Działa tylko w IE - sorry!    
     

Siła motywacji

Beata Książek


Scenariusz zajęć do dyspozycji wychowawcy

Myśl przewodnia - Motywacja czyni cuda

Przygotowanie: Beata Książek

Temat: Siła motywacji

CELE:

  • utrwalenie wiedzy o mechanizmach regulujących zachowanie się człowieka,
  • wzbudzenie refleksji nad własną motywacją w dążeniu do osiągania wyznaczonych celów.

DATA:

CZAS TRWANIA: 45 minut

Lekcja jest przeznaczona do realizacji w technikum i w szkole zawodowej w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy. Wykorzystuje treści nauczania przedmiotu podstawy przedsiębiorczości obejmujące zagadnienia związane z potrzebami i motywami działalności człowieka. W trakcie zajęć uczniowie diagnozują siłę swojej motywacji, poznają interpretacje motywacji osiągnięć (sukcesu) i motywację unikania niepowodzeń oraz rozwijają pracę indywidualną i zespołową.

SPODZIEWANE REZULTATY:

    Uczeń:
  • charakteryzuje hierarchię potrzeb człowieka,
  • rozumie znaczenie motywów w działaniach człowieka,
  • uświadamia sobie swoje przekonania, preferencje i zachowania w rozmaitych sytuacjach,
  • rozróżnia motywację osiągnięć od motywacji unikania niepowodzeń,
  • określa czynniki wpływające na własną motywację do działania,
  • rozwija umiejętność pracy w zespole.

METODY PRACY:

  • pogadanka,
  • samodzielna praca uczniów - wypełnienie kwestionariusza i analiza wyników,
  • praca w grupach,
  • dyskusja,
  • ćwiczenie - układanka.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • foliogramy:
      załącznik nr 1, Potrzeby człowieka,
      załącznik nr 2, Czynniki wpływające na motywy działalności człowieka,
      załącznik nr 3, Cechy osób o motywacji skierowanej na osiągnięcia i unikanie niepowodzeń,
  • kwestionariusz do mierzenia motywacji - załącznik nr 4
  • koperty z układanką różnicująca motywację osiągnięć i motywację unikania niepowodzeń - załącznik nr 5 (do przygotowania wg wzoru)
  • kolorowe kartki papieru samoprzylepne,
  • duży arkusz papieru,
  • karta pracy grupy - załącznik nr 6

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

  1. Zapoznanie uczniów z tematem i celami zajęć. Określenie zasad pracy.
    Uczniowie:
    • biorą aktywny udział w lekcji,
    • pracują indywidualnie oraz w zespole,
    • szczerze wyrażają swoje opinie, przekonania i dokonują oceny swoich zachowań,
    • wyniki pracy indywidualnej pozostają anonimowe.

     
  2. Przypomnienie wiadomości o mechanizmach regulujących zachowanie się człowieka [1].

    • Wprowadzenie do zagadnienia:
      Człowiek odczuwa brak czegoś, co jest mu niezbędne do życia lub rozwoju. Ten stan braku to nic innego jak potrzeba, której możliwość zaspokojenia uruchamia wszelkie ludzkie działania. Zaspokojenie jednej potrzeby powoduje powstanie następnej. Hierarchia potrzeb jest jednolita dla wszystkich ludzi.
       
    • Uczniowie odpowiadają na pytania:
      Czego potrzebuje człowiek?
      Jakie kategorie potrzeb wyróżniamy według hierarchii Abrahama Maslowa?
       
    • Porównanie odpowiedzi uczniów z piramidą A. Maslowa [2] przedstawioną na foliogramie nr 1.
       
    • Wydanie polecenia uczniom, aby podane na foliogramie przykłady niezaspokojonych potrzeb przyporządkowali do poszczególnych grup potrzeb zgodnie z hierarchią Maslowa.
       
    • Zobrazowanie uczniom znaczenia czynników wpływających na motywy działalności człowieka. Wykorzystanie materiału pomocniczego na foliogramie nr 2.

     
  3. Wypełnienie kwestionariusza do mierzenia motywacji osiągnięć oraz indywidualna analiza wyników [3].

    • Rozdanie kwestionariuszy, załącznik nr 4.
       
    • Prośba o wnikliwe przeczytanie pytań i stwierdzeń oraz właściwy wybór, opisujący przekonania ucznia, jego preferencje i zachowania wobec poruszanych spraw w kwestionariuszu.
       
    • Rozdanie klucza do obliczania wyników, załącznik nr 5.
       
    • Uczniowie obliczają swój współczynnik motywacji.
       
    • Dokonanie podsumowania i ogólnej interpretacji wyników.

    Informacja dla uczniów [4]:
    Jeżeli współczynnik motywacji oscyluje wokół 50% oznacza to, że sam nie wiesz, czego chcesz. Z jednej strony drzemie w Tobie żądza sukcesu, z drugiej boisz się podjąć ryzyka jego osiągnięcia. Tyle w Tobie motywacji do osiągnięć, ile motywacji unikania niepowodzeń.
    Im bliższy 100% współczynnik motywacji, tym silniejsza jest w Tobie motywacja do osiągnięć. Im mniejszy od 50%, tym bardziej przeważa motywacja do unikania niepowodzeń.


     
  4. Przeprowadzenie ćwiczenia w grupach.

    • Podzielenie uczniów losowo na grupy (4-5 osób).
       
    • Rozdanie grupom kopert z układanką (zał. nr 5) zawierającą luźne karki papieru, na których osobno zostały zapisane reakcje osób o przewadze motywacji osiągnięć i unikania niepowodzeń, w odniesieniu do wybranych siedmiu aspektów aktywności człowieka, według tabeli przedstawionej na foliogramie nr 3 (całą tabelę należy pokazać dopiero po wykonaniu zadania).
       
    • Uczniowie dopasowują reakcje do badanych cech według wzoru:

       
      1. Stosunek do ryzyka Preferują zadania
      o średnim stopniu ryzyka
      Wybierają zadania albo
      łatwe albo zbyt trudne

       
    • Wybranie grupy, która wykonała zadanie najlepiej.

     
  5. "Cicha dyskusja" - metaplan na temat: Co szczególnie wpływa na Twoją motywację do działania?

    • Wszyscy uczniowie otrzymują kolorowe kartki, na których zapisują swoje myśli na zadane pytanie, w krótkiej formie. Następnie przypinają je do arkusza papieru umieszczonego na tablicy.
       
    • Wspólne odczytanie zapisanych głosów, stanowiących informację o czynnikach mających wpływ na motywację do działania.

     
  6. Podsumowanie zajęć.
    MOTYWACJA CZYNI CUDA!
    To blef czy szczera prawda?

       
    • Uczniowie w grupach wykorzystując kartę pracy (załącznik nr 6) udzielają odpowiedzi na zadane pytanie.
       
    • Grupy dokonują prezentacji swojej pracy.

BIBLIOGRAFIA

  1. Gregorczyk S., Romanowska M., Solińska A., Wachowiak P., Przedsiębiorczość bez tajemnic, WSIP, Warszawa 2003
     
  2. Korba J., Smutek Z., Podstawy przedsiębiorczości, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2003
     
  3. Sepkowska Z., Przedsiębiorczość. Kreowanie ról na rynku pracy, WSIP Warszawa 1999
     
  4. Widerszal-Bazyl M., Kwestionariusz do mierzenia motywu osiągnięć, "Przegląd Psychologiczny" 1978, t. XXI, nr 2

PRZYDATNE ADRESY INTERNETOWE


W załączeniu (zal.doc - 129KB) zestaw foliogramów i dodatkowych materiałów wykorzystanych na lekcji lekcji.