Program profilaktyczny przeznaczony jest dla klas I-III gimnazjum. Program został opracowany w Publicznym Gimnazjum Samorządowym w Kazimierzy Wielkiej przez nauczycieli uczących w tej szkole: Monikę Anielską - nauczycielkę historii i wychowawcę klasy, Renatę Gorgoń - nauczycielkę geografi, Agnieszkę Saltarską - nauczycielkę biologii oraz Dorotę Wojas - nauczycielkę języka polskiego i wychowawcę klasy. Program obejmuje zagadnienia dotyczące agresji w szkole, uzależnień i zdrowia psychicznego uczniów. - Cele programu profilaktycznego:
- pomoc uczniom w zachowaniu zdrowego stylu życia,
- rozwijanie kompetencji indywidualnej i interpersonalnej (wiedza o problemach związanych z narkomanią, rozwijanie własnych potencjałów, wzrost odpowiedzialności, umiejętność podejmowania decyzji, komunikowania się, rozwiązywania problemów, samodyscypliny),
- oddziaływania w środowisku ucznia, uwzględniające religijne, prawne, ekonomiczne, rodzinne, polityczne, geograficzne i etniczne czynniki środowiskowe.
- Elementy realizowanego w szkole programu profilaktycznego:
- uzależnienie od nikotyny, alkoholu, narkotyków (mity, fakty, leczenie),
- istota poczucia własnej wartości,
- asertywność (zachowania asertywne: umiejętność obrony swoich interesów, ale nie kosztem innych osób, z zachowaniem szacunku dla ich osobistej godności, zdolności do wyrażania swych autentycznych uczuć, myśli i pragnień, w sposób respektujący analogiczne prawa innych),
- techniki radzenia sobie ze stresem,
- rodzina,
- uczucia,
- przyjazna szkoła, eliminacja zbędnego stresu, stworzenie warunków psychicznego bezpieczeństwa uczniów,
- szybkie reagowanie w wypadku niepokojących objawów, świadczących o przeżywanych przez ucznia trudnościach, kontakt wychowawcy z rodzicami, pomoc psychologa,
- jasne prawo: za posiadanie narkotyków, zażywanie ich na terenie szkoły obowiązują kary wymienione w Statucie Szkoły. Bezwzględność tej zasady jest związana z bezpieczeństwem dzieci. Starsi uczniowie muszą być świadomi, że ich postępowanie nie może w żaden sposób deprawować młodszych,
- działania profilaktyczne są wprowadzane przez wychowawcę w takim nasileniu, jakie on uzna za potrzebne. Najczęściej wprowadzane działania to spotkania z psychologami, policją i sądem - na temat skutków zażywania narkotyków i picia alkoholu, filmy edukacyjne, zadania edukacyjne dla uczniów (ankiety, dyskusje),
- korzystanie z pomocy pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, szkolących nauczycieli, jak rozpoznawać objawy zażywania narkotyków,
- organizowanie spotkań informacyjnych z fachowcami dla rodziców, uczące zarówno rozpoznawania symptomów, jak i wskazujące, jakie kroki należy podejmować w wypadku stwierdzenia, że ich dziecku grozi uzależnienie.
- Propozycje literatury:
- "Charaktery" - Jean Baptiste Delacour
- "Polubić szkołę" - Mariola Chomczyńska-Miliszkiewicz, Dorota Pankowska
- "My dzieci z dworca ZOO" - Christiana F.
- "Problematyka AIDS i narkomanii" (kaseta video) - Przedsiębiorstwo uspołecznione "Nauka S.A."
- "AIDS i Ty - ilustrowany informatory o HIV I AIDS" - Wyd. Naukowe PWN Warszawa 1993
- "Moje uczucia i ja" - Lynda i Area Madaras
- Scenariusze zajęć na lekcje wychowawcze: http://www.swodniku.leszno.ids.pl/zap_4.html
- Bibliografia:
- "Propozycje działań wychowawczych dla uczniów klas IV-VIII" - Maria Kwiek, Iwona Nowak, Biblioteczka Wychowawcy MEN 1993, Wyd. Veda, Warszawa 1993
- Propozycja programu pracy wychowawczej w klasach szkoły podstawowej" - Sylwia Seidel, Biblioteczka Wychowawcy MEN 1993, Wyd. Veda, Warszawa 1993
- "Propozycje zagadnień i działań wychowawczych w pracy wychowawcy klasowego" - Maria Mstowska-Psiuk, Biblioteczka Wychowawcy MEN 1993, Wyd. Veda, Warszawa 1993 4. "Program lekcji wychowawczych dla uczniów wyższych klas szkół podstawowych oraz uczniów liceów i techników" - Hanna Hamer, Biblioteczka Wychowawcy MEN 1993, Wyd. Veda, Warszawa 1993
- "Godziny wychowawcze VI-VIII" - Barbara Bleja, Jadwiga Oporska, Maria Składanowska, wyd. Bea-Bleja, Toruń
|