Działa tylko w IE - sorry!    
     

Las - piętra roślinności

mgr Elżbieta Kołtuniak-Kierzek


Przedmiot: Przyroda

Klasa: V szkoły podstawowej specjalnej

Nauczyciel prowadzący: Elżbieta Kołtuniak-Kierzek

Dział programowy: Środowiska życia organizmów żywych

Temat: "Las - piętra roślinności"

Czas trwania zajęć: 1 godzina lekcyjna

Cele ogólne:

-zapoznanie z warstwową budową lasu
-poznanie pospolitych gatunków roślin występujących w lesie

Cele operacyjne - uczeń

-zdefiniuje, jaki obszar nazywamy lasem
-określi typ lasu
-wymieni piętra lasu
-poda przykłady roślin występujących w poszczególnych warstwach lasu
-rozpozna pospolite gatunki roślin po pokroju, liściach, kwiatach i owocach
-potrafi pracować samodzielnie i w grupie

Metody pracy: pogadanka, opis, prezentacja wyników, realizacja zadań w kartach pracy

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne: plansze, okazy roślin, płyta styropianowa, karty pracy

TOK LEKCJI

Wprowadzenie:
1)Powtórzenie i kontrola wiadomości z ostatniej lekcji.
2)Rozdanie kart pracy.
3)Wprowadzenie (rozwiązanie krzyżówki) i sformułowanie nowego tematu lekcji.
Rozwinięcie:
1)Zapisanie tematu na tablicy. Zapoznanie z celami zajęć.
2)Omówienie sposobu pracy na lekcji.
          LAS - piętra roślinności
3)Jaki obszar nazywamy lasem?
4)Warstwowa budowa lasu.
5)Pospolite gatunki roślin spotykane w lesie z uwzględnieniem poszczególnych pięter lasu.
Podsumowanie:
1)Podzielenie uczniów na trzy zespoły.
2)Praca w grupach zgodnie z poleceniami kart pracy.
3)Prezentacja wyników - plansza ukazująca warstwową budowę lasu.
4)Ocena pracy grup z uwzględnieniem samooceny.
5)Omówienie zadania domowego.
6)Zakończenie lekcji.

W załączeniu (karty.doc - 234KB) karty pracy, kartoteki i plany pracy uczniów.