Działa tylko w IE - sorry!    
     

Projekt edukacyjny

mgr Beata Wojciechowska


Jak pomóc uczniom klas trzecich w łagodnym przejściu do kolejnego etapu nauki

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001r z późniejszymi zmianami, w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

1.

Wymienione rozporządzenie zakłada stosowanie w kształceniu zintegrowanym oceny opisowej ucznia. Ma ona wiele niekwestionowanych zalet, choćby m. in. to, że w przeciwieństwie do oceny cyfrowej daje dziecku dokładną informację o tym, co już umie, a nad czym musi jeszcze popracować. Uwzględnia też możliwości każdego dziecka, które przecież są odmienne, a także bierze pod uwagę wkład jego pracy. Taki system oceniania na pewno jest bardziej przyjazny dziecku, zachęcający do dalszej pracy. Jednak na kolejnym etapie edukacyjnym dzieci niespodziewanie stykają się z zupełnie innym systemem oceniania jakim jest ocena cyfrowa.

Dzieci przywykłe do innego wyrażania przez nauczyciela opinii o ich pracy m. in. w postaci medali /złoty, srebrny, brązowy/, krótkich informacji zapisywanych przez nauczyciela w zeszytach, zapisów w kartach szkolnych osiągnięć ucznia, bądź w formie słownej przechodząc do kolejnego etapu edukacyjnego nagle, w sposób niezrozumiały dla siebie, podlegają innym niż dotąd zasadom oceniania.

Z rozmów przeprowadzonych zarówno z rodzicami jak i nauczycielami uczącymi w klasach czwartych wynika, że dzieci czują się zagubione, zdezorientowane, nie rozumieją dlaczego zniknęły "medale", "pieczątki", "buźki" i wszelkie inne oznaczenia osiągnięć ucznia jakie zakładał wewnątrzszkolny system oceniania w danej szkole. Zdarza się, że przeżywają duży stres związany z tą zmianą, a rodzice i nauczyciele nie są w stanie im pomóc. Jedynym sposobem jest przeczekanie tego trudnego etapu, aż dziecko się przyzwyczai. Jednak w tym czasie może zniechęcić się do nauki i szkoły, a wtedy jeszcze trudniej będzie mu realizować zadania jakie przed nim są stawiane. Uczeń przechodząc do klasy czwartej zetknie się nie tylko z ze zmianą oceniania, ale zmieni się też wychowawca, każdego przedmiotu będzie uczył inny nauczyciel, który ma przecież swój określony styl pracy i wymagań. To wszystko będzie należało poznać i "oswoić". Może się to okazać trudne zwłaszcza dla uczniów, którym z pewnym wysiłkiem przychodzi osiągnięcie sukcesu szkolnego.

Po zapoznaniu się z opinią rodziców wyrażoną w ankietach oraz z opinią Rady Pedagogicznej, które to wyrażały poparcie dla inicjatywy zmian w sposobie oceniania został stworzony niniejszy projekt. Ma on na celu jeśli nie uniknięcie, to choćby złagodzenie skutków trudnego przejścia na kolejny etap edukacyjny poprzez wprowadzenie w drugim semestrze klasy trzeciej oceny cyfrowej, która uzupełnia nadal funkcjonującą ocenę opisową. Zakłada on wprowadzenie cyfrowej skali ocen, takiej jaka funkcjonuje na wyższych etapach edukacyjnych. Jednak byłyby to oceny cząstkowe, stawiane w ciągu semestru i uzupełniane nadal oceną opisową pracy ucznia. Mimo wprowadzenia oceny cyfrowej, nadal stosowane będzie dokonywanie opisu umiejętności i wiadomości uczniów w postaci medali. Projekt zakłada także wprowadzenie oceny z zachowania ustalonej według skali, jaka obowiązuje w klasach IV-VI.

W dalszym ciągu ocena końcoworoczna pozostaje oceną opisową.

2.

W celu dokonania opisu umiejętności i wiadomości uczniów klasy trzeciej w drugim semestrze obok oceny opisowej projekt wprowadza ocenę cyfrową wyrażoną w skali od 1 do 6.

  1. 6 - ocena celująca - uczeń samodzielnie wykonuje zadania wykraczające poza treści programowe trzeciej klasy
  2. 5 -ocena bardzo dobra - uczeń samodzielnie i bezbłędnie wykonuje zadania określone programem
  3. 4 - ocena dobra - uczeń popełnia nieliczne błędy
  4. 3 - ocena dostateczna - uczeń czasami wymaga i oczekuje pomocy nauczyciela przy wykonywaniu zadań, często popełnia błędy
  5. 2 - ocena dopuszczająca - uczeń wymaga i oczekuję stałej pomocy nauczyciela, popełnia bardzo liczne błędy
  6. 1 - ocena niedostateczna - umiejętność nieopanowana

Cząstkowa ocena z zachowania wyrażana będzie według skali obowiązującej w klasach IV-VI, tj.:

  1. wzorowe
  2. dobre
  3. poprawne
  4. nieodpowiednie

Kryteria oceny z zachowania pozostają takie same, jednak wyrażona ona zostaje w skali obowiązującej w klasach starszych.

Cele projektu
  1. Cel strategiczny
    1. Łagodne przejście uczniów kształcenia zintegrowanego do drugiego etapu edukacyjnego.
  2. Cele wynikające z Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
    1. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
    2. Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
    3. Dostarczanie rodzicom /prawnym opiekunom/ i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
  3. Cele szczegółowe
    1. Ułatwienie uczniowi realizowania zadań postawionych przed nim na drugim etapie edukacyjnym.
    2. Kształtowanie pozytywnego myślenia o sobie i własnych możliwościach w procesie uczenia się.
    3. Umiejętność dostosowywania się do zmiennych zasad i kryteriów na jakie napotka uczeń w kolejnych latach nauki.
Uczestnicy projektu
  1. Uczniowie klas trzecich
  2. Nauczyciele klas I-III
  3. Rodzice
Czas trwania projektu
    Początek realizacji - wrzesień-październik 2003
    Spodziewane efekty
    • Uzyskanie akceptacji rady pedagogicznej
    • Uzyskanie akceptacji rodziców
    Zakończenie realizacji - czerwiec 2004
    Spodziewane efekty
    • Uczeń łatwiej dostosowuje się do zmian, jakie niesie przejście do drugiego etapu edukacyjnego
    • Uczeń ma możliwość konfrontacji i porównania dwóch rodzajów oceniania: opisowego i cyfrowego, co ułatwia mu zrozumienie funkcji oceny i daje możliwość kontroli własnych postępów
Plan realizacji projektu

Osoba odpowiedzialna: Beata Wojciechowska

Ewaluacja projektu

Podczas realizacji projektu osoby odpowiedzialne zwracają uwagę na systematyczne realizowanie zaplanowanych działań.

Wstępna ewaluacja projektu odbędzie się pod koniec roku szkolnego w czerwcu 2004r poprzez ankiety dla uczniów klas trzecich oraz ich rodziców, w których będą mieli możliwość wypowiedzieć się na ile projekt ten spełnia ich oczekiwania.

Powtórna ewaluacja projektu możliwa będzie po przejściu uczniów nim objętych do drugiego etapu edukacyjnego, czyli po pierwszym semestrze nauki w klasie czwartej. Będzie wymagała wyrażenia przez nauczycieli klas IV opinii o tym, jak radzą sobie uczniowie ze zmianami, jakie niesie przejście do drugiego etapu edukacyjnego. Analiza tych informacji zebranych poprzez ankietę pozwoli na ocenienie skuteczności podjętych działań.