Działa tylko w IE - sorry!    
     

Wycieczki ekologiczne

mgr Małgorzata Ślęzak


Konspekt dla kl. III gimnazjum

TEMAT: Biocenoza stawu wiosną

Przygotowanie

  1. Sprzęt wycieczkowy: 2 łopatki botaniczne, drąg z hakiem, czerpak na drążku, linka z kotwiczką, siatka do połowu, 3 teczki tekturowe z papierem gazetowym, 5 słoików 11, mapa, ręcznik, termometr, nóż.
     
  2. Zaznajomienie uczniów z podstawowymi pojęciami jak biocenoza, siedlisko, ze strefową strukturą roślinności w zbiornikach wodnych, a także z różnorodnymi formami współzależności.
     
  3. Przypomnienie o zachowaniu zasad bezpieczeństwa nad wodą.
     
  4. Wspólne ustalanie zadań i ćwiczeń dla poszczególnych grup.

Przebieg wycieczki

  1. Po przybyciu nad staw uczniowie dokonują ogólnych obserwacji (staw duży, nie wszystkie brzegi widoczne, gdyż są zasłonięte przez półwyspy porośnięte bujną roślinnością, w dali widać kaczki, przy brzegu żaby i ślimaki). Na rozłożonej mapie nauczyciel pokazuje staw oraz jego okolice, podaje przybliżoną głębokość. Jeden uczeń sprawdza temperaturę wody ręką, a następnie termometrem.
     
  2. Samodzielna praca w grupach (nauczyciel obserwuje pracę grup, w razie potrzeby pomaga).
    I grupa - Rośliny przybrzeżne (błotne, szuwary)
    Ćwiczenia:
    1. Ściąć nożem pędy trzciny z wiechami i zaobserwować łodygę i liście.
    2. Łopatkami wyciąć trzcinę z częściami podzielnymi i zaobserwować na kłączu pąki i korzenie (kawałek kłącza włożyć do teczki).
    3. Ściąć najbliższą pałkę, zaobserwować łodygę, liście, aksamitną pałkę z lecącymi owockami (pałkę zawinąć w gazetę).
    II grupa - Rośliny o liściach pływających
    Ćwiczenia:
    1. Przy pomocy haka i kotwiczki wyciągnąć kilka roślin, określić ich nazwy.
    2. Jakie mają blaszki liściowe i ogonki?
    3. Dlaczego u roślin wyjętych z wody ogonki nie mogą utrzymać dużych blaszek?
    III grupa - Rośliny całkowicie zanurzone w wodzie
    Ćwiczenia:
    1. Wyłowić przy pomocy drąga i kotwiczki rośliny zanurzone w wodzie i włożyć do słoików z wodą, określić ich nazwy.
    2. Jakie mają łodygi i liście?
    3. Dlaczego na powietrzu łodygi są wiotkie, a w słoiku trzymają się sztywniej?
    IV grupa - Drobne zwierzęta wodne
    Ćwiczenia:
    1. Wyłowić czerpakiem i siatką drobne zwierzęta wodne i włożyć do słoików.
    2. Rozpoznaj, które z nich stanowią plankton.
    3. Które są owadami?
    4. Jak odróżnisz rybki od kijanek?

    Po zakończeniu pracy w grupach członkowie grup przedstawiają sprawozdanie z przebiegu przeprowadzonych obserwacji. Prezentują zebrane rośliny i zwierzęta (niektóre z nich zostaną do hodowli w szkole).

    Integracja służyć będzie omówieniu (pod kierunkiem nauczyciela):

    • Warunków życia w wodzie,
    • Przystosowania roślin do życia w wodzie,
    • Wzajemnych zależności na tle pokarmowym: producenci, konsumenci i preducenci

Praca domowa

Narysować schemat stawu w przekroju pionowym z zaznaczeniem stref roślinności.
Uwaga: Wyniki obserwacji z wycieczki uczniowie notują w zeszytach na następnej lekcji.