Temat: Redagowanie tekstu zaproszenia, formatowanie dokumentu Jednostka tematyczna: Pisanie prostych tekstów na gazetki szkolne, formatowanie dokumentów i zapisywanie Treści nauczania: - Posługiwanie się podstawowym słownictwem komputerowym.
- Tworzenie tekstów użytkowych za pomocą edytora tekstu.
Cel główny: Wykorzystanie możliwości edytora tekstu WordPad do tworzenia pism użytkowych. Cele szczegółowe: - Umiejętność bycia w zespole klasowym:
- uczeń świadomie i zdrowo rywalizuje,
- zna i respektuje reguły obowiązujące na zajęciach.
- Organizowanie własnej pracy:
- uczeń podejmuje oferowane zadania,
- utrzymuje porządek na stanowisku pracy.
- Umiejętności praktyczne:
- uruchamia edytor tekstu WordPad,
- wpisuje tekst na kartkę komputerową stosując poprawne zasady wpisywania tekstu
- korzysta z paska menu, narzędzi oraz paska formatowania,
- zaznacza blok tekstu
- usuwa i zastępuje pojedyncze znaki,
- wyróżnia wybrane fragmenty tekstu (pochyla, pogrubia, podkreśla)
- zmienia wielkość i krój czcionki,
- rozmieszcza akapity na stronie,
- zachowuje tekst w pamięci komputera,
- kopiuje i wkleja blok tekstu,
- rozumie i stosuje podstawowe słownictwo komputerowe.
Metody nauczania: - pogadanka, dyskusja
- metoda problemowa
- metoda działań praktycznych
Formy pracy: - grupowa różnicowana,
- indywidualna zróżnicowana,
- zbiorowa jednolita.
Środki dydaktyczne: przykładowe teksty zaproszeń, krzyżówka, plan i zasady obowiązujące przy pisaniu zaproszenia, tekst sprawozdania z przebiegu zbiórki, stanowisko komputerowe wraz z oprogramowaniem. PRZEBIEG LEKCJI- Czynności porządkowe sprawdzenie obecności, kontrola zadania domowego.
- Samodzielne rozwiązywanie krzyżówek wiedzy informatycznej sprawdzających stopień opanowania podstawowego słownictwa komputerowego - załącznik nr 1.
- Przedstawienie wyników pracy poprzez podanie otrzymanego hasła głównego. Wyjaśnienie wątpliwości. Podpisanie prac i zebranie przez dyżurnego.
- Wyjaśnienie znaczenia pojęcia "formatowanie". Podanie przez uczniów przykładów formatowania i narzędzi, które wykorzystujemy w tym celu.
- Obejrzenie zgromadzonych tekstów zaproszeń, przedstawienie zasad pisania tej formy dokumentu, podanie przykładów imprez, uroczystości, spotkań, których mogą dotyczyć. Przypomnienie z języka polskiego zasad pisania zaproszenia - załącznik nr 2.
- Podział klasy na grupy, przydzielenie zadań: grupy: I, II sformułowanie tekstu zaproszenia na podstawie sprawozdania z przebiegu zbiórki harcerskiej (załącznik nr 3) III, IV dokonanie analizy gotowego tekstu zaproszenia pod kątem użytych narzędzi pisania i sposobów formatowania tekstu (załącznik nr 4).
- Sprawozdanie z wykonanej pracy przez liderów grup.
- Zapis tekstu zaproszenia na tablicy przez nauczyciela po uprzednim dokonaniu korekty.
- Uruchomienie programu WordPad i wpisanie tekstu zaproszenia oraz prawidłowe redagowanie dokumentu. Dokonanie formatowania zgodnie z ustaleniami.
- Zapisanie dokumentu w folderze "Wielkanoc" pod nazwą "zaproszenie".
- Kontrola i ocena pracy uczniów.
- Uczniowie, którzy ukończą pracę wcześniej otrzymują tekst ciekawostki "Pisanki" lub "Zabawy z pisankami' (załącznik nr 5), przepisują i formatują tekst według własnego pomysłu.
- Podsumowanie lekcji, ocena aktywności.
- Zadanie pracy domowej - przeprowadzenie wywiadu lub wyszukanie w bibliotece legendy związanej z naszą miejscowością. Pisemne opracowanie tekstu.
Zestaw załączników do scenariusza - (zal.doc - 128KB) |