TEMAT: Głoski sprawiajace duże trudności artykulacyjne - głoski zębowe CEL: Usprawnianie głosek z szeregu syczącego: "s", "c". - Ćwiczenia przeznaczone są na 1 lub 2 godziny lekcyjne; wykonywane są powoli (tempo wyznacza uczeń) i z uwzględnieniem poprawności wymowy ćwiczonych (zaburzonych) głosek w nagłosie, wśródgłosie i wygłosie wyrazu.
METODY PRACY: - metody praktyczne: metoda ćwiczeń, metoda zadań stawianych do wykonania.
FORMY ORGANIZACJI PRACY: - praca indywidualna, zróżnicowana
RÓŻNORODNE ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - krzyżówki, rebusy, teksty wierszowane, zdania do uzupełnienia, alfabet...
TOK ZAJĘĆ- Powitanie i wprowadzenie do zajęć
- Ćwiczenia w obrębie narządów artykulacyjnych
ZADANIE 1: - Usprawnianie warg języka - ćwiczenia wargi języka.
- -wargi rozciągamy i zwężamy na przemian, z jednoczesnym wymawianiem głoski "u".
- -krzywienie ust w lewo i prawo
- -zęby zbliżamy do siebie i podczas wydechu w tej pozycji wypuszczamy strumień powietrza płynnie i równo, próbując wypowiedzieć:
- ssss...;cccc...
- -język unosimy i opuszczamy za dolne zęby, powtarzając to kilka razy
- -wypychanie językiem dolnej wargi
- -oblizywanie dolnej wargi
- -robimy z języka "wałek"
- -zwężamy wargi w 'dziubek" i kierujemy przez niego wąski strumień powietrza.
ZADANIE 2: - Ćwiczenia fonacyjne:
- -wargi rozciągamy wypowiadając długie: eee...; język leży za dolnymi zębami, zęby zbliżamy do siebie, przez cały czas utrzymujemy podany
- wyżej układ warg
- -ćwiczenie powtarzamy przed lustrem kilka razy, próbując w tym układzie wypowiedzieć: sss-ccc (na przemian)
- -wypowiadamy starannie: eee -sss; eee-ccc (na przemian)
- -wypowiadanie coraz krócej i szybciej głosek: TS, aż do powstania C. Przez cały czas pamiętamy, aby język był schowany za dolnymi
- zębami, zęby zbliżone do siebie, a wargi rozciągnięte.
- Ćwiczenia i zadania praktyczne w obrębie zaburzonych głosek
ZADANIE 1: - Ćwiczenia głoski "s" w sylabach:
- -w nagłosie: sa, so, se, su, sy, si,
- -w śródgłosie: asa, oso, ese, usu, ysy, isi,
- -w wygłosie: as, os, es, us, ys, is.
ZADANIE 2: - Ćwiczenia z głoską "s" w wyrazach i zdaniach:
- a)w wyrazach: polecenie: powtórz:
- -w nagłosie: sala, sałata, sanki, samolot, samochód, sandały, sarna, sobota, sok, soda, sople, sowa, ser, seler, sukienka, surowy,
- suchy, sól, syrop, synek;
- -w śródgłosie: masa, kasa, klasa, pasek, piasek, basen, fasola, osa, kosa, włosy, wąsy, mięso;
- -w wygłosie: las, nos, kłos, pies, lis.
- b) w zdaniach: polecenie: powtórz:
- -Stefek ma sanki. - Strome schody. -W sklepie sprzedają sałatę. - Stary stół. -Na stole stoi słoik. - Sklep sportowy. -Na półmisku jest mięso. - Smaczna sałata. -Lis ucieka do lasu. - Kosatka masła. -Na basenie jest wesoło. - Jasne włosy. -W stodole są snopki słomy. - Pusty słoik.
- c)zabawy w słowa: polecenie: odczytaj ukryte słowa:
100- łek 100- pień 100- pa 100- doła 100- łówka 100- isko 100- jak | | 100- ry 100- lik 100- lat 100- lica 100- noga | | pro- 100 mia- 100 pu- 100 gę-100 pro- 100 czys-100 |
- d)odczytywanie wyrazów z jednoczesnym wstawianiem głoski "s" w miejsce kropek:
- .ad, .ala, .arna, .er, .en, .obota, .anki, .andały, .ekret, .opel, .amolot, .yn, .ok., o.et, ro.a, o.oba, wło.y, bo.y, we.oły, ba.en, ma.a, kło.y, fa.ola, o.a, kla.a, gło., lo., pa., la., ba., a., .o., .u. .
- e)zabawa w słowa: polecenie: otocz kółkiem te wyrazy, których nazwa zawiera sylabę "sa" i nazwij je,
- f)zabawa w zdania: polecenie: przeczytaj zdania, zapisz je i dopasuj za pomocą strzałki do odpowiedniego obrazka,
- g)krzyżówka: polecenie: rozwiąż krzyżówkę, odczytaj hasło i je zapisz,
- h)inne zabawy i ćwiczenia wprowadzane podczas zajęć, a mające na celu utrwalenie poprawnej wymowy głoski "s".
ZADANIE 3: - Ćwiczenia głoski "c" w sylabach:
- -w nagłosie: ca, co, ce, cu, cy, ci,
- -w śródgłosie: aca, oco, ece, ucu, ycy, ici,
- -w wygłosie: ac, oc, ec, uc, yc, ic.
ZADANIE 4: - Ćwiczenia z głoską "c" w wyrazach i zdaniach:
- a)w wyrazach - polecenie: powtórz:
- -w nagłosie: cały, cebula, cegła, cela, cera, cena, cement, cukier, cukierki, cytryna, cyrk;
- -w śródgłosie: taca, placek, ocet, kocyk, owca, plecak, plecy, ręce, ulica, kotwica, stacja, owca, wakacje, klocki;
- -w wygłosie: plac, pałac, noc, koc, piec, palec, chłopiec, widelec, latawiec, zając.
- b)w zdaniach - polecenie: powtórz:
-Cytrynowy cukierek -Lekcja tańca. -Cały palec. -Pocerowany koc. - Mocny ocet. - Pracowite ręce | | - Na tacy są owoce. - W butelce jest ocet. - Chłopiec ma latawiec. - Na ulicy stoi motocykl. - Celinka ceruje koc. - Na choince wiszą cukierki. | Na tacy są owoce. - W butelce jest ocet. - Chłopiec ma latawiec. - Na ulicy stoi motocykl. - Celinka ceruje koc. - Na choince wiszą cukierki.
- c)zabawa w słowa - polecenie: rozwiąż zagadki:
-
- W każdej mieszka klasie,
- Czarne ma oblicze,
- Na niej często piszę,
- Rysuję lub liczę. (tablica)
-
- Stoi piekarnia
- Z wielkim kominem
- I zamiast ciasta
- Wypieka glinę. (piec)
-
- d)szeregowanie rozsypanki wyrazowej w kolejności alfabetycznej:
- goniec, hamulec, ocet, baca, cebula, lwica, kocur, ulica, tablica, praca
- e)rozsypanki zdaniowe: polecenie: dopasuj wycięte paski z wyrazami do rozpoczętych zdań, doklej i odczytaj f
- )zabawa w rebusy
- g)zgadywanki słowne: polecenie: zamień litery w wyrazach i przeczytaj wyrazy:
- h)inne ćwiczenia i zabawy wprowadzane podczas zajęć, a zmierzające do uzyskania prawidłowej wymowy głoski "c".
ZADANIE 5: - Głośne, samodzielne czytanie krótkich rymowanych wierszyków, w których zawarte są ćwiczone głoski.
- Podsumowanie zajęć
- zwracanie uwagi na ciągłe ćwiczenia mające na celu usprawnienie narządów artykulacyjnych, co w rezultacie powinno doprowadzić do poprawnej wymowy zaburzonych głosek. - Zakończenie zajęć
- podziękowanie za duży wkład własnej pracy podczas zajęć. Pochwała. |