Lekcja języka polskiego w klasie VI szkoły podstawowejTemat lekcji: Od czego zależy nastrój wiersza? - na podstawie utworu Juliana Tuwima pt. "Kapuśniaczek" Cele ponadprzedmiotowe: Uczeń: - twórczo rozwiązuje problemy;
- efektywnie współdziała w grupie;
- sprawnie komunikuje się.
Cele przedmiotowe: - odczytuje tekst poetycki (standard 1.1)
- określa funkcje elementów charakterystycznych dla tekstu poetyckiego (standard 1.2)
- pisze na temat i zgodnie z celem (standard 2.1)
- wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić (standard 3.4)
- posługuje się źródłem informacji (standard 4.1).
Metody pracy: - pogadanka,
- praca z tekstem,
- poszukująca,
- ekspresyjna,
- zajęć praktycznych.
Formy pracy: - grupowa,
- indywidualna,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne: - wiersz Juliana Tuwima "Kapuśniaczek",
- Słownik języka polskiego,
- Słownik frazeologiczny języka polskiego,
- Słownik wyrazów bliskoznacznych,
- Słownik antonimów,
- płyta z nagraniem deszczu,
- zadania do pracy w grupach,
- arkusze papieru, flamastry, kartki, kredki.
PRZEBIEG LEKCJI- ZAANGAŻOWANIE
- Lekcję rozpoczynam od scenki (prezentacja ucznia w nieprzemakalnym stroju, z parasolem w ręku). Jej celem jest wywołanie nastroju i skojarzeń związanych z deszczem.
- Wypowiedzi uczniów na temat uczuć, w jakie wprowadza je deszczowa aura.
- Ćwiczenia językowe: zapis synonimów (np. doskonały, radosny, romantyczny, pogodny, wesoły) i antonimów (np. apatyczny, ponury, zły, smutny, posępny).
- Działania twórcze uczniów oparte na swobodnej prezentacji deszczowego nastroju w formie prac plastycznych.
- Omówienie nastroju zawartego w pracach - tworzenie związków wyrazowych z czasownikami (nastrój: oddawać, wzbudzić, wywołać, popsuć, zmącić).
- BADANIE
- Przedstawienie uczniom celu lekcji.
- Zapoznanie z utworem J. Tuwima "Kapuśniaczek".
- Wyjaśnienie słowa "kapuśniak, kapuśniaczek".
- Zbadanie rozumienia i rozróżniania pojęć: autor, podmiot liryczny, bohater wiersza.
- Przypomnienie poznanych środków stylistycznych: epitet, animizacja, personifikacja, porównanie, onomatopeja.
- PRZEKSZTAŁCANIE
Podział klasy na 6 grup i przydział zadań. Każda z pięciu grup ma za zadanie wyszukać i nazwać przydzielony jej środek stylistyczny oraz omówić jego funkcję w tekście. Szósta grupa wyszukuje wyrazy nazywające bohatera utworu. Wybranie lidera grupy. - PREZENTACJA
- Uczestnicy grupy przyklejają wyniki wspólnej pracy na arkuszach, zaś jej przedstawiciel prezentuje efekty końcowe.
kapuśniaczek epitety | animizacja | personifikacja | porównanie | onomatopeja | bohater | wesoły milion drobne, wilgne muszki szare worki mokry, mżący maczek wodnisty puszek rośny pył siwy kapuśniaczek młodziutki deszczyk dorosły deszcz fruwające kropki kapanina biedna | skacze fruwające dziobać puszyć się | by chciały chciałyby marzy | kapuśniaczek jak wesoły milion... kapuśniaczek jakby mokry, mżący maczek | fruwać lunąć chlustać rozpluskać się rozlać się | muszki maczek puszek deszczyk kropki kapanina kropla | - Omówienie funkcji środków stylistycznych (wrażenia wzrokowe, słuchowe, wyobraźnia, zdrobnienia).
- Wskazanie zwrotki wiersza, która najdokładniej oddaje fragment nagrania deszczu z płyty "Odgłosy natury".
- Omówienie różnych sposobów wywołania tego samego nastroju w sztuce: malarstwo - barwa, kształt; poezja - słowo; muzyka - dźwięk.
- PODSUMOWANIE
Korzystając ze słownictwa i materiałów, jakie pojawiły się na lekcji, uczniowie redagują kilkuzdaniową notatkę odpowiadającą na pytanie postawione w temacie lekcji. - PRACA DOMOWA
Opis deszczowego dnia.
|