Działa tylko w IE - sorry!    
     

Procedury reagowania kryzysowego

mgr Teresa Szmergalska


Każdy wychowawca pragnie wychować człowieka: wykształconego, samodzielnego, prawego, wolnego od nałogów.

Niestety, nie zawsze jest to możliwe z różnych przyczyn. Zdarzają się nam uczniowie:

- nie realizujący obowiązku szkolnego
- spożywający alkohol
- używający środków odurzających
- rozprowadzający środki odurzające

Nie zawsze wiemy jak postępować w sytuacji kryzysowej. Dlatego opracowałam poniższe procedury.

PROCEDURA
postępowania z uczniem nie realizującym
obowiązku szkolnego

W sytuacji gdy uczeń, bez podania istotnych przyczyn, nie realizuje obowiązku szkolnego, należy podjąć następujące działania:

  1. Nauczyciel - wychowawca przeprowadza z uczniem rozmowę dyscyplinującą, zobowiązującą go do systematycznego uczęszczania na zajęcia.
  2. Z rozmowy z uczniem nauczyciel sporządza notatkę służbową (wzór notatki stanowi załącznik nr 1).
  3. Gdy uczeń w dalszym ciągu opuszcza zajęcia, nauczyciel powiadamia o tym fakcie, w formie notatki, pedagoga szkolnego.
  4. Notatka powinna zawierać informacje dotyczące:
    • ilości opuszczonych godzin lekcyjnych,
    • przyczyn nie realizowania obowiązku szkolnego,
    • kierunków współpracy z rodzicami (opiekunami) ucznia,
    • ewentualnych zaleceń do dalszego postępowania ucznia.
  5. Do tej notatki powinna być dołączona notatka z przeprowadzonej rozmowy dyscyplinującej.
  6. Pedagog szkolny udaje się z wizytą wspierającą do rodziców (opiekunów) ucznia w celu rozpytania o przyczyny nie realizowania przez niego obowiązku szkolnego.
  7. Z wizyty sporządzona jest notatka służbowa zawierająca m.in. informacje na temat:
    • czy rodzice (opiekunowie) wiedzą, że uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego?
    • jakie są tego przyczyny?
    • jak będzie wyglądał system weryfikowania usprawiedliwień?
    • jak rodzice (opiekunowie) będą starali się wpłynąć na ucznia, aby ten realizował obowiązek szkolny.
  8. Notatka powinna być podpisana przez rodziców (opiekunów) ucznia.
  9. W przypadku, gdy rodzice nie chcą takiej notatki podpisać, dopisujemy do niej stosowną adnotację.
  10. Gdy rodziców (opiekunów) nie ma w domu, nie wolno na ich temat rozpytywać sąsiadów i znajomych.
  11. W sytuacji gdy rodzice (opiekunowie) są w mieszkaniu, ale nie chcą osoby wizytującej wpuścić, sporządzamy z tego zajścia stosowną notatkę (wzór notatki stanowi załącznik nr 2).
  12. Na ponowną wizytę w domu rodziców (opiekunów) ucznia umawiamy się z policjantem.
  13. Z tej wizyty sporządzamy notatkę jak w pkt. 7, z podpisami rodziców (opiekunów) i policjanta.
  14. Gdy uczeń w dalszym ciągu nie realizuje obowiązku szkolnego powiadamiamy pisemnie właściwe organy tj. Policję lub Prokuraturę, z prośbą o przeprowadzenie rozmowy profilaktyczno-ostrzegawczej.
  15. Jeżeli po 2 tygodniach brak jest informacji zwrotnej z Policji / Prokuratury wysyłamy pismo z prośbą o wyjaśnienie jakie kroki w tej sprawie poczyniono.
  16. Gdy powyższe przedsięwzięcia nie przynoszą rezultatu i uczeń w dalszym ciągu nie realizuje obowiązku szkolnego, wzywamy rodziców (opiekunów) do szkoły gdzie wyjaśniamy im, że w tej sytuacji przekażemy informację na ten temat do Sądu Rodzinnego.
  17. Z tego spotkania sporządzamy stosowną notatkę służbową (wzór notatki stanowi załącznik nr 3).
  18. Gdy rodzice (opiekunowie) nie utrzymują kontaktu ze szkołą zawiadamiamy o tej sytuacji Sąd Rodzinny.
  19. We wniosku do Sądu Rodzinnego prosimy o:
    • zobowiązanie rodziców (opiekunów) do systematycznego uczęszczania dziecka do szkoły;
    • wgląd w sytuację rodzinną dziecka z powodu nie realizowania obowiązku szkolnego;
    • wgląd w sytuację wychowawczą dziecka z powodu nie realizowania obowiązku szkolnego.
  20. W przypadku gdy nie otrzymujemy informacji, wysyłamy do Sądu zapytanie, jakie są ustalenia w przedstawionej sprawie.
  21. Szkoła co 2 tygodnie wysyła do Sądu Rodzinnego raporty o aktualnej sytuacji w zakresie realizowania przez ucznia obowiązku szkolnego.
  22. Gdy uczeń ukończył 15 lat i nie realizuje obowiązku szkolnego z powodu konieczności zarabiania na utrzymanie, istnieje możliwość realizowania obowiązku poza szkołą. W tej sytuacji rodzice (opiekunowie) ucznia muszą złożyć wniosek o zwolnienie go z obowiązku szkolnego i wyrażają zgodę na realizowanie go w formie pozaszkolnej.

PROCEDURA
postępowania z uczniem w stanie wskazującym
na spożycie alkoholu

W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że uczeń jest w stanie wskazującym na spożycie alkoholu należy podjąć następujące działania:

  1. Natychmiast (o ile to możliwe) wezwać pomoc - dyrekcję lub innego nauczyciela.
  2. Wyprowadzamy ucznia z klasy.
    • Organizujemy pomieszczenie zamknięte, gdzie uczeń nie będzie zagrażał innym osobom.
    • Uczeń musi pozostawać przez cały czas pod opieką kompetentnej osoby dorosłej.
    • Nie wolno stosować środków przymusu bezpośredniego.
    • Siłę można zastosować tylko i wyłącznie w przypadku obrony koniecznej przed agresywnie zachowującym się uczniem.
  3. Natychmiast telefonicznie wzywamy rodziców lub opiekunów - z domu lub z pracy.
  4. Do przeprowadzenia następnych czynności wystarczy obecność jednego z rodziców lub opiekunów.
  5. Po przybyciu rodziców (opiekunów) sporządzamy notatkę służbową na okoliczność zidentyfikowania ucznia przez rodziców (opiekunów) i potwierdzenia, że znajduje się on w stanie wskazującym na spożycie alkoholu (wzór notatki stanowi załącznik nr 1).
  6. Informujemy rodziców (opiekunów), że do ucznia wzywamy karetkę pogotowia. W przypadku gdy rodzice (opiekunowie) nie zgadzają się na wezwanie pogotowia, muszą własnoręcznie napisać oświadczenie, że nie wyrażają na to zgody, zabierają ucznia ze sobą i biorą na siebie całkowitą odpowiedzialność za niego (wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2).
  7. W przypadku gdy rodzice (opiekunowie) odmawiają napisania takiego oświadczenia, a mimo to zabierają ucznia ze sobą, sporządza się notatkę służbową z tego zajścia podpisaną przez osobę odpowiedzialną i co najmniej 2 świadków (wzór notatki stanowi załącznik nr 3).
  8. Umawiamy się na przeprowadzenie nazajutrz rozmowy dyscyplinującej z rodzicami (opiekunami) oraz uczniem.
  9. Gdy rodzice (opiekunowie) nie mają telefonu, w celu ich zawiadomienia dzwonimy do Komisariatu Policji najbliższego miejscu zamieszkania ucznia z prośbą o ich zawiadomienie. Policja informuje nas o rezultatach zawiadomienia.
  10. W przypadku gdy z rodzicami (opiekunami) nie można się skontaktować, powiadamiamy o zajściu pogotowie ratunkowe, które ma obowiązek poinformować o tym fakcie Policję.
  11. Po przybyciu karetki pogotowia wraz z policją można alkomatem zmierzyć zawartość alkoholu w powietrzu wydychanym przez ucznia. Policja przekazuje nam kopię protokołu z tego badania.
  12. Gdy w dalszym ciągu nie ma rodziców (opiekunów) przekazujemy ucznia załodze karetki pogotowia, która zostawia nam kartę informacyjną.
  13. W przypadku gdy upojenie alkoholowe jest znaczne, lekarz w porozumieniu z policją zabiera ucznia na oddział detoksykologii lub przekazuje go policjantom na izbę wytrzeźwień.
  14. Nauczyciel będący świadkiem zdarzenia pisze notatkę uwzględniającą jego przebieg.
  15. Przeprowadza rozmowę dyscyplinująco-wiążącą z uczniem i jego rodzicami (opiekunami).
  16. Z przeprowadzonej rozmowy nauczyciel - wychowawca sporządza stosowną notatkę służbową.
  17. Kontaktuje się z rodzicami (opiekunami), czy pracują z dzieckiem na rzecz zaniechania picia przez niego alkoholu.
  18. Wychowawca, nauczyciele i pedagog szkolny sprawdzają czy uczeń poprawił się, obserwują jego zachowanie na lekcjach, w trakcie przerw oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.
  19. Gdy uczeń w dalszym ciągu przychodzi do szkoły w stanie wskazującym na spożycie alkoholu piszemy wniosek o zajęcie stanowiska przez Policję. Policja może wystąpić z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie przed sądem dla nieletnich.

PROCEDURA
postępowania z uczniem w stanie wskazującym na użycie
środków odurzających

W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że uczeń znajduje się w stanie wskazującym na użycie środków odurzających należy podjąć następujące działania:

  1. Natychmiast (o ile to możliwe) wezwać pomoc - dyrekcję lub innego nauczyciela.
  2. Wyprowadzamy ucznia z klasy.
    • Organizujemy pomieszczenie zamknięte, gdzie uczeń nie będzie zagrażał innym osobom.
    • Uczeń musi pozostawać przez cały czas pod opieką kompetentnej osoby dorosłej.
    • Nie wolno stosować środków przymusu bezpośredniego.
    • Siłę można zastosować tylko i wyłącznie w przypadku obrony koniecznej przed agresywnie zachowującym się uczniem.
  3. Natychmiast telefonicznie wzywamy rodziców lub opiekunów - z domu lub z pracy.
  4. Do przeprowadzenia następnych czynności wystarczy obecność jednego z rodziców lub opiekunów.
  5. Po przybyciu rodziców (opiekunów) sporządzamy notatkę służbową na okoliczność zidentyfikowania ucznia przez rodziców (opiekunów) i potwierdzenia, że znajduje się on w stanie wskazującym na zażycie środków odurzających (wzór notatki stanowi załącznik nr 1).
  6. Informujemy rodziców (opiekunów), że do ucznia wzywamy karetkę pogotowia. W przypadku gdy rodzice (opiekunowie) nie zgadzają się na wezwanie pogotowia, muszą własnoręcznie napisać oświadczenie, że nie wyrażają na to zgody, zabierają ucznia ze sobą i biorą na siebie całkowitą odpowiedzialność za niego (wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2).
  7. W przypadku gdy rodzice (opiekunowie) odmawiają napisania takiego oświadczenia, a mimo to zabierają ucznia ze sobą, sporządza się notatkę służbową z tego zajścia podpisaną przez osobę odpowiedzialną i co najmniej 2 świadków (wzór notatki stanowi załącznik nr 3).
  8. Umawiamy się na przeprowadzenie nazajutrz rozmowy dyscyplinującej z rodzicami (opiekunami) oraz uczniem.
  9. Gdy rodzice (opiekunowie) nie mają telefonu, w celu ich zawiadomienia dzwonimy do Komisariatu Policji najbliższego miejscu zamieszkania ucznia z prośbą o ich zawiadomienie. Policja informuje nas o rezultatach zawiadomienia.
  10. W przypadku gdy z rodzicami (opiekunami) nie można się skontaktować, powiadamiamy o zajściu pogotowie ratunkowe, które ma obowiązek poinformować o tym fakcie Policję.
  11. Gdy w dalszym ciągu nie ma rodziców (opiekunów) przekazujemy ucznia załodze karetki pogotowia, która zostawia nam kartę informacyjną.
  12. W przypadku gdy uczeń jest odurzony w znacznym stopniu, lekarz w porozumieniu z policją zabiera ucznia na oddział detoksykologii.
  13. Gdy sytuacja na to pozwala, uczeń w osobnym pomieszczeniu jest wysłuchiwany przez policjanta, w obecności pedagoga szkolnego, psychologa lub nauczyciela wskazanego przez dyrektora szkoły.
  14. Protokół sporządzony przez policjanta nie zostaje w szkole. O jego treści nie wolno informować rodziców (opiekunów) ucznia.
  15. Nauczyciel obecny przy wysłuchaniu ucznia przez policję sporządza notatkę z tego zdarzenia opisującą wszystkie jego aspekty (kto wysłuchiwał, kto był obecny przy wysłuchaniu, data, godzina itd.).
  16. Przeprowadza rozmowę dyscyplinująco-wiążącą z uczniem i jego rodzicami (opiekunami).
  17. Z przeprowadzonej rozmowy nauczyciel - wychowawca sporządza stosowną notatkę służbową.
  18. Kontaktuje się z rodzicami (opiekunami), czy pracują z dzieckiem na rzecz zaniechania zażywania przez niego środków odurzających.
  19. Wychowawca, nauczyciele i pedagog szkolny sprawdzają czy uczeń poprawił się, obserwują jego zachowanie na lekcjach, w trakcie przerw oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.
  20. Gdy uczeń w dalszym ciągu przychodzi do szkoły w stanie wskazującym na zażywanie środków odurzających piszemy wniosek o zajęcie stanowiska przez Policję. Policja może wystąpić z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie przed sądem dla nieletnich.

PROCEDURA
postępowania z uczniem podejrzanym o posiadanie lub rozprowadzanie
środków odurzających na terenie szkoły

W przypadku uzyskania informacji, lub uzasadnionego podejrzenia, że uczeń posiada lub rozprowadza środki odurzające na terenie szkoły, musimy podjąć następujące działania:

  1. Natychmiast (o ile to możliwe) zabezpieczamy podejrzaną substancję.
  2. Wyprowadzamy ucznia z klasy.
    1. Organizujemy pomieszczenie zamknięte, gdzie uczeń nie będzie miał kontaktu z innymi osobami.
    2. Uczeń musi pozostawać przez cały czas pod opieką kompetentnej osoby dorosłej.
    3. Nie wolno stosować środków przymusu bezpośredniego.
    4. Siłę można zastosować tylko i wyłącznie w przypadku obrony koniecznej przed agresywnie zachowującym się uczniem.
  3. Natychmiast telefonicznie wzywamy rodziców lub opiekunów - z domu lub z pracy.
  4. Po przybyciu rodziców (opiekunów) sporządzamy notatkę służbową na okoliczność zidentyfikowania ucznia przez rodziców (opiekunów) i potwierdzenia, że jest on podejrzany o posiadanie i rozprowadzanie środków odurzających na terenie szkoły (wzór notatki stanowi załącznik nr 1).
  5. W towarzystwie innej osoby dorosłej zobowiązujemy ucznia do opróżnienia tornistra, plecaka, torby itp. a także kieszeni.
  6. Gdy uczeń to uczyni i znajdujemy podejrzaną substancję, zabezpieczamy ją i wzywamy policję aby zabrała ją do zbadania.
  7. W przypadku gdy uczeń odmówi, informujemy go że wezwiemy policję.
  8. Gdy po upływie wyznaczonego czasu uczeń dalej odmawia opróżnienia wskazanych rzeczy wzywamy policję.
  9. Do czasu przybycia policji uczeń cały czas przebywa w zamkniętym pomieszczeniu pod obserwacją osób dorosłych.
  10. Po przybyciu policji wykonuje ona przewidziane prawem w takich sytuacjach czynności.
  11. Do tego celu dyrekcja szkoły udostępnia policji osobne pomieszczenie.
  12. Policja decyduje o tym, czy uczeń zostanie przez nią zatrzymany, zostanie w szkole, czy też zostanie przekazany rodzicom (opiekunom) o ile przybyli na wezwanie do szkoły.
  13. Protokół sporządzony przez policję z wysłuchania ucznia nie zostaje w szkole. O jego treści nie wolno informować rodziców lub opiekunów ucznia.
  14. Nauczyciel obecny przy wysłuchaniu ucznia przez policję sporządza notatkę z tego zdarzenia opisującą wszystkie jego aspekty (kto wysłuchiwał, kto był obecny przy wysłuchaniu, data, godzina itd.).
  15. W przypadku gdy uczeń zostaje przekazany rodzicom (opiekunom) podpisują oni stosowne oświadczenie (wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2).
  16. Gdy rodzice (opiekunowie) ucznia, mimo powiadomienia nie stawiają się w szkole, sporządza się na ten temat odpowiednią notatkę (wzór notatki stanowi załącznik nr 3).
  17. Nauczyciel-wychowawca przeprowadza rozmowę dyscyplinująco-wiążącą z uczniem i jego rodzicami (opiekunami).
  18. Z przeprowadzonej rozmowy nauczyciel-wychowawca sporządza stosowną notatkę służbową.
  19. Kontaktuje się z rodzicami (opiekunami), czy pracują z dzieckiem na rzecz zaniechania przez niego posiadania i rozprowadzania środków odurzających na terenie szkoły.
  20. Wychowawca, nauczyciele i pedagog szkolny sprawdzają czy uczeń poprawił się, obserwują jego zachowanie na lekcjach, w trakcie przerw oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.
  21. Gdy uczeń w dalszym ciągu posiada i rozprowadza środki odurzające na terenie szkoły, składa ona zawiadomienie o tym fakcie do Prokuratury.
  22. Uczniowi który nie ukończył 16 lat grozi postępowanie przed sądem dla nieletnich.
  23. Uczeń który ukończył 16 lat objęty jest normalnym postępowaniem karnym, w którym posiadanie i rozprowadzanie środków odurzających ścigane jest z urzędu.


Załączniki (zal.rtf - 36KB) do ww. procedur.