WSTĘP Sytuacja psychospołeczna dziecka rozpoczynającego naukę szkolną jest złożona. Związana jest z poszukiwaniem miejsca dla siebie w nowym środowisku szkolnym. Uczniowie stykają się z nowymi sytuacjami, wchodzą w kontakty z nieznanymi dotąd w większości dziećmi i osobami dorosłymi. Nie wszystkie dzieci mają jednakowe zdolności adaptacyjne. Często mają trudności z przystosowaniem do środowiska klasy, szkoły, do zasad funkcjonowania w grupie czy warunków programu nauczania. Aby zdobyć wstępne informacje na temat stopnia dojrzałości szkolnej dzieci, ich postaw interpersonalnych, wzajemnych nastawień oraz aby zminimalizować uczucie lęku i niepewności przed rozpoczęciem właściwej nauki w szkole, zaproponowałam rodzicom uczniów przydzielonych do mojej klasy zajęcia o charakterze integracyjnym, które zatytułowałam "Przed pierwszym dzwonkiem". CELE GŁÓWNE: - Zminimalizowanie uczucia lęku przed rozpoczęciem właściwej nauki w szkole, przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie pewności siebie i odwagi;
- Wstępna obserwacja stopnia dojrzałości szkolnej dzieci;
- Wzajemne poznawanie się dzieci, rodziców i nauczycielki, zaznajomienie z warunkami pracy, nauki i zabawy w szkole.
CELE OPERACYJNE: Uczeń: - Próbuje zapamiętać imiona rówieśników, odczytać własne;
- Prezentuje znane wiersze i piosenki;
- Tworzy zbiory wg określonych cech;
- Odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu;
- Próbuje wyodrębnić głoski w nagłosie i wygłosie, liczyć w zakresie 10;
- Wykonuje prosta składankę papierowa;
- Włącza się do nauki tańców integracyjnych.
Przebieg zajęć- Powitanie
Dzieci wchodzące do klasy wraz z rodzicami witane są przez starszych kolegów cukierkami, następnie kierowane do stolika z kartonikami zawierającymi ich imiona. Próbują samodzielnie odszukać kartonik z własnym imieniem, zawieszają go na szyi i siadają wraz z rodzicami do ławek. - Odgadywanie imienia wychowawczyni
Na tablicy znajduje się rozsypanka literowa. Proszę dzieci, aby spróbowały odgadnąć moje imię. - Zabawa integracyjna "Zapamiętywanie imion"
Zapraszam dzieci na dywan, siadamy w kole. Proponuję zabawę "Zapamiętywanie imion". Pierwszy uczestnik zabawy przedstawia się, mówiąc np.: "Nazywam się Mateusz". Następna osoba, wskazując ręką siebie, a następnie poprzednika mówi: "Nazywam się Weronika, a to jest Mateusz" itd. - Prezentacja wierszy i piosenek
Zostajemy w kole. Chętne dzieci recytują wierszyki i śpiewają piosenki poznane w przedszkolu. - Tworzenie zbiorów wg określonej cechy
Proszę dzieci, aby jak najszybciej podzieliły się na dwie grupy. - - "Jak najprościej to zrobić?" (podział np. na chłopców i dziewczynki);
- - "Jak jeszcze możecie się podzielić?" (np. wg wzrostu, koloru włosów, oczu, biorąc pod uwagę nr przedszkola, do którego dzieci uczęszczały,
znaki zodiaku, ulubione zabawy);- - "A co was wszystkich łączy?" (wszyscy są uczniami pierwszej klasy, wspólna szkoła, sala lekcyjna, wychowawczyni).
- Rozmowa na temat wiersza pt. "O Felku, który nigdy nie kładł niczego na swoje miejsce"
Ponownie siadamy w kole. Proszę dzieci o wysłuchanie jednego z wierszy zawartych w książce pt."Ananasy z naszej klasy": "O Felku, który nigdy nie kładł niczego na swoje miejsce". - - wyjaśnienie pojęcia "ananas" - żartobliwa sytuacja;
- - rozmowa na temat wiersza;
- - wyciągnięcie wniosków - "Czy znacie już sposób na to, aby zawsze iść do szkoły uśmiechniętym i radosnym? (należy utrzymywać porządek w miejscu
pracy, uczyć się systematycznie).
- Wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie
Dzieci wracają do rodziców. Starsi koledzy rozdają "literkowe lizaki". Nazywam dobrane odpowiednio przedmioty na obrazkach i proszę o podniesienie lizaka z literą występującą na początku lub na końcu danego wyrazu. Np. - "Jaką głoską zaczyna się wyraz osa? Dziecko posiadające lizak z literą "o" podnosi go do góry. - Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
Dzieci otrzymują tym razem "cyferkowe lizaki". Zadaję pytania typu: - - Ile jest 2+2?
- - Ewa ma dwie lalki i trzy misie. Ile zabawek ma Ewa?
Dzieci posiadające odpowiednie lizaki podnoszą je do góry. W przypadku dużej liczby dzieci połowa z nich otrzymuje "literkowe lizaki", a pozostałe - "cyferkowe lizaki". Pytania zadaję naprzemiennie.- Składanie papieru techniką origami
Dzieci wraz z rodzicami otrzymują kolorowy papier w kształcie kwadratu. Pokrótce wyjaśniam zasady techniki origami i proponuję wykonanie prostej składanki - ramki na zdjęcie. Objaśniam i prezentuję kolejne etapy. - Nauka prostych tańców integracyjnych
Zapraszam dzieci wraz z rodzicami do sali gimnastycznej. Zachęcam do wspólnej nauki prostych tańców integracyjnych "Pljeskawac kolo" oraz "Kasztany".
Zakończenie zajęć - "Iskierka przyjaźni" |