Działa tylko w IE - sorry!    
     

Planowanie i rozpoczynanie działalności gospodarczej

mgr Wioleta Pospiech


Politechnika Poznańska
Instytut Inżynierii Zarządzania
Studium Podyplomowe Przedsiębiorczość

Praca dyplomowa
napisana pod kierunkiem
dr inż. Mariusza Kąkolewicza

Wprowadzenie

Dla wielu młodych ludzi szansą na odnalezienie swojego miejsca na rynku pracy może być założenie własnej firmy i prowadzenie jej w formie przedsiębiorstwa jednoosobowego. Takie rozwiązanie pozwala młodemu człowiekowi wziąć los we własne ręce, daje osobistą niezależność, możliwość osiągnięcia potencjalnie nieograniczonego zysku, okazję robienia czegoś, co się lubi.

Ludzie młodzi z niepokojem myślą o tym, jak poradzą sobie w dorosłym życiu. Powszechnie znane są trudności ze znalezieniem pracy w ogóle, nie mówiąc już o pracy zgodnie z wykształceniem i zainteresowaniami. Z drugiej strony system gospodarki rynkowej daje duże możliwości podejmowania własnej działalności gospodarczej. Zamiast szukać pracy można prowadzić działalność gospodarczą na własny rachunek, czyli założyć przedsiębiorstwo. U podstaw podjęcia takiej działalności leży poszukiwanie drogi poprawy bytu oraz chęć osiągnięcia sukcesu zawodowego i finansowego. Celem tej pracy jest wskazanie uczniom takiej drogi na przyszłość. Zajęcia mają zainspirować uczniów do poszukiwania pomysłu na własną działalność gospodarczą.

Niniejsza praca zawiera propozycję przeprowadzenia zajęć dotyczących kreatywnego myślenia (wskazanie niektórych technik kreatywnego myślenia), poszukiwania pomysłu na własną firmę, próby opracowania biznesplanu takiej działalności, a także rejestrowania własnej firmy.

Kolejne scenariusze zajęć wyjaśniają takie pojęcia jak: kreatywne myślenie, firma, biznesplan, omawiają kolejne kroki rejestrowania działalności gospodarczej. Wszystkie scenariusze tworzą całość - od poszukiwania pomysłu na działalność gospodarczą do jej zarejestrowania i etycznego realizowania.

Przedstawiona propozycja przeprowadzenia zajęć zawiera ćwiczenia dające uczniom możliwość aktywnego włączenia się w nie, twórczego myślenia, samodzielnego rozwiązywania problemów i wyciągania wniosków. Uczeń ma możliwość nabycia pewnych umiejętności i zdobycia elementarnej orientacji związanej z podejmowaniem działalności na własny rachunek.

Na końcu pracy została umieszczona ankieta ewaluacyjna dla ucznia, która umożliwi prowadzącemu oceną przydatności realizowanego obszaru tematycznego.

W załączeniu (scenariusze.doc - 109KB) tekst źródłowy scenariuszy pięciu lekcji.


Podsumowanie

Niniejsza praca zawiera zbiór scenariuszy do przeprowadzenia zajęć dotyczących podejmowania i uruchamiania działalności gospodarczej w naszym kraju. Uważam, że temat jest bardzo ważny ze względu na obecną sytuację na rynku pracy i przyszłe losy młodych ludzi.

Pracując z młodzieżą szkoły średniej zauważyłam, że są to osoby z dużym potencjałem intelektualnym, ale brakiem odwagi i nie zbyt wysokim stopniem indywidualnej przedsiębiorczości. Zajęcia w tym bloku tematycznym miały na celu pobudzić ich przedsiębiorczość i twórcze myślenie. Było to główne zadanie, jakie sobie postawiłam w ramach tego bloku tematycznego.

Wszystkie scenariusze zajęć zawarte w tym opracowaniu zostały przeze mnie zrealizowane w klasach drugich Liceum Profilowanego w mojej szkole. Dużo emocji wzbudziły zajęcia dotyczące twórczego myślenia, a jeszcze więcej satysfakcji - uczniom i mnie - przyniosły lekcje związane z poszukiwaniem pomysłu na własną działalność gospodarczą. Okazuje się, że w młodym człowieku drzemią ciekawe, realne pomysły, trzeba tylko znaleźć drogę do ich ujawnienia. Wydaje mi się, że to udało się osiągnąć. Zachęcam wszystkich do podejmowania takiej próby.

W ramach realizacji tego bloku tematycznego uczniowie opracowywali biznesplany wybranych przez siebie działalności gospodarczych. Radzę tutaj, aby ukierunkować uczniów na opracowywanie prostych, nie skomplikowanych planów działalności. Takie opracowania wskażą na istotę biznesplanu, a nie utrudnią rozumienia zagadnienia. Uczniowie w grupach analizowali biznesplany, dyskutowali nad nimi, wymieniali swoje uwagi.

Na kolejnych zajęciach poznawali kroki umożliwiające zarejestrowanie swojej działalności i odbyli "wędrówkę" po wszystkich koniecznych urzędach. Ćwiczenie wypełniania potrzebnych druków też jest istotne w ramach tego obszaru tematycznego. Dalsze zajęcia przeznaczone były na dyskusję dotyczącą etycznego postępowania w prowadzeniu działalności gospodarczej. Zdecydowałam się na poruszenie tego zagadnienia pod wpływem wcześniejszych rozmów z uczniami, którzy zauważają, że wiele jest przypadków naruszania pewnych norm obowiązujących w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Na zakończenie tego cyklu zajęć przeprowadziłam ankietę ewaluacyjną dotyczącą odbytych zajęć. Jej wyniki pokazały, że warto było takie zajęcia przeprowadzić, że były one dla uczniów ważne, dały im dużo wskazówek na przyszłość, a mnie przekonały, że postawione cele zrealizowałam.


Bibliografia

  1. De Bono E.: "Naucz się myśleć kreatywnie", Warszawa 1998
  2. Dielt J., Gosparski W.: "Etyka biznesu", Warszawa 1997
  3. Fobes R.: "Pomysł na każdą okazję. Podręcznik twórczego rozwiązywania problemów.", Łódź 1998
  4. Haber L. H. :"Management - Zarys zarządzania małą firmą", Kraków 1993
  5. Jaroń L.: "Wprowadzenie do świata pracy", Warszawa 1998
  6. Kielan K., Pokora K.: "Przygotowanie do działalności usługowej", Warszawa 2003
  7. Komosa A.: "Szkolny słownik ekonomiczny", Warszawa 2000
  8. Merta T., Pacewicz A.: "Z ekonomia na ty", Warszawa 2003
  9. Sobiecki R.: "Zarys gospodarki rynkowej", Warszawa 1999
  10. Żurakowski F.: "Poszukiwanie pomysłu na firmę i jej uruchomienie", Warszawa 1998