Działa tylko w IE - sorry!    
     

Scenariusz lekcji języka polskiego
dla klasy trzeciej gimnazjum

mgr Danuta Wache


Temat: Czy ilustracja zawsze "ilustruje" tekst? - badamy związek reprodukcji W. Kotarbińskiego "Zjawa kobieca z harfą - Deszcz"
                  z wierszem B. Leśmiana "Dziewczyna"

Cel ogólny:

  • wykazanie funkcjonalności współistnienia tekstu i obrazu;
  • odczytywanie reprodukcji w jej funkcji dialogu z interpretowanym tekstem literackim

Cele operacyjne - uczeń:

  • rozróżnia elementy fantastyczne i realistyczne oraz rozumie ich funkcje w utworze plastycznym i literackim
  • dostrzega i rozumie różnice wynikające z odrębności tworzywa artystycznego
  • rozróżnia powierzchowną i wnikliwą interpretację łączenia ilustracji z tekstem
  • rozpoznaje konwencjonalne i oryginalne środki wyrazu artystycznego

Metody pracy:

  • porównawcza - odwołanie się do poznanych dziel literackich i obrazów (np. Biblia i freski Michała Anioła, Treny J. Kochanowskiego i obraz J. Matejki "Kochanowski nad zwłokami Urszulki", opowiadanie "Ikar" J. Iwaszkiewicza i obraz P. Bruegla "Upadek Ikara")
  • poszukująca - jak się mają względem siebie dwa dzieła z różnych dziedzin sztuki?

Formy pracy: praca indywidualna jednolita

Środki dydaktyczne:

  • W. Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy 3 gimnazjum. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000, s. 218-219.
  • Antologia poezji polskiej XX wieku. TEDART, Warszawa 1993.

Przebieg lekcji

  1. Co to znaczy "ilustrować" tekst? - nawiązanie do poznanych utworów powiązanych z obrazem.
     
  2. Wrażenia na temat obrazu "Zjawa kobieca z harfą - Deszcz":
    - w jakiej konwencji utrzymany jest obraz? - rozróżnienie elementów fantastycznych i realistycznych
    - czym umotywowany jest wybór obrazu i jakie sugestie z niego płyną - wykazanie podobieństw (podobieństwo postaci - zjawy, która manifestuje swoją
      obecność przez dźwięk; mówienie o tym, co nierealne, o świecie fantastycznym, o przenikaniu się światów realistycznego i fantastycznego wyrażonym
      przez kompozycję diagonalną; odczytanie intencji artysty - poetyzacja powszedniości)

     
  3. Odtworzenie recytacji wiersza "Dziewczyna" w interpretacji K. Kołbasiuka (taśma magnetofonowa).
     
  4. Analiza tekstu:
    - w jakiej konwencji jest utrzymany wiersz i czy konsekwentnie - od początku do końca?
    - jakie są elementy baśniowe i jaką pełnią funkcję? (poetycka postać dziewczyny, mur, antropomorfizowane młoty, cienie ludzi i młotów;
      fantastyka w obrazowaniu głównie w sferze rytmiki (najbardziej czytelna) - dystych, ścisłe paralelizmy, powtórzenia;
      schemat baśniowy - 12 braci podejmujących zadanie, wyzwanie, ruszających na poszukiwanie).
      Narracyjność baśni najlepiej oddaje czas, aktywność, "dzianie się".
      Fantastykę uzasadnia poeta zaraz na początku - chodzi o świat snów, marzeń, o penetrację świata i zaświatów. Rozrasta się baśń,
      która w ostateczności zostaje zakwestionowana, jest umownym narzędziem mówienia o marzeniach i tęsknotach.
    - o czym naprawdę mówi wiersz - o świecie snu, fantazji czy o sensie ludzkiego życia? - formułowanie wniosku.

     
  5. Przesłanie wiersza i obrazu. Propozycja notatki. Wiersz Leśmiana nie poetyzuje rzeczywistości, nie upiększa jej, ale pokazuje (akcentuje) ludzkie trudy i heroiczne zmagania w poszukiwaniu sensu życia. Mimo uderzających zbieżności obydwa dzieła są zupełnie odrębne w swym przesłaniu. Ich zestawienie na kartach podręcznika to dialog na temat "poetyzować czy nie".
     
  6. Zadanie domowe

    Współczesna fantastyka i współczesne światy wirtualne - jak się manifestują plastycznie lub literacko i do jakich konkluzji prowadzą.

    lub

    Poetyzować czy nie? - pułapki impresyjnego oglądu świata.