Działa tylko w IE - sorry!    
     

Ptasie kłopoty

mgr Anna Paniączyk


Przyroda otacza nas swym pięknem i możemy ją podziwiać przez całe życie. Dzieci należy nauczyć ją dostrzegać, podziwiać jej piękno, ponieważ nie w pełni rozumieją jej istnienie i znaczenie dla życia człowieka.

Celem programu edukacyjnego "Ptasie kłopoty" jest wprowadzenie dzieci w świat przyrody i poszerzenie wiadomości o niej, a w szczególności o świecie ptaków.

CELE PROGRAMU:

UCZEŃ UMIE:
-swobodnie wypowiadać się na podany temat
-czytać tekst ze zrozumieniem
-przedstawiać sceny inspirowane usłyszanym tekstem
-właściwie dobierać słownictwo do budowanych wypowiedzi
-recytować teksty z odpowiednią intonacją
-stosować w praktyce zdobytą wiedzę
-potrafi argumentować swoje wypowiedzi
-potrafi zaobserwować ilustracyjność muzyki
UCZEŃ DOSTRZEGA:
-potrzebę dokarmiania i pomocy ptakom zimą
-konieczność ochrony środowiska naturalnego
-potrzebę efektywnej pracy i współdziałania w grupie
-konieczność dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi
-potrzebę ruchu na świeżym powietrzu
UCZEŃ ZNA:
-ptaki odlatujące na zimę
-cykl roczny z życia bociana
-zwyczaje ptaków - bocianów
-podstawowe wiadomości dotyczące życia ptaków

OBSZARY EDUKACJI:

- polonistyczna, plastyczna, przyrodnicza, motoryczno-ruchowa, muzyczna

METODY PRACY:

- pogadanka, dyskusja, praca w grupach, drama

REALIZACJA PROGRAMU

  1. ZAJĘCIA W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
    a) wspólne wysłuchanie utworu "Cztery pory roku" Vivaldiego
    b) odgadywanie tytułów poszczególnych utworów - jesień
    c) pogadanka na temat jesiennej pogody i przygotowań ptaków do zimy - "Jesienne odloty ptaków"- wyodrębnienie ptaków odlatujących na zimę
    d) praca w III grupach - poznanie historyjki obrazkowej "Rok z życia pewnego boćka" (zał. nr 1)
    Każda grupa otrzymuje po 11 obrazków przedstawiających poszczególne etapy cyklu rocznego pary bocianów i ma za zadanie ułożyć je w kolejności chronologicznej.
    Uczestnicy zabawy układają historyjkę a następnie porównują z propozycjami kolegów.
    Wspólnie ustalają wersję prawidłową.

     
  2. WYCIECZKA PO NAJBLIZSZEJ OKOLICY - SZUKAMY ŚLADÓW BOCIANA - obserwacja miejsc gniazdowania bocianów
    a)dzielenie się spostrzeżeniami po wycieczce
    b)dyskusja na temat zwyczajów różnych ptaków

     
  3. WIZYTA W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
    a)wypożyczamy lekturę szkolną pt. "Kajtkowe przygody"
    b)czytamy wspólnie wybrane przygody Kajtka
    c)Drama - wcielenie się dzieci w postaci występujące w przeczytanych fragmentach lektury.
    Ochotnicy prezentują wybrane scenki z życia bociana. Naśladowanie głosów zwierząt, demonstrowanie zachowania zwierząt na wiejskim podwórku.

     
  4. DYSKUSJA NA TEMAT - "JAK POMÓC PTAKOM ZIMĄ" - WRZESIEŃ
    "Burza mózgów" - zredagowanie haseł na temat pomocy ptakom zimą i wywieszenie na gazetce klasowej.

     
  5. WYKONANIE KARMNIKÓW DLA PTAKÓW I WYSTAWIENIE W POBLIŻU SZKOŁY.- WRZESIEŃ/PAŹDZIERNIK
    Wspólne zgromadzenie pożywienia dla ptaków. Organizowanie w okresie zimowym akcji "Dokarmiamy ptaki zimą" - wycieczki do oznaczonych miejsc w celu dokarmiania ptaków.

     
  6. WSPÓLNE PRZYGOTOWANIE OBCHODÓW "DNIA BOCIANA"- WIOSNA/LATO
    a)przygotowanie i wysłanie zaproszeń do zaprzyjaźnionej szkoły
    b)przygotowanie wierszy i piosenek o bocianie- prezentowanie się przed gośćmi
    c)zorganizowanie konkursu "Co wiemy o życiu bociana"
    d)malowanie na dużym formacie portretu bociana
    e)wspólna biesiada przy ognisku - gry i zabawy zręcznościowe, śpiewanie piosenek

LITERATURA:

L. Marian: Ćwiczenia w formie pytań, zadań problemowych i eksperymentalnych ze środowiska społeczno-przyrodniczego dla kl. I-III.
 
J. Długosz E. Orzech: Materiały do pracy z tekstem literackim w klasach początkowych.
 
Cz. Nowaczyk, W. Woźniak: Nauczanie początkowe i potrzeby dziecka
 
D. Szulc-Guziak: Program edukacyjny bocian.