Opóźnienie w pisaniu i czytaniu stanowią dla dzieci poważną przeszkodę w nauce szkolnej. Przyczyn trudności słabiej opanowanej techniki pisania i czytania może być bardzo wiele, np. obniżona zdolność analizy i syntezy wzrokowej, zaburzenia koordynacji analizatorów wzrokowego i słuchowego, zaburzenia motoryki bądź literalizacji. Zaburzenia wyżej wymienione mogą występować nawet u dzieci zdolnych. Warunkiem powodzenia w przezwyciężaniu trudności w czytaniu i pisaniu jest systematyczność i wytrwałość w prowadzeniu ćwiczeń z dzieckiem. Ćwiczenia należy stosować codziennie w okresie kilku miesięcy (po 15 do 30 dziennie). Propozycje ćwiczeń:Ćwiczenia usprawniające funkcje analizatora wzrokowegoI etap:- Dobieranie jednakowych obrazków, figur geometrycznych.
- Układanie obrazków z części.
- Wyszukiwanie szczegółów różniących dwa obrazki jednakowe.
- Wycinanie wg szablonów (dziecko najpierw obrysowuje na papierze, potem wycina).
- Wydzieranka, lepienie z plasteliny.
- Kolorowanie, kółkowanie.
- Kopiowanie wzorów, rysowanie szlaczków.
II etap:- Rozsypanki literowe - dziecko układa podpisy do obrazków odczytuje i przepisuje do zeszytu.
- Układanie wyrazów z sylab. Dziecko dobiera parami sylaby, odczytuje i przepisuje.
- Układanie zdań z wyrazów. Czyta zdanie, rozcina na wyrazy, potem znowu układa zdanie.
- Dziecko otrzymuje ilustracje i opowiada jej treść. W kopercie ma zdanie podzielone na wyrazy. Układa podpis pod obrazkami, zakrywa kartkę i przepisuje do zeszytu.
- Dobieranie obrazków zaczynających się na wskazaną literę.
- Zabawa - polowanie na literki, dziecko w tekście wyszukuje wyrazy ze wskazaną literą, następnie je odczytuje.
- Uzupełnianie brakujących liter w wyrazie i wyrazów w tekście.
- Zabawa w "kombinatorykę obrazkową" (z liter dłuższego wyrazu tworzy się nowy wyraz).
- Czytanie i rozwiązywanie zagadek rebusów.
- Przepisywanie krótkiego tekstu i wyszukiwanie wyrazów z "ó" , "u" , "ż" , "rz" .
Ćwiczenia usprawniające funkcje analizatora słuchowego- Analiza słuchowa wyrazów, zdań (co słyszysz na początku wyrazu, na końcu wyrazu, jakie głoski słyszysz w wyrazie).
- Synteza słuchowa wyrazów - układanie wyrazów z głosek, tworzenie wyrazów z sylab, tworzenie zdań z wyrazów.
- Wybieranie wyrazów na wskazaną literę.
- Układanie wyrazów na określoną literę na początku, na końcu i w środku wyrazu.
- Tworzenie wyrazów na głoskę, którą kończy się poprzedni wyraz.
- Dzielenie wyrazów na sylaby przez dziecko.
- Uzupełnianie sylab do całości.
|