Działa tylko w IE - sorry!    
     

Scenariusz lekcji informatyki do klasy piątej

mgr Danuta Niemiec


Temat: Redagowanie tekstu zaproszenia, formatowanie dokumentu

Jednostka tematyczna: Pisanie prostych tekstów na gazetki szkolne, formatowanie dokumentów i zapisywanie

Treści nauczania:

  • Posługiwanie się podstawowym słownictwem komputerowym.
  • Tworzenie tekstów użytkowych za pomocą edytora tekstu.

Cel główny: Wykorzystanie możliwości edytora tekstu WordPad do tworzenia pism użytkowych.

Cele szczegółowe:

  1. Umiejętność bycia w zespole klasowym:
    • uczeń świadomie i zdrowo rywalizuje,
    • zna i respektuje reguły obowiązujące na zajęciach.
  2. Organizowanie własnej pracy:
    • uczeń podejmuje oferowane zadania,
    • utrzymuje porządek na stanowisku pracy.
  3. Umiejętności praktyczne:
    • uruchamia edytor tekstu WordPad,
    • wpisuje tekst na kartkę komputerową stosując poprawne zasady wpisywania tekstu
    • korzysta z paska menu, narzędzi oraz paska formatowania,
    • zaznacza blok tekstu
    • usuwa i zastępuje pojedyncze znaki,
    • wyróżnia wybrane fragmenty tekstu (pochyla, pogrubia, podkreśla)
    • zmienia wielkość i krój czcionki,
    • rozmieszcza akapity na stronie,
    • zachowuje tekst w pamięci komputera,
    • kopiuje i wkleja blok tekstu,
    • rozumie i stosuje podstawowe słownictwo komputerowe.

Metody nauczania:

  • pogadanka, dyskusja
  • metoda problemowa
  • metoda działań praktycznych

Formy pracy:

  • grupowa różnicowana,
  • indywidualna zróżnicowana,
  • zbiorowa jednolita.

Środki dydaktyczne: przykładowe teksty zaproszeń, krzyżówka, plan i zasady obowiązujące przy pisaniu zaproszenia, tekst sprawozdania z przebiegu zbiórki, stanowisko komputerowe wraz z oprogramowaniem.

PRZEBIEG LEKCJI

  1. Czynności porządkowe sprawdzenie obecności, kontrola zadania domowego.
     
  2. Samodzielne rozwiązywanie krzyżówek wiedzy informatycznej sprawdzających stopień opanowania podstawowego słownictwa komputerowego - załącznik nr 1.
     
  3. Przedstawienie wyników pracy poprzez podanie otrzymanego hasła głównego. Wyjaśnienie wątpliwości. Podpisanie prac i zebranie przez dyżurnego.
     
  4. Wyjaśnienie znaczenia pojęcia "formatowanie". Podanie przez uczniów przykładów formatowania i narzędzi, które wykorzystujemy w tym celu.
     
  5. Obejrzenie zgromadzonych tekstów zaproszeń, przedstawienie zasad pisania tej formy dokumentu, podanie przykładów imprez, uroczystości, spotkań, których mogą dotyczyć. Przypomnienie z języka polskiego zasad pisania zaproszenia - załącznik nr 2.
     
  6. Podział klasy na grupy, przydzielenie zadań: grupy: I, II sformułowanie tekstu zaproszenia na podstawie sprawozdania z przebiegu zbiórki harcerskiej (załącznik nr 3) III, IV dokonanie analizy gotowego tekstu zaproszenia pod kątem użytych narzędzi pisania i sposobów formatowania tekstu (załącznik nr 4).
     
  7. Sprawozdanie z wykonanej pracy przez liderów grup.
     
  8. Zapis tekstu zaproszenia na tablicy przez nauczyciela po uprzednim dokonaniu korekty.
     
  9. Uruchomienie programu WordPad i wpisanie tekstu zaproszenia oraz prawidłowe redagowanie dokumentu. Dokonanie formatowania zgodnie z ustaleniami.
     
  10. Zapisanie dokumentu w folderze "Wielkanoc" pod nazwą "zaproszenie".
     
  11. Kontrola i ocena pracy uczniów.
     
  12. Uczniowie, którzy ukończą pracę wcześniej otrzymują tekst ciekawostki "Pisanki" lub "Zabawy z pisankami' (załącznik nr 5), przepisują i formatują tekst według własnego pomysłu.
     
  13. Podsumowanie lekcji, ocena aktywności.
     
  14. Zadanie pracy domowej - przeprowadzenie wywiadu lub wyszukanie w bibliotece legendy związanej z naszą miejscowością. Pisemne opracowanie tekstu.

Zestaw załączników do scenariusza - (zal.doc - 128KB)