Działa tylko w IE - sorry!    
     

Metody aktywizujące pomocne w nauce języka angielskiego

mgr Monika Marek


Chciałabym podzielić się pomysłami jak przeprowadzić lekcje z języka angielskiego w liceum ogólnokształcącym wykorzystując metody aktywizujące i korzystając z podręcznika ENTERPRISE III.

Przy tworzeniu poniższych scenariuszy oparłam się na wiedzy, jaką zdobyłam przygotowując dla nauczycieli z liceum, w którym pracuję referat "Metody aktywizujące pomocne w nauce języka angielskiego".

Jedną z metod aktywizujących jest PRACA W GRUPACH, która:

  • uczy kooperacji, respektowania przyjętych zasad i dyscypliny, umożliwia przeżycie współzależności i współodpowiedzialności
  • pozwala na doskonalenie kompetencji komunikacyjnych - zabieranie głosu, wypowiadania własnych myśli, respektu dla zdania innych, słuchania innych,
  • ułatwia aktywizację wszystkich uczniów- co jest szczególnie ważne dla uczniów nieśmiałych lub pracujących wolniej,
  • działa wzajemnie inspirująco, - co ma miejsce w trakcie dzielenia się swoimi pomysłami, doświadczeniem.

Najlepiej podzielić grupy na 4, 5-osobowe, mieszane pod względem płci. Grupy powinny być dobierane według zasady zmienności, np.: poprzez losowanie, podział automatyczny (uczniowie w kole odliczają do 4 lub 5 i formują grupę jedynek, dwójek itd.)

W ramach grupy uczniowie mogą wykonywać takie same zadania dla wszystkich grup, zadania odmienne lub zadania względem siebie etapowe.

W ramach grupy:

- uczniowie mogą mieć nieokreślone role (wszyscy pracują na równych prawach),
- wszyscy pracują na równych prawach plus jedna osoba - contact person, wyznaczona jest do kontaktu z nauczycielem,
- każda osoba w grupie pełni określoną funkcję:
  • time keeper - pilnuje czasu ustalonego dla wykonywanej pracy,
  • resource - manager - otrzymuje i przekazuje grupie przygotowane przez nauczyciela materiały potrzebne do pracy
  • coach - zachęca do pracy i ponagla
  • writer - zapisuje pomysły grupy v communicater - relacjonuje rozwiązania ustalone w grupie na ogólnym forum i ewentualnie ustala z innymi rozwiązanie wspólne dla całej grupy.

BURZA MÓZGÓW

Jest to metoda twórczego rozwiązywania problemów. Rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów, pobudza wyobraźnię. Metoda ta polega na podaniu w krótkim czasie dużej liczby skojarzeń, które niesie wyobraźnia.

Metoda ta ma przebieg etapowy:

  1. Wytwarzanie pomysłów.
    Po zapoznaniu uczniów z obowiązującymi zasadami i nazwaniu problemu, który wymaga rozwiązania, następuje proces wytwarzania pomysłów. Nauczyciel inspiruje uczniów poprzez stawianie pytań lub zagadnień, np.:
    - Do you have a solution...?
    - What are your ideas?
    - What do you think about it?
    Pytania są kierowane do całej klasy. Odpowiedzi zapisywane na tablicy. Notowane są wszystkie odpowiedzi - pomysły niezależnie od tego czy są dobre czy złe. Po zakończeniu wytwarzania pomysłów odczytywane są wszystkie zapisywane propozycje.
  2. Ocena i analiza zgłaszanych pomysłów.
    Ten etap służy selekcji podanych pomysłów. Można to dokonać w następujący sposób:
    • pogrupowanie pomysłów wg takich samych lub podobnych rozwiązań i podział klasy na tyle zespołów, ile powstało grup-pomysłów.
      Zespoły analizują i wybierają najlepsze rozwiązania.
    • podział klasy na zespoły, którym przydziela się proporcjonalną ilość pomysłów. Zespoły dokonują analizy i wybierają jeden spełniający wcześniej kryteria. Przedstawiają swój wybór klasie z uzasadnieniem. Cała klasa decyduje o wyborze najlepszego rozwiązania stosują np. metodę punktów.
  3. Zastosowanie pomysłów, rozwiązań w praktyce.
    Cały zespół klasowy pod kierunkiem nauczyciela pracuje nad zastosowaniem wybranego pomysłu w praktyce. Można podzielić klasę na grupy, których zadaniem będzie opracowanie wykorzystania danego rozwiązania.
Pomoce - tablica lub plakat do zapisywania pomysłów.

PRACA Z TEKSTEM

Metoda ta ma przebieg etapowy:

I ETAP: uświadomienie sobie sensu czytania określonego tekstu, tzw. "misji czytania", która jest formułowana poprzez pytania stawiane sobie samemu lub przez nauczyciela.
II ETAP: przeszukanie tekstu pod kątem niezrozumiałych wyrazów czy wyrażeń.
III ETAP: czytanie właściwe, czyli poszukiwanie w tekście odpowiednich informacji, opracowania słów kluczowych, pisanie wstępnych notatek na tekstach.

Jak wynika z badań czarne litery na białym tle aktywizują te komórki, które odpowiadają za stan napięcia i stresu. Zatem czarno-biały druk wywołuje sytuację czytania w stresie. Najbardziej odpowiedni dla oczu jest druk niebieski i zielony na białym tle.


Oczywiście przedstawione przeze mnie metody mogą zostać wykorzystane jednorazowo lub w połączeniu. Oto przykład lekcji w której wykorzystałam wszystkie trzy metody wcześniej przeze mnie omówione.