej kroczyć przez życie i śmielej borykać się z jego przeciwnościami. Uczniowie nauczą się zasad komunikowania się w grupie i rozwiązywania konfliktów bez stosowania przemocy. Nauczą się szacunku i tolerancji dla ludzi różnych wyznań, kultur i przekonań. Rozwijanie wśród uczniów świadomości własnych praw, poznawanie możliwości i ograniczenia oraz poznanie norm regulujących życiem człowieka ma, bowiem zasadnicze znaczenie dla społecznego rozwoju młodego pokolenia. Dzieci mają swoje prawa nadane im z chwilą przyjścia na świat, których nikt nie może łamać, a jeśli tak się zdarzy uczniowie objęci tym programem powinni umieć i znać sposoby radzenia sobie z tym problemem; znać instytucje i osoby chroniące ich prawa. Realizacja tego programu ma pomóc uczniom poznać ich prawa, nauczyć przestrzegania praw innych ludzi, dać wiarę i przekonanie, że warto z nich korzystać w obronie własnej godności osobistej. Ma pokazać, że łatwiej rozwiązywać problem w sytuacji naruszenia praw własnych. CEL PROGRAMU EDUKACYJNEGOKształtowanie u dzieci poczucia godności ludzkiej oraz uczenie zasad komunikowania się w grupie, umiejętności rozwiązywania konfliktów bez stosowania przemocy, wyrabianie szacunku i tolerancji dla różnych ludzi: - zrozumienie idei i znaczenia praw człowieka,
- świadomość własnych praw, możliwości ograniczeń,
- świadomość norm regulujących życiem człowieka,
- zapoznanie dzieci z możliwościami, jakie mają w przypadku, gdy ich prawa zostaną naruszone.
CELE GŁÓWNE- rozumienie i rozróżnianie pojęć: prawo, norma prawna, norma moralna,
- uświadomienie dzieciom ich praw,
- wyjaśnienie czym są prawa człowieka (dziecka),
- zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice miedzy ludźmi, jako naturalne zjawisko w świecie,
- kształtowanie postawy tolerancji wobec "inności",
- wzmocnienie poczucia własnej wartości,
- rozumienie pojęcia tożsamości,
- kształtowanie szacunku dla poglądów różnych ludzi,
- wprowadzenie pojęć: wolność słowa, odpowiedzialność za słowa, ograniczenie wolności słowa,
- uświadomienie dzieciom, że ludzi nie można różnicować ze względu na kolor skóry, płeć, pochodzenie,
- rozumienie pojęć: poszanowanie (respektowanie), egzekwowanie praw,
- wyjaśnienie dzieciom, co to znaczy, że mają prawo do prywatności,
- uświadomienie granic prywatności,
- zapoznanie dzieci z prawami, jakie przysługują im w szkole,
- uświadomienie dzieciom, iż ich prawa oznaczają określone powinności dorosłych,
- uświadomienie, że prawa i obowiązki w szkole mają zarówno uczniowie jak i nauczyciele oraz pracownicy szkoły,
- uświadomienie dzieciom, że istnieją osoby i instytucje, do których mogą się zwrócić o pomoc, jeśli ich prawa zostały naruszone.
OCZEKIWANE EFEKTYUczeń: - zna i rozumie znaczenie swoich praw i ich przestrzegania,
- wie gdzie może uzyskać pomoc, kiedy łamane będą jego prawa.
CELE SZCZEGÓŁOWEUczeń powinien: - znać wybrane artykuły Konwencji Praw Dziecka,
- znać związki między prawami i ich wpływem na życie dzieci,
- potrafić określić konsekwencje utraty praw,
- umieć odróżnić zachcianki od potrzeb,
- wiedzieć, że każdemu prawu Konwencji przypisany jest określony obowiązek,
- znać obowiązki państwa w wychowaniu i rozwoju dzieci,
- znać instytucje, które w codziennym życiu mogą bronić praw dzieci,
- umieć radzić sobie w sytuacji naruszenia praw własnych,
- wiedzieć, że konwencja stoi na straży praw, ale nie narusza podstawowych praw rodziców i opiekunów do decydowania o tym co jest najważniejsze dla dzieci.
- wymienić najważniejsze prawa dziecka,
- gromadzić słownictwo związane z prawami dziecka i człowieka,
- scharakteryzować typowe zachowania łamiące prawa dziecka,
- scharakteryzować zachowania przestrzegające prawa dziecka,
- rozróżnić zachowania dobre od złych,
- przestrzegać prawa w życiu codziennym,
- wyjaśnić, dlaczego zachowanie jest dobre lub złe,
- układać wierszyki, rymowanki, teksty swobodne do tematu prawa dziecka,
- za pomocą środków plastycznych przedstawić świat, w którym rządzą tylko prawa dziecka.
PODSTAWA PROGRAMOWA- CELE:
- rozbudzać i rozwijać wrażliwość społeczną i moralną dziecka,
- umacniać wiarę we własne siły i w zdolności osiągania wartościowych i trudnych celów,
- uwzględnić indywidualne potrzeby dziecka i troszczyć się o zapewnienie równych szans,
- stwarzać warunki do indywidualnego i grupowego działania,
- doskonalić umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi i dorosłymi,
- wyrabiać poczucie przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju.
- TREŚCI:
- dom rodzinny - dziecko jako członek rodziny,
- szkoła - dziecko jako uczeń, kolega, przyjaciel,
- miejscowość - życie jej mieszkańców,
- zabawy, zajęcia przygody dzieci,
- swobodne i spontaniczne wypowiedzi uczniów,
- zabawy i gry,
- różnorodność dziedzictwa i poszukiwań w sferze kultury,
- ekspresja i autoekspresja,
- rozumienie, akceptacja i tolerancja dla innych ludzi.
- różnorodne sposoby komunikowania się (komunikacja pozawerbalna - język przestrzeni, koloru ciała).
ŚRODOWISKO DYDAKTYCZNE I CZAS REALIZACJIProgram przeznaczony jest dla uczniów nauczania zintegrowanego, klas I-III. Realizowany będzie przez trzy kolejne okresy szkolne: 2005/2006, 2006/2007, 2007/2008. ORGANIZACJA ZAJĘĆDobór metod i form stosowanych podczas zajęć uwzględnia zasadę integracji, aktywnych poszukiwań, indywidualizacji, przez co pozostawia uczniowi możliwość wyboru, uwzględnia zainteresowania i uzdolnienia ucznia. Preferujemy tu zasadę wszechstronnej aktywności uczniów tzn.: poznawczej, emocjonalno-motywacyjnej i działaniowej w rozmaitych formach działalności dzieci. W roku szkolnym 2005/2006 tematy związane z prawami dziecka będą omawiane na bieżąco wykorzystując do tego sytuacje wychowawcze oraz wyznaczony zostanie jeden dzień w miesiącu na poszerzenie wiadomości z danego tematu. METODY - burza mózgów - stosuje się przy rozwiązywaniu konkretnego problemu. Dzieci zgłaszają pomysły, jakie im przyjdą do głowy. Po zapisaniu wszystkich dokonuje się analizy wspólnie z dziećmi, oceniając przydatność każdego pomysłu.
- analiza przypadku - nauczyciel przedstawia konkretną sytuację z życia lub wymyśloną. Dzieci analizuję sytuację i same formułują wnioski.
- projektowanie dokumentów - dzieci same projektują np. regulamin świetlicy, regulamin biblioteki, kodeks ucznia, statut szkoły. Nauczyciel pilnuje, żeby uwzględnione były interesy wszystkich grup: uczniów, nauczycieli, pracowników administracji szkolnej itp.
- symulacje - nauczyciel przedstawia konkretną sytuację i precyzyjnie opisuje role, jakie potem dzieci odgrywają. Po odegraniu scenki wszyscy wspólnie dyskutują o postawach poszczególnych uczestników zdarzenia. Nauczyciel pomaga sformułować wnioski na temat praw zaprezentowanych w scenie.
FORMY ORGANIZACJI - praca indywidualna (zróżnicowana i jednolita),
- praca grupowa (zróżnicowana i jednolita),
- praca zbiorowa (jednolita).
MIEJSCE REALIZACJISzkoła Podstawowa nr 11 w Inowrocławiu. PROPOZYCJA ROZKŁADU ZAJĘĆOCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIAWażnym elementem procesu nauczania jest kontrola i ocena. Powinna ona pełnić nie tylko funkcję informacyjną, ale także kształtującą i motywacyjną. W procesie oceniania proponuje się: - ocenianie zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania,
- ocenę opisową,
- pochwałę,
- dyplomy.
EWALUACJA PROGRAMUAby przekonać się, czy zrealizowane zostały cele wychowawcze i edukacyjne a uczniowie opanowali wymagane umiejętności, konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji. W jej wyniku otrzyma się informacje niezbędne do oceny wartości merytorycznej i metodycznej programu oraz wskazówki do jego modyfikacji. Ewaluacja zostanie przeprowadzona metodą: - ankiety,
- testu dla klas III,
- karty oceny atrakcyjności zajęć.
BIBLIOGRAFIA:- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie ONZ dnia 20 listopada 1989 r.
- E. Suska, W. Kwiatkowska: Praktyczny poradnik dla nauczyciela.
- Albiniak M., Czajkowska A.: Prawo o aktach stanu cywilnego z objaśnieniem, Toruń 1996 r.
- Czyż E. (red.): Dziecko i jego prawa. Warszawa 1992.
- Gronowska B., Jasudowicz T., Mik C.: O prawach dziecka. Wyd. Comer. Toruń 1994.
- Ignatowicz J., Piasecki K., Pietrzykowski J., Winiarz J.: Kodeks rodzinny i opiekuńczy z komentarzem. Warszawa 1990.
- Lopatka A. (red.): Konwencja o prawach dziecka a prawo polskie. Wyd. Sejm.Warszawa 1991.
- Nowicki M. A. Kamienie milowe. Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka - Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 1996 r.
- Prawa ucznia w szkole, raport z badań. red. E. Czyż. Wyd. Helsinska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 1996 r.
- Prawa wychowanków domów dziecka, raport z monitoringu. red. E. Czyż, wyd. Helsinka Fundacja Praw Cz3owieka, Warszawa 2000 r.
- Safjan M. (red.): Standardy prawne Rady Europy. Tekst i komentarze. Tom I prawo rodzinne. Wyd. Instytut Wymiaru Sprawiedliwości. Warszawa 1994.
- Wokół praw dziecka cz. I i II (praca zbiorowa). Wyd. Helsinka Fundacja Praw Człowieka. Warszawa 1993.
- Grankowska I. Przewodnik: Jak uczyć o prawach dziecka? Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Inowrocławiu, Inowrocław
TEST Uzupełnij tekst o wyrazy z ramki zbiór kodeks międzynarodowa ludzie koloru |
Prawa mają wszyscy..................................... Niezależnie od............................... skóry, płci, wyznawanej religii. Zasady obowiązujące uczniów w szkole zapisane są w......................... Konwencja o prawach dziecka to ..................................... umowa, zawierająca ..................... praw. ............................................... (imię i nazwisko, klasa)
|
ANKIETAPodkreśl odpowiedź: - Czy podobają Ci się zajęcia o prawach dziecka?
- a)tak
- b)nie
- c)tak sobie
- Zajęcia o prawach dziecka są
- a)ciekawe
- b)nudne
- c)takie sobie
- Czy lubisz uczestniczyć w tych zajęciach?
- a)tak
- b)nie
- c)tak sobie
- Czy chciałbyś, aby takie zajęcia odbywały się w przyszłym roku?
- a)tak
- b)nie
|
|