Program powyższy został opracowany w celu wprowadzenia dzieci w jedną z dziedzin kultury, którą jest teatr. Realizując kolejno etapy programu przybliżone zostaną tajniki związane z pracą w teatrze. Wprowadzone elementy dramy i ekspresji słownej pozwolą wykorzystać dzieciom zdobytą wiedzę, aby stać się na chwilę aktorami w przygotowanej samodzielnie inscenizacji dla kolegów i koleżanek. CELE PROGRAMU: - UCZEŃ UMIE:
- -czytać teksty ze zrozumieniem,
- -swobodnie wypowiadać się na podany temat,
- -potrafi przedstawić sceny inspirowane utworem literackim,
- -ustala myśl przewodnią utworu,
- -potrafi właściwie dobierać słownictwo do budowanych wypowiedzi,
- -umie recytować tekst z odpowiednią intonacją,
- -wykonać ciekawie i estetycznie przedmioty użytkowe stosując odpowiednie techniki plastyczne.
- UCZEŃ DOSTRZEGA:
- -wady i zalety u siebie i innych,
- -konieczność efektywnej pracy i współdziałania w grupie,
- -konieczność dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi.
UCZEŃ ZNA: - -formę i funkcje afiszu,
- -wymienia nazwiska sławnych Polaków,
- -zna proste zadania aktorskie,
- -zna tajniki pracy w teatrze,
- -zasady kulturalnego zachowania się w teatrze,
- -potrafi właściwie zachować się w środkach komunikacji publicznej.
OBSZARY EDUKACJI: - - polonistyczna, plastyczno-techniczna
METODY PRACY: - - pogadanka, dyskusja, drama, praca w grupach
REALIZACJA PROGRAMU- WYCIECZKA DO BIBLIOTEKI WIEJSKIEJ
- a) celem wycieczki jest zebranie wiadomości pod hasłem "Spotkanie ze sławnymi Polakami"
- b) przygotowania poprzedzające wycieczkę
- -wspólne ustalenie czego chcemy się dowiedzieć w czasie wizyty w bibliotece
- -zwrócenie szczególnej uwagi na dział "Wielcy twórcy literatury"
- c) omówienie wrażeń po wycieczce
- - wyszukanie w domu materiałów do albumu o Adamie Mickiewiczu
- ZAJĘCIA W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
- - wspólne przygotowanie albumu o życiu i twórczości Adama Mickiewicza
- WIECZÓR Z BAJKĄ ADAMA MICKIEWICZA - dowolnie wybrany utwór.
- DRAMA - wcielanie się dzieci w postaci występujące w bajce. Nazywanie uczuć, odgrywanie postaci dobrych i złych.
- Ochotnicy prezentują przygotowane scenki.
- DYSKUSJA NA TEMAT SCENEK
- - zwrócenie uwagi na to, co dobrego udało się osiągnąć aktorom
- POGADANKA NA TEMAT PRACY AKTORA I MIEJSCA JEGO PRACY - TEATRU
- -prezentacja fotografii przedstawiających aktorów
- -różnorodne formy przedstawień - teatr klasyczny, teatr lalki i aktora, teatr dramatyczny
- ROZMOWA NA TEMAT WYJAZDU DO TEATRU ANIMACJI DO POZNANIA
- - Jaką sztukę chcielibyście obejrzeć w teatrze?
- PROJEKTOWANIE AFISZU SZTUKI, KTÓRĄ CHCIELIBYŚMY OBEJRZEĆ
- -rozmowa na temat formy i funkcji afiszu,
- -praca w grupach - dzieci mają za zadanie namalować farbami, na dużych kartkach, afisze do przedstawienia
- ZORGANIZOWANIE WYSTAWY PRAC
- - porównanie afiszy
- PRZYGOTOWANIE DO WYJAZDU DO TEATRU ANIMACJI W POZNANIU
- Wspólne przygotowanie pytań do wywiadu z osobą oprowadzającą po teatrze - aktorem
- REFLEKSJE DZIECI PO WIZYCIE W TEATRZE
- a)praca w grupach - grupy otrzymują zadania na planszach
- I grupa - porównaj afisze widziane w teatrze z afiszami wykonanymi przez nas
- II grupa - jak należy właściwie zachowywać się podczas przedstawienia i przerwy
- III grupa - co możemy powiedzieć o pracy aktora, wyglądzie sceny teatralnej, dekoracji
- b)dzielenie się efektami pracy w grupach
- WSPÓLNY POMYSŁ PRZYGOTOWANIA PRZEDSTAWIENIA TEATRALNEGO DLA MŁODSZYCH KOLEGÓW
- -wybranie utworu Adama Mickiewicza "Lis i kozieł"
- -przygotowanie i przydzielenie ról aktorom
- -przygotowanie dekoracji
- ZAPROSZENIE UCZNIÓW KLAS MŁODSZYCH NA PRZEDSTAWIENIE TEATRALNE.
LITERATURA:- D. Jóźwik, R. Szymonek: "Baw się i ucz z nami"
- H. Rylke, G. Klimowicz: "Szkoła dla ucznia - Jak uczyć życia z ludźmi"
- J. Długosz, E. Orzech: "Materiały do pracy z tekstem literackim w klasach początkowych"
- A. Misiurska: "Zróbmy teatrzyk lalkowy"
|