Lekcja przyrody w klasie czwartejDział programowy: Przyroda i jej elementy Temat: Z czego składa się przyroda? Cele nauczania: - uczeń wymieni elementy przyrody ożywionej i nieożywionej,
- uczeń poda cechy przyrody ożywionej,
- uczeń wyjaśni wprowadzone pojęcia przyrody ożywionej i nieożywionej,
- uczeń potrafi wyjaśnić, co nazywamy przyrodą,
- uczeń wyszuka na podstawie podręcznika i ilustracji poszczególne elementy przyrody i dokona podziału na ożywione i nieożywione,
- uczeń dostrzeże związek pomiędzy występowaniem jednocześnie wody, powietrza i skorupy ziemskiej a istnieniem życia,
- uczeń potrafi dostrzec zmiany zachodzące w przyrodzie ożywionej i nieożywionej.
Postawy: - ukazanie, że człowiek jest cząstka przyrody ożywionej,
- przekonanie o konieczności poszanowania przyrody,
- wdrażanie do aktywnej pracy na lekcjach.
Metody: - burza mózgów,
- praca z podręcznikiem,
- pokaz,
- dyskusja.
Formy pracy: Środki dydaktyczne: - zdjęcia,
- ilustracje z elementami przyrody ożywionej i nieożywionej,
- podręcznik.
Tok lekcji- Sprawy organizacyjne.
- Pokazanie dzieciom ilustracji, na których widać rośliny, zwierzęta, glebę.
- Nauczyciel wyjaśnia uczniom cel lekcji i zapisuje temat.
- Burza mózgów-uczniowie wyliczają elementy przyrody i zapisują je na tablicy.
- Nauczyciel prezentuje ilustracje z różnymi elementami przyrody.
- Uczniowie dzielą elementy na ożywione i nieożywione, dokonują podziału w określony sposób:
Przyroda Ożywiona | Nieożywiona | - człowiek
| * woda | - zwierzęta
| * powietrze | - rośliny
| * gleba | - grzyby
| * zjawiska przyrodnicze | - bakterie
| * obłoki |
- Uczniowie zapisują powyższy schemat do zeszytów.
- Dyskusja na temat: Dlaczego jedne elementy zaliczamy do przyrody ożywionej, a inne do przyrody nieożywionej?
- Uczniowie na podstawie podręcznika wyliczają cechy istot żywych i zapisują w zeszycie.
Cechy istot żywych:- oddychają
- odżywiają
- rozmnażają
- poruszają się
- wydalają
- wzrastają
- Uczniowie odpowiadają na pytanie: Które z elementów przyrody nieożywionej są konieczne do istnienia przyrody ożywionej?
- Ocena pracy uczniów.
Praca domowa- Dla wszystkich:
Wyjaśnij, na czym polegają zmiany wśród przyrody nieożywionej? - Dla chętnych:
Wyszukaj po trzy nazwy nauk przyrodniczych zajmujących się przyroda ożywioną i nieożywioną.
Lekcja przyrody w klasie czwartejDział programu: Poznajemy nasze otoczenie Temat: Płynie, wije się rzeczka. Bieg górny, środkowy i dolny Cele lekcji: Uczeń:- wyjaśni główne elementy rzeki,
- określi warunki panujące w biegu górnym,
- określi warunki panujące w biegu dolnym,
- nazywa organizmy żyjące w poszczególnych odcinkach rzek,
- poda występujące różnice w danych biegach.
- wyjaśni różnice między wodami stojącymi i płynącymi,
- wyjaśni konieczność posiadania przez organizmy specjalnych,
- przystosowań do życia w biegu górnym,
- wyjaśni, w jaki sposób rzeka rzeźbi krajobraz.
- przyporządkuje organizmy do poszczególnych odcinków rzeki.
Metody i formy pracy: Dominująca jest praca w grupach, rozmowa, pogadanka, burza mózgów. Środki dydaktyczne: Fragmenty tekstu z podręcznika, wiersz J. Tuwima pt.: "Rzeczka", plansze, ilustracje, rysunki organizmów, pocztówki. Przebieg lekcji - Czynności organizacyjno-porządkowe.
- Odczytanie wiersza.
- Krótka rozmowa na temat utworu.
- Podanie tematu lekcji.
- Krótka pogadanka (podział wód).
- Przedstawienie dzieciom zasad pracy na lekcji.
Na kolorowych karteczkach wpisujemy numery od 1 do 4. W pierwszej fazie pracy grupowej uczniowie są podzieleni wg numerów tzn. 1 żółta, 1 zielona, 1 różowa - tworzą jedną grupę. W drugiej fazie grupy tworzymy wg kolejności cyfr; 1, 2, 3, 4. - Każdy uczestnik grupy otrzymuje fragment tekstu z podręcznika, kartkę z rysunkiem rzeki oraz instrukcję. Uczniowie czytają tekst, selekcjonują informacje i na kartkach wykonują polecenia. Po zakończeniu pracy krótka rozmowa na temat przebiegu pracy, a także pytanie; Czy możecie powiedzieć, że już poznaliście tajemnice rzeki?
- Uczestnicy nowych grup tworzą całościowy obraz rzeki, uzupełniają go nazwami organizmów żyjących w danych odcinkach rzek.
- Po zakończeniu pracy grup następuje prezentacja plansz i kontrola wykonanej pracy.
- Podsumowanie, utrwalenie pojęć.
- Rozmowa o lokalizacji pola namiotowego. Gdzie jest więcej organizmów do obserwacji, w którym biegu, gdzie się osiedlić, na którym odcinku?
Praca domowaWklej lub narysuj rzekę i zaznacz wybrane miejsce wypoczynku. Lekcja przyrody w klasie czwartejDział: Tajemnice ciała Temat: Czym się odżywiamy? Cele lekcji: Wiadomości - uczeń:- wymieni składniki odżywczy,
- opisze funkcje: białek, cukrów, tłuszczów, witamin, wody, soli mineralnych,
- określi różnice miedzy substancjami organicznymi a nieorganicznymi,
Umiejętności - uczeń:- wymieni pojęcie odżywianie, skalkuluje pokarmy roślinne i zwierzęce,
- wskaże pokarmy bogate w poszczególne składniki odżywcze,
- przeprowadzi analizę składników odżywczych, które spożywa,
- poprawnie wykona polecenia i rozwiąże zadania w karcie pracy.
Postawy - uczeń:- jest przekonany o wpływie prawidłowego odżywiania na zdrowie,
- dąży do aktywnego udziału w lekcji,
- współpracuje w grupie.
Metody nauczania: - słowna: pogadanka, gry dydaktyczne, praca w oparciu o analizę tekstu z czasopisma i podręcznika,
- obserwacja: obserwacja produktów spożywczych, porównywanie składu wypisanego na opakowaniach przyniesionych na lekcje.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa. Środki dydaktyczne i materiały pomocnicze: - podręcznik,
- ćwiczenia,
- opakowania produktów,
- karta pracy,
- ilustracje.
Przebieg zajęcia- Czynności organizacyjno-porządkowe.
- Wprowadzenie do działu "Tajemnice ciała".
- Rozwiazywanie krzyżówki, której hasło brzmi: Odżywianie.
- Podanie celów lekcji:
- Dlaczego się odżywiamy?
- Jakie są podstawowe składniki odżywcze?
- Jaką rolę odgrywają cukry, białka, witaminy, sole mineralne, tłuszcze w organizmie każdego człowieka?
- Jak możemy przechowywać żywność, aby była zdatna do spożycia?
- Uczniowie odszukują odpowiedzi na pytanie co to jest odżywianie?
- Nauczyciel czeka na podanie odpowiedzi przez lidera grupy.
- Nauczyciel podaje definicję pojęcia,, Odżywianie".
- Uczniowie w grupach dokonują podziału organizmów pod względem odżywiania na podstawie ilustracji roślin, zwierząt i człowieka.
- Po namyśle wybrana osoba odczytuje prawidłowo rozwiązane zadania.
- Nauczyciel przypomina łańcuchy pokarmowe występujące w przyrodzie.
- Uczniowie na podstawie informacji podanych przez nauczyciela o łańcuchach, dokonują podziału pokarmów na roślinne i zwierzęce.
- Uczniowie dokonują podziału znanych produktów spożywczych na roślinne i zwierzęce. Podziału dokonują również w oparciu o ćwiczenie z podręcznika.
- Każda grupa rozkłada na swoim stoliku opakowania zebrane i wcześniej przyniesione na lekcje. Dokonują wymiany pomiędzy stolikami, opakowaniami powtarzającymi się.
- Uczniowie dokonują wstępnej analizy, sprawdzają skład artykułów.
- Uczniowie dokonują wymiany, w skutek której maja dokonać podziału na grupy:
- przetwory zawierające cukier: czekolada, miód, cukierek,
- produkty z dużą ilością witamin: soki, kompoty, przecier pomidorowy.
- Uczniowie dokonują analizy, którego składnika odżywczego w podanych produktach jest najwięcej.
Po omówieniu problemu przechodzą do uzupełniania kart pracy. - Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego polecenia.
- Następuje wyjaśnienie pojęć:
- substancje organiczne,
- substancje nieorganiczne.
- Nastepuje podsumowanie lekcji na podstawie udzielania odpowiedzi przez uczniów, na pytania zadawane przez nauczyciela.
Pytania są tematycznie opracowane do treści wprowadzonych na zajęciu. - Uczniowie zapisują do zeszytu notatkę, wyjaśniając znaczenie pojęć:
- definicja odżywiania,
- pokarmy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
- Składniki odżywcze:
- tłuszcze, białka, cukry, witaminy - substancje organiczne,
- woda i sole mineralne - substancje nieorganiczne.
- Rola składników odżywczych.
- Nauczyciel podaje następne polecenie, jest to tekst z luką do samodzielnego uzupełnienia.
- Następuje analiza pracy uczniów.
- Zapis do zeszytu hasła o odżywianiu:
"Odżywiamy się po to, aby żyć, a nie żyjemy po to, żeby się odżywiać". - Ocena aktywności uczniów.
Praca domowaPodane nazwy produktów wpisz do odpowiedniej tabeli: mąka żytnia, marchew, masło, olej, ryba, ryż, sałata, groch, schab, sok, wędlina, kisiel, fasola, makaron, cebula, kotlet, pieczeń, jajko, burak, parówka, rzodkiewka, pasztet. Produkty roślinne | Produkty zwierzęce | 1. | 1. | 2. | 2. | 3. | 3. | 4. | 4. | 5. | 5. |
|