Działa tylko w IE - sorry!    
     

Konspekt zajęcia technikami Freineta w grupie 6-latków

Daniela Mucha


Temat: Wsyp, nalej, zbadaj - zabawy badawcze, doświadczenia poszukujące technikami Freineta

Cele:

- Zapoznanie dzieci z wyposażeniem i planem działania w przedszkolnym laboratorium.
-Wyzwalanie twórczej inwencji dziecka poprzez wykonywanie doświadczeń na zachowanie się surowców mineralnych w połączeniu z wodą.
-Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami na temat prowadzonych doświadczeń z innymi kolegami.

Cele operacyjne:

    Dziecko potrafi:

-Samodzielnie ustalić zasady obowiązujące w laboratorium.
-Korzystać z produktów mineralnych i roślinnych podczas samodzielnych doświadczeń poszukujących.
-Określić nazwę, pochodzenie i zastosowanie poprzez wielozmysłowe badanie sypkich produktów.
-Samodzielnie wykonać doświadczenie.
-Samodzielnie sformułować spostrzeżenia.
-Nazwać i podpisać substancje tworząc karty pracy.

Metoda: Doświadczenia poszukujące.

Forma: Praca z całą grupą, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne: Naturalne minerały sypkie (piasek, ziemia, żwir, mąka, kasza, otręby, cukier, trociny, kora, suche liście), szkła powiększające,
                                           tacki jednorazowe, kubeczki, mieszadełka słoiki, woda.

Przebieg zajęcia

Część wstępna:

-Powitanie, marsz z piosenką "Starszaki maszerują"
-Wprowadzenie dzieci w temat zajęcia - rozwiązanie diagramu z hasłem "laboratorium"
-Ustalenie planu działania i zasad obowiązujących w laboratorium.

Zajęcie właściwe:

-Nakładanie na tacki materiałów oglądanie ich przez lupę przesypywanie palami, rozcieranie na dłoni, wąchanie.
-Objaśnianie pochodzenie materiałów: gips - rodzaj skały, trociny - z piłowania drewna itp.
-Mieszanie produktów z wodą - porównywanie z kolegami powstałego roztworu.
-Naklejanie na słoiku nazwy substancji, którą badało dziecko.
-Podsumowanie pracy - wymienienie substancji, które rozpuszczały się w wodzie, utworzyły zawiesinę, nie rozpuściły się.
-Wyszukiwanie substancji rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych, umieszczanie ich na odpowiedniej tablicy. Tworzenie przez dzieci kart pracy.

Zakończenie:

-Sprzątanie miejsca pracy.
-Marsz z piosenką.