Cel główny: - Sprawdzenie poziomu zdobytych przez uczniów wiadomości i umiejętności wynikających ze standardów:
- Wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce
- Czytanie
Cele operacyjne: - Uczeń wyjaśnia co to jest pogoda
- Uczeń wyjaśnia niepoprawność zdania "Dziś nie ma pogody"
- Uczeń opisuje aktualny stan pogody
- Uczeń wymienia elementy (składniki) pogody
- Uczeń rozpoznaje i nazywa przyrządy do pomiaru składników pogody
- Uczeń stosuje zasady prawidłowego odczytywania temperatury powietrza z termometru, ciśnienia atmosferycznego z barometru
- Uczeń przyporządkowuje elementom pogody ich jednostki pomiaru (hPa, 0C, mm)
- Uczeń rozpoznaje podstawowe rodzaje chmur i określa jaką pogodę zapowiadają (cirrus, cumulus, cumulonimbus, stratus)
- Uczeń potrafi wyjaśnić pojęcia: meteorologia, mapa pogody, synoptyk, prognoza pogody, klimat
- Uczeń rozpoznaje symbole stosowane na mapach pogody i układa prognozę pogody na podstawie mapy synoptycznej dla Polski
- Uczeń wyjaśnia znaczenie obserwacji pogody i jej prognozowania w życiu człowieka
- Uczeń rozpoznaje na podstawie opisu charakterystyczną dla danej pory roku pogodę
- Uczeń analizuje wykresy klimatyczne (max, min. wartość temperatur i opadów)
- Uczeń odczytuje z wykresu temperatury powietrza i opadów, ich najwyższe i najniższe wartości, roczną sumę opadów, średnie roczne temperatury powietrza
- Uczeń potrafi obliczyć amplitudę temperatur
- Uczeń potrafi sporządzić prawidłowy wykres temperatur powietrza i opadów
Metody: - Pogadanka
- Problemowa
- Praktycznego działania:
- - wypełnienie kart pracy z użyciem przyrządów meteorologicznych
- - sporządzanie wykresu opadów i temperatur powietrza
Formy pracy: Środki dydaktyczne: karty pracy, termometr wewnętrzny i zaokienny, deszczomierz (rysunek), wiatromierz, skala Beauforta, barometr, plansza z chmurami, tekst źródłowy, mapki synoptyczne Polski. Tok lekcji - Powitanie
- Czynności organizacyjno-porządkowe (3 min.)
- Przedstawienie tematu i celów lekcji
- Prezentacja wiadomości i umiejętności opanowanych przez uczniów
- Zad.1
- Uczniowie indywidualnie odpowiadają na zadane pytania (5 min.)
- Zad.2
- Klasa podzielona jest na 5 grup. Każda grupa dostaje kartę pracy (od A do E) dotyczącą innego składnika pogody, którą wypełnia (10 min.).
- Następnie liderzy grup prezentują wyniki pracy, wpisując je w tabelę zbiorczą dotyczącą składników pogody, wiszącą na tablicy (15 min.).
- Zad.3
- Uczniowie przypominają sobie terminy związane z prognozą pogody. Dobierają właściwy termin do odpowiedniego określenia (3 min.)
- Prezentacja i sprawdzenie prawidłowych odpowiedzi (3 min.).
- Zad.4
- Na podstawie załączonej mapki synoptycznej Polski, uczniowie układają prognozę pogody.
- Następnie zastanawiają się jakie znaczenie ma obserwacja pogody i jej prognozowanie w życiu człowieka (10 min.).
- Następnie prezentują efekty swojej pracy (5 min.)
- Zad.5
- Na podstawie opisu pogody, uczniowie rozpoznają porę roku (3 min)
- Następnie prezentują i sprawdzają wykonane zadanie (3 min.)
- Zad.6
- Uczniowie odczytują dane z tabeli i wykresu, rysują wykres temperatury powietrza i opadów oraz odpowiadają na proste pytania z nimi związane (10 min.).
- Następnie prezentują efekty swojej pracy (5 min.)
- Zad.7
- Uczniowie na podstawie zdobytych wiadomości i własnych doświadczeń "projektują" ubranie dla turysty wybierającego się na pustynię i w wysokie góry (10 min.).
- Następnie prezentują efekty swojej pracy (5 min).
W załączeniu (plan.doc - 122KB) tekst źródłowy planu hospitacji diagnozującej wraz z kartami pracy ucznia. |