Zajęcie jest przeznaczone dla grupy dzieci 6-letnich Temat zajęcia: Teatrzyk sylwet wg utworu Lucyny Krzemienieckiej pt. "Jesienna rozmowa" Cele ogólne: - pogłębienie wiadomości dotyczących przygotowania się zwierząt do zimy w zależności od gatunku (gromadzenie zapasów, zmiana futra, przygotowanie mieszkania, zapadnięcie w sen zimowy);
- utrwalenie poznanych liter;
- wyrabianie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi;
- opanowywanie umiejętności czytania wyrazów z rozsypanki literowej oraz zadań obrazkowo-wyrazowych;
- utrwalenie umiejętności liczenia w zakresie 6.
Cele operacyjne: dziecko - wie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy;
- potrafi nazwać zimowe mieszkanie niedźwiedzia i borsuka;
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów;
- potrafi ułożyć modele prostych wyrazów;
- umie czytać wyrazy i proste zadania z poznanymi literami;
- sprawnie liczy w zakresie 6, używając liczebników głównych i porządkowych;
- swobodnie wypowiada się na określony temat;
- potrafi rozwiązać rebus;
- prawidłowo reaguje na sygnał dźwiękowy;
- potrafi globalnie odczytać podpis pod obrazkami
Forma: - praca indywidualna, zbiorowa
Metoda: - samodzielnych doświadczeń
- zadań stawianych do wykonania
- ćwiczeń utrwalających
Środki wspomagające działania: - sceneria leśna (teatrzyk), sylwety zwierząt leśnych, emblematy zwierząt leśnych, diagramy z sylabami, rebusy, zdania obrazkowo-wyrazowe, kartki z literami, wyrazami, koperty z puzzlami zwierząt leśnych, napisy do globalnego czytania, koperty z nakrywkami;
Przebieg:- Zbiorowy śpiew piosenki pt. "Sąsiadeczko wiewióreczko" (nawiązanie do tematu).
-
- 1. Sąsiadeczko, wiewióreczko,
- co masz oczki czarne.
- Nie bójże się, pokaż w lesie
- gdzie masz swą spiżarnię.
-
- Wszędzie mama, tu i tam,
- czego chcecie, to wam dam.
- Fik-myk! Hyc-hyc!
- Czego chcecie, to wam dam.
-
- 2. Sąsiadeczko, wiewióreczko,
- co masz rude łapki,
- jeśli łaska, sypnij z góry
- orzeszków do czapki.
-
- Dałabym nawet sześć,
- lecz co w zimie będę jeść?
- Fik-myk! Hyc-hyc!
- Był orzeszek, nie ma nic!
-
- 3. Sąsiadeczko, wiewióreczko,
- co masz rudy pyszczek,
- tu na ziemię rzuć uprzejmie
- kilka ładnych szyszek.
-
- Szyszki masz tu i tam,
- wejdź na sosnę, urwij sam,
- Fik-myk! Hyc-hyc!
- Były szyszki, nie ma nic!
- Obejrzenie teatrzyku pt. "Jesienna rozmowa" wg utworu Lucyny Krzenienickiej.
-
- Wiewióreczce Jesień szepce:
- - Bądź co bądź, do zapasów w spiżareczce czas się wziąć.
- Dojrzały orzeszki, nazbieraj je w mieszki.
- Garść buczyny zdrowej w mrocznej dziupli schowaj.
-
- Napotkała Jesień jeża: Mądrym bądź!
- - Kiedyż to się jeż zamierza do pracy wziąć.
- Suche listki leżą na jesiennej dróżce,
- nazbieraj ich sobie jeżu na poduszkę.
-
- Rzekła Jesień borsukowi: Znasz ty las,
- Najedz się na głód zimowy póki czas.
- Słuchaj jak się uczę, znasz prawo borsucze,
- najedz się i śpij do wiosennych dni.
-
- Spotkał sie z Jesienią w lesie kudłacz miś.
- - Ty o zimie - rzekła Jesień - pomyśl dziś.
- Najedz się aż miło, by sadła przybyło,
- Potem sobie śpij do wiosennych dni.
-
- Napotkała Jesień żabę, rzekła jej:
- - Już i słonko świeci słabo, coraz zimniej już
- Zagrzeb się w mule jak wszystkie żabule,
- Potem sobie śpij do wiosennych dni.
-
- Spotkała się Jesień z wróblem, w lesie był.
- Śpiewał żywo pieść ćwierkliwą ile sił.
- - Ty wróbelku zostań, ciebie żywi wioska.
- W dniach zminowych też ludzi piosnką ciesz.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat treści teatrzyku:
- Gdzie spacerowała Pani Jesień? - Jakie zwierzęta spotkała Jesień? - O czym Jesień rozmawiała z wiewiórką? - Jakie rady dała jeżykowi? - Jak borsuk przygotowuje sie do zimy? - Kogo jeszcze spotkała Jesień?
- Analiza i synteza wzrokowo - słuchowa wyrazów:
borsuk, lis, nora, gawra, zapasy, jeż (układanie modeli wyrazów z nakrywek - koperty z nakrywkami). - Zabawa ruchowa "Zwierzęta i ich mieszkania".
Na sali rozwieszone napisy: nora gwara oraz obrazki z dziuplą i stosem liści. Dzieci otrzymują emblematy: niedźwiedzia, borsuka, wiewiórki i jeża i poruszają się swobodnie po sali. Na sygnał nauczyciela np.: niedźwiedzie idą spać - dzieci, które mają te emblematy naśladują cięzki chód niedżwiedzia i idą do gawry ułożyć się do snu zimowego, pozostałe kucają. Przy powtórzeniu zabawy wywołujemy inne zwierzęta. - Dokończ wyraz - diagramy sylabowe.
- Bukiet dla Pani Jesieni - spacer po lesie, zbieranie liści, globalne odczytanie napisów, układanie bukietu dla Pani Jesieni.
- Rozwiązywanie rebusów.
Obrazek przedstawiający: las -ek Rozwiązanie rebusu - lasek Obrazek przedstawiający: para wychodząca z czajnika -sol Rozwiązanie rebusu - parasol Obrazek przedstawiający: borsuk -i Rozwiązanie rebusu - borsuki Obrazek przedstawiający: dom -y Rozwiązanie rebusu - domy - Układanie puzzli "Zwierzęta leśne".
(lis, jeż, borsuk, wiewiórka, niedźwiedź) - Układanie zadań o swoim zwierzątku.
Moje zwierzątko nazywa sie wiewiórka. Ma futerko koloru rudego. Mieszka w dziupli, która umieszczona jest na drzewie. Żywi się orzechami i nasionami szyszek. W swoim domku przygotowuje zapasy na zimę.
- Czytanie zadań obrazkowo-wyrazowych:
DOM BORSUKA TO NORA. DOM PSA TO BUDA. DOM NIEDŹWIEDZIA TO GAWRA. - Zbiorowy śpiew piosenki "Pan Listopad".
(nawiązanie do aktualnej nazwy miesiąca) -
- 1. Pan Listopad gra na basie,
- dylu, dylu, bum,
- na jesiennym graniu zna się
- trawką dotknął strun.
-
- Ref. Wesoło gra muzyka
- pada deszcz,
- świerszcz za kominem cyka
- tańcz gdy chcesz.
-
- 2. Pan Listopad gra na flecie
- fiju fiju fiu,
- z liści złotych ma berecik
- a kubraczek z nut.
-
- Ref. Wesoło gra muzyka
- pada deszcz,
- świerszcz za kominem cyka
- tańcz gdy chcesz.
-
- 3. Pan Listopad gra na bębnie
- bara, bara, bam,
- z deszczem stuka równo, pięknie
- koncert daje nam.
-
- Ref. Wesoło gra muzyka
- pada deszcz,
- świerszcz za kominem cyka
- tańcz gdy chcesz.
- Wybór właściwej buźki (smutna, wesoła) adekwatnej do wypowiedzi:
"Czy podobało się mi zajęcie?" - Zakończenie zajęcia, podziękowanie dzieciom.
|