PRZEDMIOT: kształcenie blokowe - przyroda KLASA: piąta szkoły podstawowej specjalnej DZIAŁ PROGRAMOWY: Krajobraz mojej miejscowości TEMAT: Ekosystem parku miejskiego PROWADZĄCY ZAJĘCIA: Elżbieta Kołtuniak-Kierzek CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 4 godziny lekcyjne CELE OGÓLNE: - zapoznanie uczniów z parkiem jako wielogatunkowym ekosystemem,
- poznanie pospolitych gatunków roślin i zwierząt spotykanych w parkach.
CELE OPERACYJNE - uczeń - zna plan swojego miasta
- określi kierunki geograficzne za pomocą kompasu
- zmierzy obwód drzewa
- rozpozna pospolite gatunki roślin po pokroju, liściach, kwiatach
- rozpozna pospolite gatunki zwierząt
- potrafi korzysta z atlasów i albumów w celu oznaczenia roślin i ptaków
- zna gatunki roślin objętych ochroną
- potrafi właściwie zachować się w parku
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole
- we właściwy sposób zbiera okazy
- rozumie i operuje nowymi pojęciami i terminami
- korzysta z komputera
METODY PRACY: - werbalne
- -pogadanka
- -opis
- -praca z tekstem
- poglądowo-praktyczne
- -praca z planem miasta
- -bezpośrednia obserwacja w parku
- -prezentacje wyników
- -wykonanie planu parku miejskiego z zaznaczonymi gatunkami roślin, zwierząt, ptaków.
FORMY PRACY - na podstawie kart pracy (w klasie, w terenie - park miejski): ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - kompasy
- plany miasta
- taśma miernicza
- lupy
- saperki
- arkusze papieru
- słowniczek pojęć, tablice drzew, krzewów, roślin zielonych i ptaków w formie poręcznych "kluczy"
- komputery
CZĘŚĆ I POZNAJEMY PLAN MIASTA WRZEŚNITOK ZAJĘĆ: - Przedstawienie celów zajęć
- Przypomnienie i utrwalenie wiadomości: kierunki główne świata; budowa i działanie kompasu.
- Zapoznanie uczniów z planem Wrześni - legenda
- Rozdanie kart pracy (karta pracy nr 1).
- Indywidualna praca uczniów i ich samoocena.
CZĘŚĆ II WYCIECZKA DO PARKU IMIENIA DZIECI WRZESIŃSKICHTOK ZAJĘĆ: - Zapoznanie z celami zajęć.
- Omówienie zachowania się w parku.
- Omówienie sposobu pracy: podzielenie uczniów na 3 zespoły.
- Rozdanie kart pracy (karta pracy nr 2, 3, 4), niezbędnych materiałów , pomocy.
- Praca w grupach według kart.
- Prezentacja wyników.
- Ocena pracy.
CZĘŚĆ III POZNAJEMY ROŚLINY I ZWIERZĘTA PARKU MIEJSKIEGOTOK ZAJĘĆ: - Zapoznanie z celami zajęć i sformułowanie tematu.
- Omówienie sposobu pracy, rozdanie materiałów (założenie zielników, opisy okazów, rozpoznawanie gatunków roślin zielonych, drzew, krzewów, zwierząt żyjących w parku; dokończenie zadań zawartych w kartach pracy nr 2, 3, 4).
- Prezentacja wyników.
- Utrwalenie wiadomości - krzyżówka.
CZĘŚĆ IV EKOSYSTEM PARKU MIEJSKIEGO zajęcia w pracowni komputerowejTOK ZAJĘĆ: - Zapoznanie z celami zajęć i sformułowanie tematu (wyjaśnienie pojęcia EKOSYSTEM w oparciu o słowniczek pojęć oraz w odniesieniu do wiadomości i umiejętności uczniów zdobytych na poprzednich zajęciach).
- Podział uczniów na 3 zespoły (takie same jak na zajęciach terenowych).
- Rozdanie kart pracy (karty pracy nr 5, 6, 7).
- Praca w grupach - praca z komputerem.
- Prezentacja wyników - plan parku miejskiego z naniesionymi symbolami spotykanych gatunków roślin i zwierząt z uwzględnieniem tych, które są pod ochroną.
- Samoocena uczniów na tle pracy grupy.
W załączeniu (karty.doc - 285KB) karty pracy ucznia. |