KONSPEKT LEKCJIKLASA IF PRZEDMIOT: matematyka NAUCZYCIEL: Katarzyna Buchelt TEMAT LEKCJI: Funkcje i ich własności - podsumowanie wiadomości. CELE LEKCJI: - Uczeń zna:
- - definicję funkcji, miejsca zerowego, dziedziny funkcji, zbioru wartości, wykresu funkcji
- - sposoby przedstawiania funkcji
- - definicję funkcji malejącej, rosnącej, stałej, parzystej, nieparzystej, różnowartościowej, okresowej
-
- Uczeń potrafi:
- - określać podstawowe własności funkcji za pomocą wzoru, wykresu lub w inny sposób
- - określać monotoniczność funkcji na podstawie jej wykresu
- - rozpoznawać czy funkcja jest parzysta, nieparzysta, różnowartościowa, okresowa
- - określać związek między przekształceniem wykresu funkcji a wzorem funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia
METODY PRACY: - - rozmowa kierowana
- - praca w grupach - gra dydaktyczna, zadania na kartach
- - praca indywidualna jednolita - karty pracy
FORMY PRACY: - - praca grupowa zróżnicowana
- - praca zbiorowa
- - praca indywidualna
ŚRODKI I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE: - - zadania na kartach
- - karty pracy ucznia
- - kalkulator graficzny
- - foliogram
PRZEBIEG LEKCJI- Sprawy organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji. Dokonuje ustaleń co do przebiegu i harmonogramu zajęć. Dzieli uczniów na 4-osobowe grupy.
- Pytaniami pomocniczymi pomaga powtórzyć wiadomości potrzebne do lekcji:
- - Co to jest funkcja?
- - Podaj określenie funkcji malejącej.
- - Jaką funkcję nazywamy różnowartościową?
- - Podaj określenie funkcji parzystej.
- - Co to jest miejsce zerowe funkcji?
- - Jak należy przekształcić wykres funkcji f(x), aby otrzymać -f(x)?
Uczniowie słuchają i udzielają odpowiedzi na pytania stawiane przez nauczyciela. - Część właściwa lekcji.
- Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 1 - zadanie "na kartach" - załącznik 1. Na wykonanie zadania uczniowie mają ok. 5 minut.
Następnie przedstawiciele grup prezentują rozwiązania przy tablicy (ok. 10 minut). - Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 2 - załącznik 2. Po zakończeniu zadania następuje omówienie wyników (ok. 10 minut).
- Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania w kartach pracy (ok. 10 minut).
- Podsumowanie lekcji i zadanie pracy domowej.
W załączeniu (zal.doc - 282KB) tekst żródłowy materiału wraz z załącznikami do lekcji.
|