Nie każdy nauczyciel zastanawia się nad tym, jak organizacja jego warsztatu pracy może wpłynąć na uzyskane wyniki. Nauczyciel dziś nie jest - jak dawniej - głównym aktorem, który przede wszystkim mówił, dyktował i kontrolował postępy uczniów. W nowej koncepcji pracy szkoły głównymi aktorami są uczniowie. Nauczyciel występuje natomiast w roli organizatora pracy uczniów i reżysera ich aktywności. Pociąga to za sobą istotne zmiany w jego warsztacie pracy. Czy i w jaki sposób nauczyciel może zorganizować sobie sprawnie funkcjonujący warsztat pracy? Na ogół tak, a z pewnością każdy może go sobie ulepszyć. Niekiedy nie wymaga to żadnych środków finansowych, a jedynie głębszego zastanowienia i trochę dodatkowej pracy. Wysiłek zainwestowany w to przedsięwzięcie opłaca się jednak znakomicie. Ulepszenie warsztatu ułatwi pracę i pozwoli skutecznie przezwyciężyć różnego typu napięcia i trudności. W zorganizowanie klasopracowni, jej lepsze i nowe doposażenie można włączyć rodziców. Jeżeli bazujemy na tym, co już mamy w pracowni, to przede wszystkim musimy przeanalizować obecny stan posiadania. Opracować należy szczegółowy plan gromadzenia innej aparatury i urządzeń. Zaczniemy od zorganizowania na początku roku szkolnego zebrania z rodzicami (bierzemy pod uwagę rodziców uczniów klas I, będziemy mogli zaplanować z nimi współpracę na trzy lata). Należałoby przedstawić rodzicom czym dysponuje nauczyciel w pracowni, jakim sprzętem. Można przedstawić własną wizję klasopracowni. Rodzice mają różne możliwości i chętnie pomagają. Mogą wykonać nowe tablice ze styropianu, płyty pilśniowej. Pomogą w zakupie telewizora lub radiomagnetofonu, firanek, pomocy dydaktycznych itp. Zwrócą się z pisemną prośbą do komitetu rodzicielskiego o dofinansowanie ich działań. Może ktoś z rodziców będzie pracował w zakładzie, gdzie planuje się wymianę komputerów na nowe. Będzie można skorzystać z wyprzedaży. Może uda się tym sposobem zdobyć drukarkę. Bardzo ważne znaczenie ma organizacja pracy związana z gromadzeniem takich materiałów jak: nagrania magnetofonowe i magnetowidowe, przeźrocza, foliogramy. Konieczny jest tu konsekwentnie realizowany harmonogram prac. Ważnym jest, aby środki techniczne były wykorzystywane na zajęciach trafnie, a więc dobrane do odpowiednich zagadnień. Dlatego, przygotowując się do zajęć, nauczyciel powinien sprawdzić funkcjonowanie urządzeń technicznych oraz dokonać przeglądu i przesłuchania nagrań. Do obsługi niektórych aparatów i urządzeń można włączyć dzieci. Do prowadzenia zajęć dydaktycznych nie można przygotowywać się tylko z dnia na dzień. Nauczyciel powinien przygotować się i to dość szczegółowo przynajmniej na tydzień pracy. Pracę planuje w odniesieniu do bloku tematycznego, określa cele, jakie powinny być osiągnięte w toku realizacji, ustala zatem w jakie wiadomości i umiejętności wyposaży uczniów oraz jakie podstawy zamierza w nich kształtować. Planuje wielostronne zadania edukacyjne, związane z kształceniem u dzieci poszczególnych umiejętności, dokonując przedtem interpretacji treści kształcenia z następujących kierunków kształcenia: edukacji językowej, matematycznej, społeczno-przyrodniczej, plastyczno-technicznej i muzyczno-ruchowej. W planie uwzględnia także zadania wychowawcze. Kolejnym krokiem jest zaprojektowanie tematów dni aktywności. Temat bloku powinien być tak sformułowany, by: - budził zainteresowania i zaciekawienie dzieci,
- wyzwalał inicjatywę w planowaniu pracy wokół bloku (wspólnie z nauczycielem i rówieśnikami),
- przekonywał dzieci do podejmowania zadań.
Nauczyciel musi przygotować niezbędne pomoce, zaplanować metody uaktywniające pracę ucznia. Nauczyciel powinien systematycznie korzystać z bieżących czasopism pedagogicznych. Korzystać z propozycji nowych form i metod pracy. Rozwijać się, zdobywać nowe wiadomości z różnych dziedzin nauki i praktyki. Nauczyciel powinien umiejętnie nauczać, jasno tłumaczyć, podawać przykłady, być dobrze zorganizowany. Musi być pogodny, łagodny, cierpliwy. Powinien być bezstronny, interesować się uczniami i rozumieć ich. Jego postępowanie edukacyjne powinno być rezultatem wiedzy, namysłu, projektowania i planowania swojej pracy. |