Przedmiot: Przyroda Klasa: V szkoły podstawowej specjalnej Nauczyciel prowadzący: Elżbieta Kołtuniak-Kierzek Dział programowy: Środowiska życia organizmów żywych Temat: "Las - piętra roślinności" Czas trwania zajęć: 1 godzina lekcyjna Cele ogólne: - -zapoznanie z warstwową budową lasu
- -poznanie pospolitych gatunków roślin występujących w lesie
Cele operacyjne - uczeń - -zdefiniuje, jaki obszar nazywamy lasem
- -określi typ lasu
- -wymieni piętra lasu
- -poda przykłady roślin występujących w poszczególnych warstwach lasu
- -rozpozna pospolite gatunki roślin po pokroju, liściach, kwiatach i owocach
- -potrafi pracować samodzielnie i w grupie
Metody pracy: pogadanka, opis, prezentacja wyników, realizacja zadań w kartach pracy Formy pracy: indywidualna, zbiorowa Środki dydaktyczne: plansze, okazy roślin, płyta styropianowa, karty pracy TOK LEKCJIWprowadzenie:- 1)Powtórzenie i kontrola wiadomości z ostatniej lekcji.
- 2)Rozdanie kart pracy.
- 3)Wprowadzenie (rozwiązanie krzyżówki) i sformułowanie nowego tematu lekcji.
Rozwinięcie:- 1)Zapisanie tematu na tablicy. Zapoznanie z celami zajęć.
- 2)Omówienie sposobu pracy na lekcji.
LAS - piętra roślinności- 3)Jaki obszar nazywamy lasem?
- 4)Warstwowa budowa lasu.
- 5)Pospolite gatunki roślin spotykane w lesie z uwzględnieniem poszczególnych pięter lasu.
Podsumowanie:- 1)Podzielenie uczniów na trzy zespoły.
- 2)Praca w grupach zgodnie z poleceniami kart pracy.
- 3)Prezentacja wyników - plansza ukazująca warstwową budowę lasu.
- 4)Ocena pracy grup z uwzględnieniem samooceny.
- 5)Omówienie zadania domowego.
- 6)Zakończenie lekcji.
W załączeniu (karty.doc - 234KB) karty pracy, kartoteki i plany pracy uczniów. |