Konspekt lekcji z wiedzy o teatrze przeznaczony dla uczniów klasy IVTemat: To trzeba wiedzieć o teatrze! Wystawiamy przedstawienie pt. "Kopciuszek" Lekcja odbyła się po wystawieniu przez dzieci z kl. IV spektaklu "Kopciuszek" wg Jana Brzechwy. Wstęp został poprzedzony przygotowaniem plakatów oraz zaproszeń indywidualnych dla uczniów klas młodszych. Jest ona podsumowaniem wiedzy jaką dzieci zdobyły podczas przygotowań do spektaklu i samego spektaklu. Cele: Utrwalenie wiedzy o teatrze Uczeń: - poznaje tworzywo teatralne przez działanie
- posługuje się słownictwem teatralnym
- zna nazwy zawodów związane z teatrem
- wyjaśnia pojęcia z zakresu wiedzy o teatrze
- wśród nazw zawodów rozpoznaje te związane z teatrem
- tworzy wyrazy bliskoznaczne
- zna wnętrze teatru i nazywa poszczególne jego części
- wie co to jest plakat i zna jego funkcje
- starannie wykonuje swoją pracę
- zgodnie współdziała w grupie
- wciela się w powierzoną rolę
Metoda: - pogadanka
- drama
- mapa mentalna
- praktyczne działanie uczniów
Środki dydaktyczne: - plansze
- rozsypanki
- krzyżówki
Typ lekcji: utrwalająca Forma pracy: - zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
Wprowadzenie: - Rozmowa o spektaklu. Dzieci przestawiają swoje odczucia. (Wypowiadają się zarówno ci, którzy występowali, jak i ci, którzy byli widzami).
- Praca w grupach:
- próba stworzenia teatru z gotowych elementów (scena, aktor, rekwizyt, kurtyna - celowo bez widzów)
- prezentacja prac i nazywanie elementów. Naprowadzenie uczniów na to, iż w stworzonym teatrze brak widowni.
- wyszukiwanie nazw zawodów związanych z teatrem i przedstawienie ich przez grupy w formie pantomimy.
Reszta klasy odgaduje. - na konturze teatru każda klasa naklej napis z nazwą zawodu
- Praca indywidualna:
- Zdania do uzupełnienia:
- Teatr to takie miejsce, w którym odbywają się ...................
- Przygotowaniem do spektaklu kieruje ...........................
- Dekoracją sceny i projektami kostiumów zajmuje się ........................
- W różne role wcielają się ......................
- Krawcowa ........................., a charakteryzator .................................
- Teatr nie istnieje bez ...........................
- Rozwiązanie krzyżówki:
- Stąd patrzy się na spektakl
- Opada po przedstawieniu
- Deski, na których grają aktorzy
- ...światła lub dźwięku
- Zmienia wygląd aktora
- Kieruje przygotowaniami do przedstawienia
- Odtwarza rolę
- Dekoracja na scenie
- Wklejenie wykonywanych zadań indywidualnych do zeszytu.
- Prezentowanie efektów swojej pracy przez wyznaczonych uczniów i sprawdzenie przez pozostałych.
- Wypełnienie karty ewaluacyjnej. Zadaniem uczniów jest zamalowanie płatków zgodnie ze zdobytą wiedzą na lekcji i odczuciami po niej.
Praca domowa - To było udane przedstawienie.... Napisz jak czułeś się w roli aktora lub widza. Wypowiedź uzasadnij
- Wykonaj plakat informujący o przedstawieniu, które chciałbyś wystawić w swoim teatrze.
- Narysuj wybraną scenę z przedstawienia, w który uczestniczyłeś.
|