Działa tylko w IE - sorry!    
     

Ekosystem parku miejskiego

mgr Elżbieta Kołtuniak-Kierzek


PRZEDMIOT: kształcenie blokowe - przyroda

KLASA: piąta szkoły podstawowej specjalnej

DZIAŁ PROGRAMOWY: Krajobraz mojej miejscowości

TEMAT: Ekosystem parku miejskiego

PROWADZĄCY ZAJĘCIA: Elżbieta Kołtuniak-Kierzek

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 4 godziny lekcyjne

CELE OGÓLNE:

  • zapoznanie uczniów z parkiem jako wielogatunkowym ekosystemem,
  • poznanie pospolitych gatunków roślin i zwierząt spotykanych w parkach.

CELE OPERACYJNE - uczeń

  • zna plan swojego miasta
  • określi kierunki geograficzne za pomocą kompasu
  • zmierzy obwód drzewa
  • rozpozna pospolite gatunki roślin po pokroju, liściach, kwiatach
  • rozpozna pospolite gatunki zwierząt
  • potrafi korzysta z atlasów i albumów w celu oznaczenia roślin i ptaków
  • zna gatunki roślin objętych ochroną
  • potrafi właściwie zachować się w parku
  • potrafi pracować indywidualnie i w zespole
  • we właściwy sposób zbiera okazy
  • rozumie i operuje nowymi pojęciami i terminami
  • korzysta z komputera

METODY PRACY:

  • werbalne
    -pogadanka
    -opis
    -praca z tekstem
  • poglądowo-praktyczne
    -praca z planem miasta
    -bezpośrednia obserwacja w parku
    -prezentacje wyników
    -wykonanie planu parku miejskiego z zaznaczonymi gatunkami roślin, zwierząt, ptaków.

FORMY PRACY - na podstawie kart pracy (w klasie, w terenie - park miejski):

  • indywidualna
  • grupowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • kompasy
  • plany miasta
  • taśma miernicza
  • lupy
  • saperki
  • arkusze papieru
  • słowniczek pojęć, tablice drzew, krzewów, roślin zielonych i ptaków w formie poręcznych "kluczy"
  • komputery

CZĘŚĆ I
POZNAJEMY PLAN MIASTA WRZEŚNI

TOK ZAJĘĆ:

  • Przedstawienie celów zajęć
  • Przypomnienie i utrwalenie wiadomości: kierunki główne świata; budowa i działanie kompasu.
  • Zapoznanie uczniów z planem Wrześni - legenda
  • Rozdanie kart pracy (karta pracy nr 1).
  • Indywidualna praca uczniów i ich samoocena.

CZĘŚĆ II
WYCIECZKA DO PARKU IMIENIA DZIECI WRZESIŃSKICH

TOK ZAJĘĆ:

  • Zapoznanie z celami zajęć.
  • Omówienie zachowania się w parku.
  • Omówienie sposobu pracy: podzielenie uczniów na 3 zespoły.
  • Rozdanie kart pracy (karta pracy nr 2, 3, 4), niezbędnych materiałów , pomocy.
  • Praca w grupach według kart.
  • Prezentacja wyników.
  • Ocena pracy.

CZĘŚĆ III
POZNAJEMY ROŚLINY I ZWIERZĘTA PARKU MIEJSKIEGO

TOK ZAJĘĆ:

  • Zapoznanie z celami zajęć i sformułowanie tematu.
  • Omówienie sposobu pracy, rozdanie materiałów (założenie zielników, opisy okazów, rozpoznawanie gatunków roślin zielonych, drzew, krzewów, zwierząt żyjących w parku; dokończenie zadań zawartych w kartach pracy nr 2, 3, 4).
  • Prezentacja wyników.
  • Utrwalenie wiadomości - krzyżówka.

CZĘŚĆ IV
EKOSYSTEM PARKU MIEJSKIEGO
zajęcia w pracowni komputerowej

TOK ZAJĘĆ:

  • Zapoznanie z celami zajęć i sformułowanie tematu (wyjaśnienie pojęcia EKOSYSTEM w oparciu o słowniczek pojęć oraz w odniesieniu do wiadomości i umiejętności uczniów zdobytych na poprzednich zajęciach).
  • Podział uczniów na 3 zespoły (takie same jak na zajęciach terenowych).
  • Rozdanie kart pracy (karty pracy nr 5, 6, 7).
  • Praca w grupach - praca z komputerem.
  • Prezentacja wyników - plan parku miejskiego z naniesionymi symbolami spotykanych gatunków roślin i zwierząt z uwzględnieniem tych, które są pod ochroną.
  • Samoocena uczniów na tle pracy grupy.


W załączeniu (karty.doc - 285KB) karty pracy ucznia.