Działa tylko w IE - sorry!    
     

Scenariusz lekcji przyrody przeprowadzonej metodami aktywnymi

mgr Elwira Wojda-Janowska


Scenariusz lekcji w klasie VI wg "Programu nauczania przyrody w szkole podstawowej " (nr DKW-4014-51/99) Barbary Klimuszko i Marii M. Wilczyńskiej-Wołoszyn.

Temat zajęć: Co pozwala dżdżownicy żyć w glebie?

Cele edukacyjne:

  • kształtowanie umiejętności kluczowych: skuteczne porozumiewanie się, efektywne współdziałanie w grupie,
  • zdobycie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych i dokonywania ich opisu,
  • wykonywanie prostych eksperymentów i interpretacja ich wyników.

Osiągnięcia ucznia:

  • wie co to są pierścienice,
  • wskazuje środowisko życia pierścienic,
  • wykonuje i opisuje rysunek schematyczny budowy zewnętrznej dżdżownicy,
  • wskazuje przystosowania dżdżownicy ziemnej do życia w glebie,
  • opisuje na podstawie obserwacji sposób poruszania się dżdżownicy,
  • rozumie rolę dżdżownic w rolnictwie.

Metody pracy:

gra dydaktyczna, praca z tekstem, dyskusja, prezentacja.

Formy pracy:

indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

plansza "dżdżownica - przekrój", karty pracy, instrukcje, karty do gry dydaktycznej - "Wpływ dżdżownic na strukturę gleby", żywe dżdżownice z prowadzonej hodowli, lupy, biały papier, podręcznik.

Czas pracy: 45 minut

Przebieg lekcji:

  1. Faza wstępna
    Klasę dzielimy na grupy cztero-, pięcioosobowe w sposób losowy. Każda grupa wybiera lidera, prezentera i sekretarza, wypełnia kartę pracy (załącznik).
    Nauczyciel rozdaje grupom karty do gry, instrukcję do zadania i Kartę odpowiedzi. Przypomina o starannym i czytelnym wypełnieniu Karty odpowiedzi.
  2. Faza realizacji
    1. Uczniowie czytają instrukcję do obserwacji dżdżownicy i wykonują polecenia w niej zawarte (przeprowadzają obserwację dżdżownicy, wykonują schematyczny rysunek budowy zewnętrznej dżdżownicy w zeszycie), a następnie przechodzą do czytania instrukcji do gry dydaktycznej (poznają zasady gry), analizują Kartę odpowiedzi i określają, jakich informacji powinni szukać. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
    2. Uczniowie pracują w grupach, poszukują odpowiedzi na pytania zawarte w kartach do gry, wypełniają Kartę odpowiedzi, przygotowują się do prezentacji.
  3. Faza podsumowująca
    1. Prezentacja - liderzy przedstawiają osiągnięcia swoich zespołów, karty odpowiedzi przyklejają do tablicy, porównują odpowiedzi z kartami wzorcowymi przygotowanymi przez nauczyciela.
    2. Uczniowie dokonują oceny i samooceny (wypełniają tabelę w Karcie pracy). Odpowiadają na pytania:
      -co sprawiło grupie trudność?
      -czy były problemy w porozumiewaniu się, jeśli tak - to jakie?
    Praca domowa - przyklej w zeszycie Kartę odpowiedzi - wpływ dżdżownic na strukturę gleby.

Środowisko życia i znaczenie dżdżownic

Celem gry jest zdobycie wiadomości na temat wpływu dżdżownic na strukturę gleby. Zajęcia można przeprowadzić po przerobieniu tematu "Środowisko życia pierścienic i znaczenie pierścienic" - jako lekcję o charakterze powtórzeniowym i utrwalającym wiadomości lub jako jednostkę lekcyjną wprowadzającą nowe wiadomości.
W zależności od poziomu klasy można zmodyfikować czas trwania poszczególnych etapów lekcji, można też dodać kilka innych kart np. o roli wazonkowców i rureczników w zbiornikach wodnych. Lekcja aktywizuje wszystkich uczniów: każdy uczeń musi czytać treści ze swoich kart, zadawać pytania, słuchać i odpowiadać na pytania innych.
W czasie zajęć uczniowie kształcą umiejętność komunikowania się, uważnego słuchania, szybkiego reagowania, czytania ze zrozumieniem, weryfikowania informacji. Pracując wspólnie, pogłębiają wiedzę, utrwalają wiadomości.
Jeżeli uczniowie nie będą wiedzieli, co mają zrobić, należy poprosić, aby jeszcze raz przeczytali instrukcję do zadania.
Może się zdarzyć, że któraś z grup złamie zasady gry. Warto to odnotować i w ostatniej fazie lekcji spróbować dotrzeć do przyczyn takiego zachowania.

Przebieg gry

Gra składa się z 24 kart. Najlepiej powielić je na kolorowych kartkach i pociąć. Należy przygotować tyle kompletów, ile będzie grup. Lider rozdaje wszystkie karty członkom grupy. Każdy uczeń dokładnie zapoznaje się z ich treścią. Grę rozpoczyna uczeń który otrzymał na swojej karcie pytanie nr 1. Odczytuje je na głos. Członkowie grupy szukają odpowiedzi na to pytanie w swoich kartach lub zbierają informacje, które pomogą tę odpowiedź uzyskać (praca z tekstem w podręczniku). Odpowiadają na pozostałe pytania, które odczytują z kart w trakcie gry. Na Karcie odpowiedzi kładą (lub wpisują) w odpowiednim miejscu kartę z prawidłową odpowiedzią.

W załączeniu (zal.doc - 23KB) instrukcja do gry dydaktycznej, karta odpowiedzi, instrukcja do obserwacji dżdżownicy.