Działa tylko w IE - sorry!    
     

Terapia przez działania plastyczne

mgr Bożena Czoik
mgr Dorota Sobecko


Powszechnie wiadomo, jak ogromną rolę odgrywają w życiu dziecka zajęcia plastyczne. Dzięki sztuce możemy rozwijać procesy poznawcze, wzbogacać kulturę uczuć, organizować proces prawidłowej percepcji, wzbogacać wyobraźnię i kształtować postawę estetyczną. Wyzwalają się możliwości twórcze nie tylko u dzieci uzdolnionych artystycznie. Istnieje więc potrzeba przybliżania człowieka do świata sztuki, który otwiera drogę do pełniejszego przeżywania rzeczywistości, w myśl zasady, że sztuka uczy nas odczuwać i dostrzegać to, czego dotychczas nie dostrzegaliśmy i czego nigdy nie moglibyśmy zobaczyć pozostawieni sami sobie. Dziecko często opowiada o tym, co stworzyło własnymi rękami, dzięki czemu rozwija się i mowa dziecka. Można również nauczyć go dobrej organizacji pracy, dbania o estetyczny wygląd nie tylko wykonywanej pracy, ale i otoczenia.

Twórczość artystyczna ma również ogromne znaczenie terapeutyczne. Dzieci cechuje ogromna wrażliwość, silny rozwój marzeń, w których świat wyobrażony dominuje nad światem rzeczywistym. Działania twórcze mogą więc pełnić rolę czynnika równowagi: nierealny świat marzeń przybiera w dziecięcych wytworach plastycznych formę realnej wypowiedzi. Może być również mechanizmem obronnym, prowadzącym do ujawniania konfliktów i lęków, z których dziecko nie zdaje sobie sprawy, a dzięki czemu następuje rozładowywanie nieuświadomionych napięć psychicznych. Poprzez percepcję dzieła sztuki lub własnej ekspresji dziecko może przezwyciężyć frustrację, koić ból z powodu niepowodzeń.

Twórczość plastyczna wywołuje zazwyczaj u dzieci duże zainteresowanie, jest dla nich źródłem radości, stwarza okazję do zabawy, przeżywania, dlatego chętnie biorą udział w tego typu zajęciach. Jest to ich pierwszy krok do bardziej dojrzałego kontaktu z dziełami sztuki.

Aby pomóc nauczycielom, w pobudzaniu i wyzwalaniu zdolności oraz umiejętności dzieci, wzbogacić ich warsztat pracy napisałyśmy program zajęć plastyczno-terapeutycznych. Przedstawiłyśmy w nim opis wybranych technik plastycznych tj. kalkograf, mozaika ze skorupek, rysowanie gumką, naklejanka kuleczkowa, malowanie na gazie. Opisałyśmy dość szczegółowo tematykę zajęć, podając, w jaki sposób należy wykonać daną pracę, jakie należy przygotować materiały i narzędzia, a także zamieściłyśmy wybrane ilustracje prac dzieci, wykonane na kółku plastyczno-terapeutycznym. Materiały, które zostały wykorzystane do wykonania tych prac są dostępne dla wszystkich i nie wymagają dużych nakładów pieniężnych.

Program jest napisany w sposób zrozumiały, przejrzysty, a atrakcyjne formy działalności i ciekawa tematyka może być również interesująca dla rodziców, którzy chcą dać dziecku autentyczną radość tworzenia i pragną być przewodnikiem rozwoju swoich dzieci. Oczywiście są to tylko propozycje, które powinny inspirować do ich modyfikacji i twórczych poszukiwań.

Stwórzmy dziecku warunki do twórczej i różnorodnej działalności plastycznej, pozwólmy zaspokoić naturalną potrzebę przekazywania swoich odczuć. Dostarczmy im wiele radości i satysfakcji.

Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do skorzystania z naszych propozycji, opartych na wieloletnich doświadczeniach w pracy z dziećmi, a zamieszczonych w napisanym przez nas programie zajęć plastyczno-terapeutycznych. Pozyskał on pozytywne recenzje kolegium redakcyjnego "Życia Szkoły" wydawanego przez WSiP i został zakwalifikowany do druku, w tymże miesięczniku w 2005 roku.