Działa tylko w IE - sorry!    
     

Optymizm - współpraca, współdziałanie
jako nadrzędna myśl pracy nauczyciela

Grażyna Olszewska
Dariusz Olszewski


Chcąc pracować nowocześnie w obecnym czasie u progu wejścia naszego kraju do Unii Europejskiej, w dobie wypraw kosmicznych na MARSA musimy mieś świadomość, że podążanie starą droga nie zaprowadzi nas do upragnionego celu. Bez kształcenia się jako nowocześni nauczyciele, którzy współpracują a nie rywalizują nie rozwiniemy w pełni swojego potencjału. Nauczyciel przyszłości jest twórczy, uczciwy, zachowuje się zgodnie z własnym systemem wartości. Przewodzi grupom, w których wszyscy wygrywają. Nauczyciel taki wie, że każdy sukces osiągnięty podstępem czy oszustwem to sukces na krótka metę. Szkoła nie musi byś światem katów i ich ofiar. Relacje miedzy nauczycielami i uczniami, dyrekcją a nauczycielami, nauczycielami a rodzicami, uczniami pomiędzy sobą, nie muszą być polem bezwzględnej rywalizacji. To od nas zależy jaką rolę przyjmiemy, czy chcemy być nadzorcami, którzy kontrolują i w efekcie niszczą ludzka odpowiedzialność, czy nowoczesnymi ludźmi, którzy tworzą siebie i pozwalają się rozwijać innym.

W dzisiejszym skomercjalizowanym świecie odkrywamy, że bez wsparcia w grupie, bez współdziałania jest bardzo ciężko dać sobie radę. Współdziałanie oznacza wyjście na dwukierunkową drogę do sukcesu. Jeżeli chcecie odnieść prawdziwy sukces, w szkole, w rodzinie, w pracy, w sporcie, musicie zrozumieć, że zwycięstwo jest pełnym zwycięstwem tylko wtedy, gdy się je z kimś dzieli.

Filozofia wygrana - wygrana, czyli to co nazywamy podwójnym zwycięstwem jest najskuteczniejszym sposobem rozwiązywania problemów w grupie. Filozofia wygranie najpierw ze sobą, poprzez "danie z siebie wszystkiego, co najlepsze" a nie "zdobycie wszystkiego najlepszego" staje się podstawową inspiracją samorozwoju prowadzącego do prawdziwego mistrzostwa. Największą pułapką, w jaką wpadają nauczyciele to przekonanie , że "ja wiem wszystko najlepiej, wszystko kontroluję, mam nieograniczoną władzę nad uczniami, dzielę i rządzę, trzymam dyscyplinę". Jeden z wybitnych psychologów i trenerów rozwoju osobistego Dawid Neenan mówi, że prawdziwy i trwały sukces związany jest z kształtowaniem samodyscypliny i przekazywaniem odpowiedzialności na podwładnych. Nie ciągła kontrola, wydawanie poleceń, prowadzenie za rękę lecz zaufanie, pomoc i wiara. Nowoczesny nauczyciel nie boi się popełniać błędów. Ci, którzy nie popełniają błędów niczego się nie uczą. Zawsze wtedy gdy "stajemy pod ścianą" mamy największą szansę na rozwój. Niepowodzenia w jednej konkretnej sprawie, można potraktować jako coś, co może rozpocząć proces przewartościowania będący fundamentem pod przyszłe prawdziwe sukcesy w pracy w szkole. Jednym z warunków powodzenia jest optymizm i wiara, ze możemy to zrobić. Optymizm rozumiemy nie jako naiwne spojrzenia na świat przez różowe okulary, lecz optymizm jako umiejętność dostrzegania w trudnych sytuacjach elementów dających szanse zmiany minusów na plusy. Optymizm to wytrwałość w obliczu tego co wygląda na porażkę. Podwójny zwolennik filozofii wygrana - wygrana nigdy braku sukcesu nie nazywa porażką. Wyciąga wnioski z przegranych i idzie dalej do zamierzonego celu. W obliczu tych samych faktów jedni z nas widzą możliwości, inni - zagrożenie lub pułapki. To nasze wnętrze decyduje o tym, co chcemy zobaczyć wokół siebie. Nauczyciel pozytywnie myślący, żyjący w filozofii wygrana - wygrana nie chce robić wrażenia na innych, mając dużo szacunku dla siebie może pozwolić sobie na skromność. Nowoczesny nauczyciel sukces pojmuje przez to, co robi, jak się bawi, pracuje i żyje z innymi. Nie musi się przechwalać. Nauczyciele trąbiący o swoich osiągnięciach, wykrzykujący o tym, jak się poświęcają, ciągle narzekający, faktycznie wołają o pomoc. Swym desperackim krzykiem chcą zwrócić na siebie uwagę, aby skoncentrować brak wewnętrznych wartości.

Optymizmu można się nauczyć! Zmieniając swoje myśli, tworząc nowe pozytywne nawyki, pracując świadomie nad swoim charakterem wpływamy na swój los. To my decydujemy o sobie, my mamy największy wpływ na nasze życie. Od nas zależy czy będziemy ofiarami uzależnionymi od świata zewnętrznego, czy też będziemy kreować swoja rzeczywistość zgodnie z wytyczanymi przez siebie celami. Obserwując dzieci i młodzież w innych państwach (Niemcy, Francja, Czechy, Włochy) zauważamy, że największe różnice między naszymi dziećmi a obserwowanymi w innych krajach tkwią w podejściu do tego co się robi w szkole, po szkole, w domu. Tam uczeń, zawodnik klubu sportowego, czy w jego imieniu rodzic naciska i mobilizuje nauczyciela do jak najlepszej pracy. Uczeń szukający możliwości własnego rozwoju, wykorzystuje każdą daną mu szansę jak najlepiej. Wiara w sukces, chęć wybicia się, pełne zaangażowanie w każdym dniu nauki, pracy, ciągła praca nad swoimi BYĆ - jest czynnikiem optymistycznym decydującym o sukcesie. Rozwijanie skrzydeł, zachęcanie do wysokich lotów i wspieranie to najważniejsze zadanie dla każdego nowoczesnego nauczyciela. Zmiana myślenia jest najtańszym sposobem pokonania trudności. "polska mentalność" - te słowa brzmią często jak alibi, że nic nie można zmienić, że musi być tak jak dotychczas, że nie warto zmieniać i wyruszać w nieznane. Tymczasem problem jest tylko jeden, która nogą rozpocząć marsz do optymizmu, współpracy i współdziałania.

Zacznijmy od zmian myślenia o sobie. Przestańmy się obwiniać. Przestańmy rozmawiać negatywnie ze sobą. Mówmy z uznaniem o swoich osiągnięciach i celach, starając się robić to ze skromnością i uczciwością. Prośmy i dziękujmy - to najprostsze sposoby zmiany polskiej mentalności niedostatku. Niedostatek, brak, niemoc to tylko wytwory naszego umysłu, naszych przekonań nijak się mające do postawy nowoczesnego optymistycznego nauczyciela. Nowoczesny nauczyciel powinien żyć doświadczając "obfitości", wierząc że wystarczy środków, że damy radę. Proszę zapamiętać, że niemożliwa i destrukcyjna jest ciągła walka z wszystkimi i o wszystko. Nie da się pokonać wszystkich, lecz można czerpać naukę z każdego doświadczenia i czynić motywację do wzrostu. Prosimy bardzo wszystkich Państwa, którzy uważnie zapoznali się z treścią naszego referatu ażeby działali w myśl słów Dawida Neenana "Propaguj ideę podwójnego zwycięstwa sięgając do swojego wnętrza". Na zakończenie zapraszamy Państwa do zapoznania się z fragmentem wiersza Dorothy Law, który jakże dogłębnie puentuje to wszystko czym chcieliśmy się wcześniej z Państwem podzielić na temat optymizmu, współpracy i współdziałania nowoczesnego nauczyciela.

"Jeśli są krytykowane, uczą się potępiać
Jeśli się je zachęca, uczą się jak ufać
Jeśli żyją w strachu, zawsze będą się wlec w ogonie
Jeśli się je chwali, uczą się przewodzić i chodzić z podniesiona głową, nawet w czasie niepowodzeń
Jeśli żyją w depresji, będą potrzebować picia, narkotyków, ćpania i prochów, żeby poczuć się lepiej
Jeśli żyją w atmosferze optymizmu, będą wzrastać w przekonaniu, że urodziły się by latać
Jeśli będziemy im wciąż powtarzać, jakie maja wady, staną się właśnie takie, jakich nie chcielibyśmy widzieć
Ale jeśli powiemy im, że jesteśmy z nich dumni, naucza się zwyciężać wierząc, że osiągną swój najwyższy cel"