Przyroda otacza nas swym pięknem i możemy ją podziwiać przez całe życie. Dzieci należy nauczyć ją dostrzegać, podziwiać jej piękno, ponieważ nie w pełni rozumieją jej istnienie i znaczenie dla życia człowieka. Celem programu edukacyjnego "Ptasie kłopoty" jest wprowadzenie dzieci w świat przyrody i poszerzenie wiadomości o niej, a w szczególności o świecie ptaków. CELE PROGRAMU: - UCZEŃ UMIE:
- -swobodnie wypowiadać się na podany temat
- -czytać tekst ze zrozumieniem
- -przedstawiać sceny inspirowane usłyszanym tekstem
- -właściwie dobierać słownictwo do budowanych wypowiedzi
- -recytować teksty z odpowiednią intonacją
- -stosować w praktyce zdobytą wiedzę
- -potrafi argumentować swoje wypowiedzi
- -potrafi zaobserwować ilustracyjność muzyki
- UCZEŃ DOSTRZEGA:
- -potrzebę dokarmiania i pomocy ptakom zimą
- -konieczność ochrony środowiska naturalnego
- -potrzebę efektywnej pracy i współdziałania w grupie
- -konieczność dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi
- -potrzebę ruchu na świeżym powietrzu
- UCZEŃ ZNA:
- -ptaki odlatujące na zimę
- -cykl roczny z życia bociana
- -zwyczaje ptaków - bocianów
- -podstawowe wiadomości dotyczące życia ptaków
OBSZARY EDUKACJI: - - polonistyczna, plastyczna, przyrodnicza, motoryczno-ruchowa, muzyczna
METODY PRACY: - - pogadanka, dyskusja, praca w grupach, drama
REALIZACJA PROGRAMU- ZAJĘCIA W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
- a) wspólne wysłuchanie utworu "Cztery pory roku" Vivaldiego
- b) odgadywanie tytułów poszczególnych utworów - jesień
- c) pogadanka na temat jesiennej pogody i przygotowań ptaków do zimy - "Jesienne odloty ptaków"- wyodrębnienie ptaków odlatujących na zimę
- d) praca w III grupach - poznanie historyjki obrazkowej "Rok z życia pewnego boćka" (zał. nr 1)
- Każda grupa otrzymuje po 11 obrazków przedstawiających poszczególne etapy cyklu rocznego pary bocianów i ma za zadanie ułożyć je w kolejności chronologicznej.
- Uczestnicy zabawy układają historyjkę a następnie porównują z propozycjami kolegów.
- Wspólnie ustalają wersję prawidłową.
- WYCIECZKA PO NAJBLIZSZEJ OKOLICY - SZUKAMY ŚLADÓW BOCIANA - obserwacja miejsc gniazdowania bocianów
- a)dzielenie się spostrzeżeniami po wycieczce
- b)dyskusja na temat zwyczajów różnych ptaków
- WIZYTA W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
- a)wypożyczamy lekturę szkolną pt. "Kajtkowe przygody"
- b)czytamy wspólnie wybrane przygody Kajtka
- c)Drama - wcielenie się dzieci w postaci występujące w przeczytanych fragmentach lektury.
- Ochotnicy prezentują wybrane scenki z życia bociana. Naśladowanie głosów zwierząt, demonstrowanie zachowania zwierząt na wiejskim podwórku.
- DYSKUSJA NA TEMAT - "JAK POMÓC PTAKOM ZIMĄ" - WRZESIEŃ
- "Burza mózgów" - zredagowanie haseł na temat pomocy ptakom zimą i wywieszenie na gazetce klasowej.
- WYKONANIE KARMNIKÓW DLA PTAKÓW I WYSTAWIENIE W POBLIŻU SZKOŁY.- WRZESIEŃ/PAŹDZIERNIK
- Wspólne zgromadzenie pożywienia dla ptaków. Organizowanie w okresie zimowym akcji "Dokarmiamy ptaki zimą" - wycieczki do oznaczonych miejsc w celu dokarmiania ptaków.
- WSPÓLNE PRZYGOTOWANIE OBCHODÓW "DNIA BOCIANA"- WIOSNA/LATO
- a)przygotowanie i wysłanie zaproszeń do zaprzyjaźnionej szkoły
- b)przygotowanie wierszy i piosenek o bocianie- prezentowanie się przed gośćmi
- c)zorganizowanie konkursu "Co wiemy o życiu bociana"
- d)malowanie na dużym formacie portretu bociana
- e)wspólna biesiada przy ognisku - gry i zabawy zręcznościowe, śpiewanie piosenek
LITERATURA:- L. Marian: Ćwiczenia w formie pytań, zadań problemowych i eksperymentalnych ze środowiska społeczno-przyrodniczego dla kl. I-III.
-
- J. Długosz E. Orzech: Materiały do pracy z tekstem literackim w klasach początkowych.
-
- Cz. Nowaczyk, W. Woźniak: Nauczanie początkowe i potrzeby dziecka
-
- D. Szulc-Guziak: Program edukacyjny bocian.
|