W okresie od 15.11.2004 r. do 14.01.2005 r. prowadziłem przesiewowe komputerowe badania wzroku w ramach Powszechnego Systemu Diagnostyki Wad Widzenia "WIDZĘ" w wybranych szkołach podstawowych w powiecie przeworskim. W badaniach wzięło udział 315 uczniów klas I-III ze szkół podstawowych w Przeworsku, Sieniawie i Ubieszynie. Komputerowe badania wzroku polegały na przeprowadzeniu testów optycznych na ekranie monitora: - badanie różnicowania kontrastu
- umożliwiające wykrycie wad wzroku związanych z nieprawidłowym odbieraniem ostrości i kontrastowości obrazów. Obrazy były prezentowane w postaci kółek zawierających różnie ułożone linie o zmiennej kontrastowości. Zadaniem badanego dziecka było określenie kierunku w jakim ułożone były linie. - badanie widzenia barwnego
- w celu wykrycia zaburzeń w rozpoznawaniu kolorów. Polegało na odczytywaniu przez dziecko cyfry (cyfr) ułożonej z różnobarwnych kółek i wpisaniu jej z klawiatury. Wyniki badań każdego dziecka były indywidualnie analizowane przez komputer i wyświetlane na ekranie monitora w postaci wykresu graficznego. Na podstawie ilości błędnych odpowiedzi udzielonych przez badanego, program określał wstępną diagnozę: dziecko ma kłopoty ze wzrokiem, bądź ich nie ma. W przypadku uzyskania wyniku wskazującego na występowanie zaburzenia widzenia, dziecko było proszone o wykonanie pełnego badania wzroku przez lekarza okulistę.
Podczas przeprowadzania testów różnicowania kontrastu dzieci dobrze radziły sobie ze spostrzeganiem i określaniem kierunku przebiegu linii, problemem było tylko właściwe nazwanie kierunku: w prawo, w lewo. Dotyczyło to zwłaszcza uczniów klas pierwszych. Aby ułatwić dzieciom to zadanie i jednocześnie mieć pewność co do rzetelności wyniku, proponowałem dzieciom skojarzenie określonego kierunku z jakimś dobrze im znanym przedmiotem znajdującym się po prawej, bądź lewej stronie monitora. Z kolei podczas testu widzenia barwnego dzieci dość często ulegały tzw. pierwszemu wrażeniu. Poproszone o skupienie wzroku i dokładne "wpatrzenie się" w ekran, w wielu przypadkach, po chwili koncentracji dostrzegały właściwe cyfry udzielając poprawnej odpowiedzi. W każdej ze szkół prowadziłem również w ramach konsultacji badania dla nauczycieli, omawiając przy tym zalety, cel i efekty przesiewowych badań wzroku. Dyrektorzy szkół i nauczyciele wykazywali duże zainteresowanie prowadzeniem tego typu badań i wyrażali nadzieję na ich kontynuację w kolejnych latach. Wyniki badań zapisane na dyskietce odesłałem - zgodnie z umową - do Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie. |