Scenariusz zajęcia
dla grupy dzieci 5-6-letnich
TEMAT: "Kto mieszka w kałuży?" - doświadczenia poszukujące technikami Freineta
CELE ETAPOWE:
- - poszerzenie wiadomości na temat przydatności i zastosowania wody w codziennym życiu,
- - doskonalenie umiejętności wyciągania prostych wniosków na podstawie prowadzonych obserwacji,
- - rozwijanie twórczej ekspresji ruchowej i plastycznej.
CELE OPERACYJNE (dziecko...):
- - zna zastosowanie wody w codziennym życiu,
- - potrafi wyciągać proste wnioski po dokonanej obserwacji,
- - odtwarza nastrój muzyki ruchem,
- - przekształca atramentową palmę w postać,
- - potrafi nadać imię mieszkańcowi kałuży.
METODY: słowne, techniki Freineta.
FORMY: praca z całą grupą, w zespołach, indywidualnie.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: lupa, mikroskop, naczynia szklane, brystole, atrament, flamastry, nagranie muzyczne.
PRZEBIEG
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego. Szukanie miejsc, w których znajdują się kałuże i swobodna obserwacja wody (wypowiedzi dotyczące jej przejrzystości, koloru, zapachu).
- Rozmowa z dziećmi - "Skąd wzięły kałuże w naszym ogrodzie przedszkolnym?"
- "Kto mieszka w kałuży?" - dzieci udzielają odpowiedzi na pytania w technice "burza mózgów".
- Podział grupy na zespoły badawcze, w celu poznania próbek wody.
- Powrót do przedszkola.
- Przeprowadzanie doświadczenia - obserwacja wody przez lupę i pod mikroskopem (praca w zespołach).
- Wypowiedzi dotyczące spostrzeżeń po przeprowadzeniu doświadczenia, formułowanie prostych wniosków dotyczących: czystości wody, jej przydatności do spożycia przez ludzi, zwierzęta, do podlewania roślin itp.
- "Bal w kałuży" - ekspresja ruchowa, dowolny taniec inspirowany muzyką klasyczną przerywaną dźwiękami wydawanymi przez padający deszcz (nagranie).
- "Mieszkańcy kałuży" - przekształcanie atramentowych plam w różnych kolorach, rysowanie flamastrem.
- "Mój mieszkaniec kałuży ma na imię ... i jest ... (jaki?) - prezentacja prac.
- Wykonanie wystawy prac plastycznych "Kto mieszka w kałuży?"
|