Działa tylko w IE - sorry!    
     

Przed pierwszym dzwonkiem

mgr Dorota Hoszman


WSTĘP

Sytuacja psychospołeczna dziecka rozpoczynającego naukę szkolną jest złożona. Związana jest z poszukiwaniem miejsca dla siebie w nowym środowisku szkolnym. Uczniowie stykają się z nowymi sytuacjami, wchodzą w kontakty z nieznanymi dotąd w większości dziećmi i osobami dorosłymi. Nie wszystkie dzieci mają jednakowe zdolności adaptacyjne. Często mają trudności z przystosowaniem do środowiska klasy, szkoły, do zasad funkcjonowania w grupie czy warunków programu nauczania.

Aby zdobyć wstępne informacje na temat stopnia dojrzałości szkolnej dzieci, ich postaw interpersonalnych, wzajemnych nastawień oraz aby zminimalizować uczucie lęku i niepewności przed rozpoczęciem właściwej nauki w szkole, zaproponowałam rodzicom uczniów przydzielonych do mojej klasy zajęcia o charakterze integracyjnym, które zatytułowałam "Przed pierwszym dzwonkiem".

CELE GŁÓWNE:

  • Zminimalizowanie uczucia lęku przed rozpoczęciem właściwej nauki w szkole, przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie pewności siebie i odwagi;
  • Wstępna obserwacja stopnia dojrzałości szkolnej dzieci;
  • Wzajemne poznawanie się dzieci, rodziców i nauczycielki, zaznajomienie z warunkami pracy, nauki i zabawy w szkole.

CELE OPERACYJNE: Uczeń:

  • Próbuje zapamiętać imiona rówieśników, odczytać własne;
  • Prezentuje znane wiersze i piosenki;
  • Tworzy zbiory wg określonych cech;
  • Odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu;
  • Próbuje wyodrębnić głoski w nagłosie i wygłosie, liczyć w zakresie 10;
  • Wykonuje prosta składankę papierowa;
  • Włącza się do nauki tańców integracyjnych.

Przebieg zajęć

  1. Powitanie

    Dzieci wchodzące do klasy wraz z rodzicami witane są przez starszych kolegów cukierkami, następnie kierowane do stolika z kartonikami zawierającymi ich imiona. Próbują samodzielnie odszukać kartonik z własnym imieniem, zawieszają go na szyi i siadają wraz z rodzicami do ławek.

  2. Odgadywanie imienia wychowawczyni

    Na tablicy znajduje się rozsypanka literowa. Proszę dzieci, aby spróbowały odgadnąć moje imię.

          R       O
    O       T
                   D
             A

     
                 DOROTA

  3. Zabawa integracyjna "Zapamiętywanie imion"

    Zapraszam dzieci na dywan, siadamy w kole. Proponuję zabawę "Zapamiętywanie imion". Pierwszy uczestnik zabawy przedstawia się, mówiąc np.: "Nazywam się Mateusz". Następna osoba, wskazując ręką siebie, a następnie poprzednika mówi: "Nazywam się Weronika, a to jest Mateusz" itd.

  4. Prezentacja wierszy i piosenek

    Zostajemy w kole. Chętne dzieci recytują wierszyki i śpiewają piosenki poznane w przedszkolu.

  5. Tworzenie zbiorów wg określonej cechy

    Proszę dzieci, aby jak najszybciej podzieliły się na dwie grupy.

    - "Jak najprościej to zrobić?" (podział np. na chłopców i dziewczynki);
    - "Jak jeszcze możecie się podzielić?" (np. wg wzrostu, koloru włosów, oczu, biorąc pod uwagę nr przedszkola, do którego dzieci uczęszczały,
       znaki zodiaku, ulubione zabawy);
    - "A co was wszystkich łączy?" (wszyscy są uczniami pierwszej klasy, wspólna szkoła, sala lekcyjna, wychowawczyni).

  6. Rozmowa na temat wiersza pt. "O Felku, który nigdy nie kładł niczego na swoje miejsce"

    Ponownie siadamy w kole. Proszę dzieci o wysłuchanie jednego z wierszy zawartych w książce pt."Ananasy z naszej klasy": "O Felku, który nigdy nie kładł niczego na swoje miejsce".

    - wyjaśnienie pojęcia "ananas" - żartobliwa sytuacja;
    - rozmowa na temat wiersza;
    - wyciągnięcie wniosków - "Czy znacie już sposób na to, aby zawsze iść do szkoły uśmiechniętym i radosnym? (należy utrzymywać porządek w miejscu
      pracy, uczyć się systematycznie).

  7. Wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie

    Dzieci wracają do rodziców. Starsi koledzy rozdają "literkowe lizaki".
    Nazywam dobrane odpowiednio przedmioty na obrazkach i proszę o podniesienie lizaka z literą występującą na początku lub na końcu danego wyrazu.
    Np. - "Jaką głoską zaczyna się wyraz osa?
    Dziecko posiadające lizak z literą "o" podnosi go do góry.

  8. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10

    Dzieci otrzymują tym razem "cyferkowe lizaki". Zadaję pytania typu:

    - Ile jest 2+2?
    - Ewa ma dwie lalki i trzy misie. Ile zabawek ma Ewa?
    Dzieci posiadające odpowiednie lizaki podnoszą je do góry.
    W przypadku dużej liczby dzieci połowa z nich otrzymuje "literkowe lizaki", a pozostałe - "cyferkowe lizaki". Pytania zadaję naprzemiennie.

  9. Składanie papieru techniką origami

    Dzieci wraz z rodzicami otrzymują kolorowy papier w kształcie kwadratu. Pokrótce wyjaśniam zasady techniki origami i proponuję wykonanie prostej składanki - ramki na zdjęcie. Objaśniam i prezentuję kolejne etapy.

  10. Nauka prostych tańców integracyjnych

    Zapraszam dzieci wraz z rodzicami do sali gimnastycznej. Zachęcam do wspólnej nauki prostych tańców integracyjnych "Pljeskawac kolo" oraz "Kasztany".

Zakończenie zajęć - "Iskierka przyjaźni"