Działa tylko w IE - sorry!    
     

Obliczenia i wykresy w arkuszu kalkulacyjnym

mgr inż. Małgorzata Dudkowiak


Technologia informacyjna - zadanie sprawdzające
dla klasy I liceum ogólnokształcącego

Uczeń otrzymuje:

  • polecenia zapisane na kartce
  • plik z danymi zapisany na dysku (zawartość pliku w załączniku)

Treść zadania:

Czterech uczniów: Artur, Emil, Kacper, Paweł rozpoczęło treningi przed mającymi odbyć się za 49 dni szkolnymi zawodami sportowymi. Wszyscy trenowali bieg na 800 m. W dniu rozpoczęcia treningu każdy z uczniów przebiegł ten dystans, a następnie zanotował czas, jaki osiągnął.

  • Otwórz plik BIEGACZE.XLS (zawiera dane do zadania).
  • Zapisz plik pod ustaloną nazwą.
  • Do komórki A1 wprowadź swoje nazwisko

Wykonaj następujące zadania:

  1. Wypełnij kolumnę Lp kolejnymi liczbami (od 1 do 49 włącznie).
     
  2. Wprowadź w kolumnie Dzień tygodnia nazwy kolejnych dni tygodnia (zacznij od poniedziałku).
     
  3. Oblicz, jaki czas osiągnie każdy z uczniów w każdym dniu treningu zakładając, że: (skorzystaj z danych zapisanych w otrzymanym pliku):
    1. czas Artura będzie codziennie krótszy o 0,004 min
    2. czas Emila będzie codziennie krótszy o 0,1% czasu dnia poprzedniego
    3. czas Kacpra będzie codziennie krótszy o 1/50 czasu dnia poprzedniego vPaweł, do dnia, w którym osiągnie czas 2,400 min (lub krótszy) będzie biegał krócej o 0,002 min, w pozostałe dni zachowa to samo tempo

     
  4. Oblicz:
    1. łączny czas, jaki każdy z uczniów poświęci na bieganie w ciągu 49 dni treningu
    2. średni czas przebiegnięcia dystansu przez każdego ucznia w ciągu 49 dni treningu. Wyznacz, który z czasów obliczonych w punkcie 3 jest najdłuższy, a który najkrótszy

     
  5. Policz ile było wtorków w ciągu 49 dni treningu
     
  6. W kolumnie Punkty oblicz punkty zdobyte łącznie przez zawodników, wg zasady: jeśli łączny czas uzyskany danego dnia przez zawodników nie przekracza 10 min to ilość punktów to jest iloczyn łącznego czasu i przelicznika (podany w pliku); dla pozostałych dni pojawia się komunikat Za dużo (kolor czcionki czerwony)
     
  7. Każdą z liczb wyrażającą czas przedstaw z trzema miejscami dziesiętnymi,
     
  8. Sformatuj tabelę z wynikami obliczeń.
     
  9. Na wykresie wstawionym do arkusza przedstaw czasy uzyskane przez każdego z zawodników w pierwszy i ostatni poniedziałek treningu.

Załącznik