Działa tylko w IE - sorry!    
     

Działania prowadzące do wzbogacenia warsztatu pracy
nauczyciela nauczania zintegrowanego

mgr Barbara Antczak


Nie każdy nauczyciel zastanawia się nad tym, jak organizacja jego warsztatu pracy może wpłynąć na uzyskane wyniki. Nauczyciel dziś nie jest - jak dawniej - głównym aktorem, który przede wszystkim mówił, dyktował i kontrolował postępy uczniów. W nowej koncepcji pracy szkoły głównymi aktorami są uczniowie. Nauczyciel występuje natomiast w roli organizatora pracy uczniów i reżysera ich aktywności. Pociąga to za sobą istotne zmiany w jego warsztacie pracy.

Czy i w jaki sposób nauczyciel może zorganizować sobie sprawnie funkcjonujący warsztat pracy? Na ogół tak, a z pewnością każdy może go sobie ulepszyć. Niekiedy nie wymaga to żadnych środków finansowych, a jedynie głębszego zastanowienia i trochę dodatkowej pracy. Wysiłek zainwestowany w to przedsięwzięcie opłaca się jednak znakomicie. Ulepszenie warsztatu ułatwi pracę i pozwoli skutecznie przezwyciężyć różnego typu napięcia i trudności.

W zorganizowanie klasopracowni, jej lepsze i nowe doposażenie można włączyć rodziców. Jeżeli bazujemy na tym, co już mamy w pracowni, to przede wszystkim musimy przeanalizować obecny stan posiadania. Opracować należy szczegółowy plan gromadzenia innej aparatury i urządzeń.

Zaczniemy od zorganizowania na początku roku szkolnego zebrania z rodzicami (bierzemy pod uwagę rodziców uczniów klas I, będziemy mogli zaplanować z nimi współpracę na trzy lata). Należałoby przedstawić rodzicom czym dysponuje nauczyciel w pracowni, jakim sprzętem. Można przedstawić własną wizję klasopracowni. Rodzice mają różne możliwości i chętnie pomagają. Mogą wykonać nowe tablice ze styropianu, płyty pilśniowej. Pomogą w zakupie telewizora lub radiomagnetofonu, firanek, pomocy dydaktycznych itp. Zwrócą się z pisemną prośbą do komitetu rodzicielskiego o dofinansowanie ich działań. Może ktoś z rodziców będzie pracował w zakładzie, gdzie planuje się wymianę komputerów na nowe. Będzie można skorzystać z wyprzedaży. Może uda się tym sposobem zdobyć drukarkę.

Bardzo ważne znaczenie ma organizacja pracy związana z gromadzeniem takich materiałów jak: nagrania magnetofonowe i magnetowidowe, przeźrocza, foliogramy. Konieczny jest tu konsekwentnie realizowany harmonogram prac. Ważnym jest, aby środki techniczne były wykorzystywane na zajęciach trafnie, a więc dobrane do odpowiednich zagadnień. Dlatego, przygotowując się do zajęć, nauczyciel powinien sprawdzić funkcjonowanie urządzeń technicznych oraz dokonać przeglądu i przesłuchania nagrań. Do obsługi niektórych aparatów i urządzeń można włączyć dzieci.

Do prowadzenia zajęć dydaktycznych nie można przygotowywać się tylko z dnia na dzień. Nauczyciel powinien przygotować się i to dość szczegółowo przynajmniej na tydzień pracy. Pracę planuje w odniesieniu do bloku tematycznego, określa cele, jakie powinny być osiągnięte w toku realizacji, ustala zatem w jakie wiadomości i umiejętności wyposaży uczniów oraz jakie podstawy zamierza w nich kształtować. Planuje wielostronne zadania edukacyjne, związane z kształceniem u dzieci poszczególnych umiejętności, dokonując przedtem interpretacji treści kształcenia z następujących kierunków kształcenia: edukacji językowej, matematycznej, społeczno-przyrodniczej, plastyczno-technicznej i muzyczno-ruchowej. W planie uwzględnia także zadania wychowawcze.

Kolejnym krokiem jest zaprojektowanie tematów dni aktywności. Temat bloku powinien być tak sformułowany, by:

  • budził zainteresowania i zaciekawienie dzieci,
  • wyzwalał inicjatywę w planowaniu pracy wokół bloku (wspólnie z nauczycielem i rówieśnikami),
  • przekonywał dzieci do podejmowania zadań.
Nauczyciel musi przygotować niezbędne pomoce, zaplanować metody uaktywniające pracę ucznia.

Nauczyciel powinien systematycznie korzystać z bieżących czasopism pedagogicznych. Korzystać z propozycji nowych form i metod pracy. Rozwijać się, zdobywać nowe wiadomości z różnych dziedzin nauki i praktyki.

Nauczyciel powinien umiejętnie nauczać, jasno tłumaczyć, podawać przykłady, być dobrze zorganizowany. Musi być pogodny, łagodny, cierpliwy. Powinien być bezstronny, interesować się uczniami i rozumieć ich.

Jego postępowanie edukacyjne powinno być rezultatem wiedzy, namysłu, projektowania i planowania swojej pracy.