Działa tylko w IE - sorry!    
     

Co wiem o pogodzie?

Ilona Paluch


Cel główny:

Sprawdzenie poziomu zdobytych przez uczniów wiadomości i umiejętności wynikających ze standardów:
  • Wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce
  • Czytanie

Cele operacyjne:

  • Uczeń wyjaśnia co to jest pogoda
  • Uczeń wyjaśnia niepoprawność zdania "Dziś nie ma pogody"
  • Uczeń opisuje aktualny stan pogody
  • Uczeń wymienia elementy (składniki) pogody
  • Uczeń rozpoznaje i nazywa przyrządy do pomiaru składników pogody
  • Uczeń stosuje zasady prawidłowego odczytywania temperatury powietrza z termometru, ciśnienia atmosferycznego z barometru
  • Uczeń przyporządkowuje elementom pogody ich jednostki pomiaru (hPa, 0C, mm)
  • Uczeń rozpoznaje podstawowe rodzaje chmur i określa jaką pogodę zapowiadają (cirrus, cumulus, cumulonimbus, stratus)
  • Uczeń potrafi wyjaśnić pojęcia: meteorologia, mapa pogody, synoptyk, prognoza pogody, klimat
  • Uczeń rozpoznaje symbole stosowane na mapach pogody i układa prognozę pogody na podstawie mapy synoptycznej dla Polski
  • Uczeń wyjaśnia znaczenie obserwacji pogody i jej prognozowania w życiu człowieka
  • Uczeń rozpoznaje na podstawie opisu charakterystyczną dla danej pory roku pogodę
  • Uczeń analizuje wykresy klimatyczne (max, min. wartość temperatur i opadów)
  • Uczeń odczytuje z wykresu temperatury powietrza i opadów, ich najwyższe i najniższe wartości, roczną sumę opadów, średnie roczne temperatury powietrza
  • Uczeń potrafi obliczyć amplitudę temperatur
  • Uczeń potrafi sporządzić prawidłowy wykres temperatur powietrza i opadów

Metody:

  • Pogadanka
  • Problemowa
  • Praktycznego działania:
    - wypełnienie kart pracy z użyciem przyrządów meteorologicznych
    - sporządzanie wykresu opadów i temperatur powietrza

Formy pracy:

  • Indywidualna
  • Grupowa

Środki dydaktyczne:

    karty pracy, termometr wewnętrzny i zaokienny, deszczomierz (rysunek), wiatromierz, skala Beauforta, barometr, plansza z chmurami, tekst źródłowy, mapki synoptyczne Polski.

Tok lekcji

  • Powitanie
  • Czynności organizacyjno-porządkowe (3 min.)
  • Przedstawienie tematu i celów lekcji
  • Prezentacja wiadomości i umiejętności opanowanych przez uczniów
Zad.1
Uczniowie indywidualnie odpowiadają na zadane pytania (5 min.)
Zad.2
Klasa podzielona jest na 5 grup. Każda grupa dostaje kartę pracy (od A do E) dotyczącą innego składnika pogody, którą wypełnia (10 min.).
Następnie liderzy grup prezentują wyniki pracy, wpisując je w tabelę zbiorczą dotyczącą składników pogody, wiszącą na tablicy (15 min.).
Zad.3
Uczniowie przypominają sobie terminy związane z prognozą pogody. Dobierają właściwy termin do odpowiedniego określenia (3 min.)
Prezentacja i sprawdzenie prawidłowych odpowiedzi (3 min.).
Zad.4
Na podstawie załączonej mapki synoptycznej Polski, uczniowie układają prognozę pogody.
Następnie zastanawiają się jakie znaczenie ma obserwacja pogody i jej prognozowanie w życiu człowieka (10 min.).
Następnie prezentują efekty swojej pracy (5 min.)
Zad.5
Na podstawie opisu pogody, uczniowie rozpoznają porę roku (3 min)
Następnie prezentują i sprawdzają wykonane zadanie (3 min.)
Zad.6
Uczniowie odczytują dane z tabeli i wykresu, rysują wykres temperatury powietrza i opadów oraz odpowiadają na proste pytania z nimi związane (10 min.).
Następnie prezentują efekty swojej pracy (5 min.)
Zad.7
Uczniowie na podstawie zdobytych wiadomości i własnych doświadczeń "projektują" ubranie dla turysty wybierającego się na pustynię i w wysokie góry (10 min.).
Następnie prezentują efekty swojej pracy (5 min).

W załączeniu (plan.doc - 122KB) tekst źródłowy planu hospitacji diagnozującej wraz z kartami pracy ucznia.