Scenariusz lekcji matematyki w klasie II gimnazjumTemat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o funkcji liniowej Cel ogólny: Usystematyzowanie wiadomości o funkcji liniowej Cele operacyjne: Wiadomości:- Uczeń wie:
- Jak nazywa się figura, która jest wykresem funkcji liniowej
- definiuje miejsce zerowe funkcji
- oblicza miejsce zerowe funkcji i odczytuje z wykresu
- oblicza i odczytuje z wykresu wartość funkcji dla danego argumentu
- oblicza i odczytuje z wykresu wartość argumentu dla danej wartości funkcji
- oblicza i odczytuje z wykresu zbiór argumentów dla których wartości funkcji są dodatnie (ujemne)
- Uczeń rozumie:
- kiedy wykresy funkcji liniowych są prostymi równoległymi
- rozróżnia funkcję rosnącą, malejącą i stałą
- identyfikuje współczynnik kierunkowy
- wyjaśnia co to jest argument, dziedzina, wartość funkcji, zbiór wartości funkcji
Umiejętności:- Uczeń:
- rysuje wykres funkcji liniowej
- bada i ocenia (rachunkiem) czy punkt o danych współrzędnych należy do wykresu danej funkcji
- rozpoznaje (na podstawie wykresu lub wzoru) funkcję rosnącą, malejącą, stałą
- określa ogólną postać funkcji liniowej
- Uczeń potrafi:
- współpracować w grupie
- poprawnie posługiwać się językiem matematycznym
- prezentować efekty swoich działań
Metody i formy pracy: - ćwiczeniowa
- gra dydaktyczna - domino
- praca w grupach
Środki dydaktyczne: - karty pracy
- karty do gry w domino "Funkcja liniowa"
PRZEBIEG LEKCJI:- Czynności wstępne:
- sprawdzenie obecności
- sprawdzenie pracy domowej
- zapoznanie z celami lekcji i napisanie tematu
Czynności przygotowawcze -przypomnienie wiadomości o funkcji liniowej: ogólna postać funkcji liniowej i jej wykres, miejsce zerowe, funkcja rosnąca, malejąca, stała, współczynnik kierunkowy itp.Czynności przygotowawcze mogą być zorganizowane metodą gry dydaktycznej "Kto wie więcej" (Zał.1) - Część właściwa:
Grupy otrzymują karty pracy (Zał. 2) z zadaniem do rozwiązania. Każda grupa sporządza wykres tej samej funkcji liniowej. Pozostałe polecenia są zróżnicowane. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonywanego wykresu funkcji. Uczniowie w grupach wykonują pozostałe polecenia z zadania, a następnie przedstawiciele grup prezentują rozwiązania na tablicy. Rozwiązania zadań uczniowie notują w zeszytach. - Ewaluacja: gra dydaktyczna "Domino"
(Zał.3) - Ocena pracy uczniów na lekcji i podanie pracy domowej
(zróżnicowanej pod względem trudności zadań, wybrane z podręcznika) Tekst źródłowy załączników 1-3 (zal.doc - 53KB). |