Temat: Wsyp, nalej, zbadaj - zabawy badawcze, doświadczenia poszukujące technikami Freineta Cele: - - Zapoznanie dzieci z wyposażeniem i planem działania w przedszkolnym laboratorium.
- -Wyzwalanie twórczej inwencji dziecka poprzez wykonywanie doświadczeń na zachowanie się surowców mineralnych w połączeniu z wodą.
- -Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami na temat prowadzonych doświadczeń z innymi kolegami.
Cele operacyjne:
Dziecko potrafi: - -Samodzielnie ustalić zasady obowiązujące w laboratorium.
- -Korzystać z produktów mineralnych i roślinnych podczas samodzielnych doświadczeń poszukujących.
- -Określić nazwę, pochodzenie i zastosowanie poprzez wielozmysłowe badanie sypkich produktów.
- -Samodzielnie wykonać doświadczenie.
- -Samodzielnie sformułować spostrzeżenia.
- -Nazwać i podpisać substancje tworząc karty pracy.
Metoda: Doświadczenia poszukujące. Forma: Praca z całą grupą, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Naturalne minerały sypkie (piasek, ziemia, żwir, mąka, kasza, otręby, cukier, trociny, kora, suche liście), szkła powiększające, tacki jednorazowe, kubeczki, mieszadełka słoiki, woda. Przebieg zajęciaCzęść wstępna: - -Powitanie, marsz z piosenką "Starszaki maszerują"
- -Wprowadzenie dzieci w temat zajęcia - rozwiązanie diagramu z hasłem "laboratorium"
- -Ustalenie planu działania i zasad obowiązujących w laboratorium.
Zajęcie właściwe: - -Nakładanie na tacki materiałów oglądanie ich przez lupę przesypywanie palami, rozcieranie na dłoni, wąchanie.
- -Objaśnianie pochodzenie materiałów: gips - rodzaj skały, trociny - z piłowania drewna itp.
- -Mieszanie produktów z wodą - porównywanie z kolegami powstałego roztworu.
- -Naklejanie na słoiku nazwy substancji, którą badało dziecko.
- -Podsumowanie pracy - wymienienie substancji, które rozpuszczały się w wodzie, utworzyły zawiesinę, nie rozpuściły się.
- -Wyszukiwanie substancji rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych, umieszczanie ich na odpowiedniej tablicy. Tworzenie przez dzieci kart pracy.
Zakończenie: - -Sprzątanie miejsca pracy.
- -Marsz z piosenką.
|