Konspekt dla kl. III gimnazjumTEMAT: Biocenoza stawu wiosną Przygotowanie - Sprzęt wycieczkowy: 2 łopatki botaniczne, drąg z hakiem, czerpak na drążku, linka z kotwiczką, siatka do połowu, 3 teczki tekturowe z papierem gazetowym, 5 słoików 11, mapa, ręcznik, termometr, nóż.
- Zaznajomienie uczniów z podstawowymi pojęciami jak biocenoza, siedlisko, ze strefową strukturą roślinności w zbiornikach wodnych, a także z różnorodnymi formami współzależności.
- Przypomnienie o zachowaniu zasad bezpieczeństwa nad wodą.
- Wspólne ustalanie zadań i ćwiczeń dla poszczególnych grup.
Przebieg wycieczki- Po przybyciu nad staw uczniowie dokonują ogólnych obserwacji (staw duży, nie wszystkie brzegi widoczne, gdyż są zasłonięte przez półwyspy porośnięte bujną roślinnością, w dali widać kaczki, przy brzegu żaby i ślimaki). Na rozłożonej mapie nauczyciel pokazuje staw oraz jego okolice, podaje przybliżoną głębokość. Jeden uczeń sprawdza temperaturę wody ręką, a następnie termometrem.
- Samodzielna praca w grupach (nauczyciel obserwuje pracę grup, w razie potrzeby pomaga).
I grupa - Rośliny przybrzeżne (błotne, szuwary)- Ćwiczenia:
- Ściąć nożem pędy trzciny z wiechami i zaobserwować łodygę i liście.
- Łopatkami wyciąć trzcinę z częściami podzielnymi i zaobserwować na kłączu pąki i korzenie (kawałek kłącza włożyć do teczki).
- Ściąć najbliższą pałkę, zaobserwować łodygę, liście, aksamitną pałkę z lecącymi owockami (pałkę zawinąć w gazetę).
II grupa - Rośliny o liściach pływających- Ćwiczenia:
- Przy pomocy haka i kotwiczki wyciągnąć kilka roślin, określić ich nazwy.
- Jakie mają blaszki liściowe i ogonki?
- Dlaczego u roślin wyjętych z wody ogonki nie mogą utrzymać dużych blaszek?
III grupa - Rośliny całkowicie zanurzone w wodzie- Ćwiczenia:
- Wyłowić przy pomocy drąga i kotwiczki rośliny zanurzone w wodzie i włożyć do słoików z wodą, określić ich nazwy.
- Jakie mają łodygi i liście?
- Dlaczego na powietrzu łodygi są wiotkie, a w słoiku trzymają się sztywniej?
IV grupa - Drobne zwierzęta wodne- Ćwiczenia:
- Wyłowić czerpakiem i siatką drobne zwierzęta wodne i włożyć do słoików.
- Rozpoznaj, które z nich stanowią plankton.
- Które są owadami?
- Jak odróżnisz rybki od kijanek?
Po zakończeniu pracy w grupach członkowie grup przedstawiają sprawozdanie z przebiegu przeprowadzonych obserwacji. Prezentują zebrane rośliny i zwierzęta (niektóre z nich zostaną do hodowli w szkole). Integracja służyć będzie omówieniu (pod kierunkiem nauczyciela): - Warunków życia w wodzie,
- Przystosowania roślin do życia w wodzie,
- Wzajemnych zależności na tle pokarmowym: producenci, konsumenci i preducenci
Praca domowa - Narysować schemat stawu w przekroju pionowym z zaznaczeniem stref roślinności.
- Uwaga: Wyniki obserwacji z wycieczki uczniowie notują w zeszytach na następnej lekcji.
|