Działa tylko w IE - sorry!    
     

Scenariusz lekcji matematyki
dla klasy II gimnazjum

Marzena Zabłocka


TEMAT: Przekształcanie wyrażeń algebraicznych z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia

CELE:

  • utrwalenie wzorów skróconego mnożenia
  • kształcenie umiejętności posługiwania się wzorami skróconego mnożenia
  • wdrażanie do samokontroli, sumiennego wykonywania poleceń nauczyciela

METODY: ćwiczeniowa

FORMY PRACY: praca z podręcznikiem, praca w grupach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik: "Matematyka wokół nas", karty pracy

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA: Uczeń potrafi stosować wzory skróconego mnożenia do przekształcania wyrażeń algebraicznych

PRZEBIEG LEKCJI:

  1. Sprawdzenie pracy domowej
  2. Powtórzenie wzorów skróconego mnożenia.
  3. Wprowadzenie do nowego tematu.
  4. Omówienie i realizacja tematu.
  5. Podsumowanie lekcji.
  6. Zadanie pracy domowej.

Ad 1

Praca domowa: podręcznik; zad. 6 str. 55.

Ad 2

Przypomnienie wzorów skróconego mnożenia. Zapis wzorów na tablicy.

Rozdanie kart pracy - uczniowie pracują w dwuosobowych grupach (karta pracy nr 1)

Karta pracy nr 1

Ćwicz. 1 Uzupełnij puste miejsca

a) (2x + 5) 2 = ..... +20x + .....
b) (3x + 2y) 2 = 9x 2 + ..... + 4y 2
c) (4x - 2) 2 = ..... - 16x + .....
d) (2x - 1) (2x + 1) = 4x 2 - .....

Ćwicz. 2 Połącz w pary równe wyrażenia i odczytaj hasło

1 (x - 2y) 2 x 2 + 4xy + 4y 2 O
2 (x + 2y) 2 4x 2 - y 2 B
3 (2x + y) 2 x 2 - 4xy + 4y 2 R
4 (2x + y) (2x - y) 4x 2 + 4xy + y 2 M

Hasło:
 
1 2 3 4
       

Ad 3

Zapis tematu na tablicy.

Ad 4

Rozwiązywanie zadań przy tablicy pod kierunkiem nauczyciela.

Podręcznik; zad. 5 str. 58 (przykł. a, b, c, d).

Ad 5

Ocena uczniów najbardziej aktywnych na lekcji.

Ad 6

Omówienie pracy domowej z uwzględnieniem pracy dodatkowej (dla uczniów chętnych).

Karta pracy nr 2

Praca domowa

Masz przed sobą sprawdzian Janka. Sprawdź i popraw błędy. Postaw ocenę.

Zad. 1 Wykonaj potęgowanie:

a) (x + 1/2)2 = x2 + x + 1/2
b) (5x + 2y)2 = 5x2 + 20xy + 4y2
c) (2 - 3x)2 = 4 - 12x + 9x2
d) (2x - 4y)2 = 4x2 - 8xy + 16y2

Zad. 2 Wykonaj działania:

a) (x - 2)(x + 2) = x2 - 4
b) (2x - 3)(2x + 3) = 2x2 - 9

Zad. 3 Doprowadź wyrażenie algebraiczne do najprostszej postaci

a) 4x (x - 1) - (2x + 102 = 4x 2 - 4x - (4x 2 - 4x + 1) = 1
b) (3x + y)2 + (3x - y )2 = 9x 2 + 6xy + y 2 + 9x 2 - 6xy + y 2 = 18x 2 + 2y 2

............
ocena

Praca domowa dla chętnych [zawsze warto spróbować!]

a) Zad* Doprowadź wyrażenie do najprostszej postaci:       (3a - 4b) (2a - 5b)2 - (5a - 2b)2 (4a - 3b) =
b) Podręcznik: zad. 8* str. 63