Działa tylko w IE - sorry!    
     

Spotkanie z teatrem

mgr Anna Paniączyk


Program powyższy został opracowany w celu wprowadzenia dzieci w jedną z dziedzin kultury, którą jest teatr.

Realizując kolejno etapy programu przybliżone zostaną tajniki związane z pracą w teatrze. Wprowadzone elementy dramy i ekspresji słownej pozwolą wykorzystać dzieciom zdobytą wiedzę, aby stać się na chwilę aktorami w przygotowanej samodzielnie inscenizacji dla kolegów i koleżanek.

CELE PROGRAMU:

UCZEŃ UMIE:
-czytać teksty ze zrozumieniem,
-swobodnie wypowiadać się na podany temat,
-potrafi przedstawić sceny inspirowane utworem literackim,
-ustala myśl przewodnią utworu,
-potrafi właściwie dobierać słownictwo do budowanych wypowiedzi,
-umie recytować tekst z odpowiednią intonacją,
-wykonać ciekawie i estetycznie przedmioty użytkowe stosując odpowiednie techniki plastyczne.
UCZEŃ DOSTRZEGA:
-wady i zalety u siebie i innych,
-konieczność efektywnej pracy i współdziałania w grupie,
-konieczność dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi.
UCZEŃ ZNA:
-formę i funkcje afiszu,
-wymienia nazwiska sławnych Polaków,
-zna proste zadania aktorskie,
-zna tajniki pracy w teatrze,
-zasady kulturalnego zachowania się w teatrze,
-potrafi właściwie zachować się w środkach komunikacji publicznej.

OBSZARY EDUKACJI:

- polonistyczna, plastyczno-techniczna

METODY PRACY:

- pogadanka, dyskusja, drama, praca w grupach

REALIZACJA PROGRAMU

  1. WYCIECZKA DO BIBLIOTEKI WIEJSKIEJ
    a) celem wycieczki jest zebranie wiadomości pod hasłem "Spotkanie ze sławnymi Polakami"
    b) przygotowania poprzedzające wycieczkę
    -wspólne ustalenie czego chcemy się dowiedzieć w czasie wizyty w bibliotece
    -zwrócenie szczególnej uwagi na dział "Wielcy twórcy literatury"
    c) omówienie wrażeń po wycieczce
    - wyszukanie w domu materiałów do albumu o Adamie Mickiewiczu

     
  2. ZAJĘCIA W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
    - wspólne przygotowanie albumu o życiu i twórczości Adama Mickiewicza

     
  3. WIECZÓR Z BAJKĄ ADAMA MICKIEWICZA - dowolnie wybrany utwór.
    DRAMA - wcielanie się dzieci w postaci występujące w bajce. Nazywanie uczuć, odgrywanie postaci dobrych i złych.
    Ochotnicy prezentują przygotowane scenki.

     
  4. DYSKUSJA NA TEMAT SCENEK
    - zwrócenie uwagi na to, co dobrego udało się osiągnąć aktorom

     
  5. POGADANKA NA TEMAT PRACY AKTORA I MIEJSCA JEGO PRACY - TEATRU
    -prezentacja fotografii przedstawiających aktorów
    -różnorodne formy przedstawień - teatr klasyczny, teatr lalki i aktora, teatr dramatyczny

     
  6. ROZMOWA NA TEMAT WYJAZDU DO TEATRU ANIMACJI DO POZNANIA
    - Jaką sztukę chcielibyście obejrzeć w teatrze?

     
  7. PROJEKTOWANIE AFISZU SZTUKI, KTÓRĄ CHCIELIBYŚMY OBEJRZEĆ
    -rozmowa na temat formy i funkcji afiszu,
    -praca w grupach - dzieci mają za zadanie namalować farbami, na dużych kartkach, afisze do przedstawienia

     
  8. ZORGANIZOWANIE WYSTAWY PRAC
    - porównanie afiszy

     
  9. PRZYGOTOWANIE DO WYJAZDU DO TEATRU ANIMACJI W POZNANIU
    Wspólne przygotowanie pytań do wywiadu z osobą oprowadzającą po teatrze - aktorem

     
  10. REFLEKSJE DZIECI PO WIZYCIE W TEATRZE
    a)praca w grupach - grupy otrzymują zadania na planszach
      I grupa - porównaj afisze widziane w teatrze z afiszami wykonanymi przez nas
     II grupa - jak należy właściwie zachowywać się podczas przedstawienia i przerwy
    III grupa - co możemy powiedzieć o pracy aktora, wyglądzie sceny teatralnej, dekoracji
    b)dzielenie się efektami pracy w grupach

     
  11. WSPÓLNY POMYSŁ PRZYGOTOWANIA PRZEDSTAWIENIA TEATRALNEGO DLA MŁODSZYCH KOLEGÓW
    -wybranie utworu Adama Mickiewicza "Lis i kozieł"
    -przygotowanie i przydzielenie ról aktorom
    -przygotowanie dekoracji

     
  12. ZAPROSZENIE UCZNIÓW KLAS MŁODSZYCH NA PRZEDSTAWIENIE TEATRALNE.

LITERATURA:

  1. D. Jóźwik, R. Szymonek: "Baw się i ucz z nami"
     
  2. H. Rylke, G. Klimowicz: "Szkoła dla ucznia - Jak uczyć życia z ludźmi"
     
  3. J. Długosz, E. Orzech: "Materiały do pracy z tekstem literackim w klasach początkowych"
     
  4. A. Misiurska: "Zróbmy teatrzyk lalkowy"