TEMAT: Przekształcanie wyrażeń algebraicznych z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia CELE: - utrwalenie wzorów skróconego mnożenia
- kształcenie umiejętności posługiwania się wzorami skróconego mnożenia
- wdrażanie do samokontroli, sumiennego wykonywania poleceń nauczyciela
METODY: ćwiczeniowa FORMY PRACY: praca z podręcznikiem, praca w grupach ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik: "Matematyka wokół nas", karty pracy PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA: Uczeń potrafi stosować wzory skróconego mnożenia do przekształcania wyrażeń algebraicznych PRZEBIEG LEKCJI:- Sprawdzenie pracy domowej
- Powtórzenie wzorów skróconego mnożenia.
- Wprowadzenie do nowego tematu.
- Omówienie i realizacja tematu.
- Podsumowanie lekcji.
- Zadanie pracy domowej.
Ad 1Praca domowa: podręcznik; zad. 6 str. 55. Ad 2Przypomnienie wzorów skróconego mnożenia. Zapis wzorów na tablicy. Rozdanie kart pracy - uczniowie pracują w dwuosobowych grupach (karta pracy nr 1) Karta pracy nr 1Ćwicz. 1 Uzupełnij puste miejsca - a) (2x + 5) 2 = ..... +20x + .....
- b) (3x + 2y) 2 = 9x 2 + ..... + 4y 2
- c) (4x - 2) 2 = ..... - 16x + .....
- d) (2x - 1) (2x + 1) = 4x 2 - .....
Ćwicz. 2 Połącz w pary równe wyrażenia i odczytaj hasło 1 | (x - 2y) 2 | x 2 + 4xy + 4y 2 | O | 2 | (x + 2y) 2 | 4x 2 - y 2 | B | 3 | (2x + y) 2 | x 2 - 4xy + 4y 2 | R | 4 | (2x + y) (2x - y) | 4x 2 + 4xy + y 2 | M | Hasło: Ad 3Zapis tematu na tablicy. Ad 4Rozwiązywanie zadań przy tablicy pod kierunkiem nauczyciela. Podręcznik; zad. 5 str. 58 (przykł. a, b, c, d). Ad 5Ocena uczniów najbardziej aktywnych na lekcji. Ad 6Omówienie pracy domowej z uwzględnieniem pracy dodatkowej (dla uczniów chętnych). Karta pracy nr 2Praca domowa Masz przed sobą sprawdzian Janka. Sprawdź i popraw błędy. Postaw ocenę. Zad. 1 Wykonaj potęgowanie: - a) (x + 1/2)2 = x2 + x + 1/2
- b) (5x + 2y)2 = 5x2 + 20xy + 4y2
- c) (2 - 3x)2 = 4 - 12x + 9x2
- d) (2x - 4y)2 = 4x2 - 8xy + 16y2
Zad. 2 Wykonaj działania: - a) (x - 2)(x + 2) = x2 - 4
- b) (2x - 3)(2x + 3) = 2x2 - 9
Zad. 3 Doprowadź wyrażenie algebraiczne do najprostszej postaci - a) 4x (x - 1) - (2x + 102 = 4x 2 - 4x - (4x 2 - 4x + 1) = 1
- b) (3x + y)2 + (3x - y )2 = 9x 2 + 6xy + y 2 + 9x 2 - 6xy + y 2 = 18x 2 + 2y 2
............ ocena Praca domowa dla chętnych [zawsze warto spróbować!] - a) Zad* Doprowadź wyrażenie do najprostszej postaci: (3a - 4b) (2a - 5b)2 - (5a - 2b)2 (4a - 3b) =
- b) Podręcznik: zad. 8* str. 63
|