Przedstawiam Państwu program napisany zgodnie z Podstawą Programową zatwierdzoną przez MEN 15 lutego 1999r. uwzględniającą najnowsze strategie reformy oświatowej w Polsce. Relacje między ludźmi, wytworami kultury, a przyrodą i kompetencje nabywane w tych relacjach to dwa poważne filary wychowania, które w kształceniu zintegrowanym są zaczątkiem. Dalsza ich kontynuacja przebiega na dalszych etapach edukacji. Dlatego ten początek jest bardzo ważny dla każdego dziecka, a właściwa realizacja celów wpływa na pożądany rozwój jego osobowości. Zadania edukacji wczesnoszkolnej: - Rozbudzenie pozytywnego stosunku do szkoły i do nauki.
- Wpajanie nawyków poznawania świata, zaczynając od środowiska lokalnego.
- Aktywne uczestnictwo w życiu społecznym
- Rozumienie otaczającego nas środowiska, moje w nim miejsce.
- Rozbudzanie patriotyzmu.
Cel nadrzędny przyświecający wychowaniu dziecka to: wspomaganie ogólnego jego rozwoju i wszechstronne kreowanie jego osobowości, aby wyrosło na porządnego człowieka, który umie odnaleźć się we współczesnym świecie. Cele szczegółowe: - Umiejętne współdziałanie w zespole i współżycie w grupie
- Rozwijanie przywiązania do rodziny
- Okazywanie uczuć
- Rozbudzanie lokalnego patriotyzmu
- Wpajanie miłości do ojczyzny
- Szanowanie przyrody( ochrona roślin i zwierząt)
- Wpajanie nawyków ekologicznych.
- Bezpieczne posługiwanie się urządzeniami technicznymi.
- Uczenie demokracji
- Radzenie sobie w trudniejszych sytuacjach.
- Rozwijanie wrażliwości na piękno lokalnego środowiska.
- Szacunek dla tradycji, ważnych rocznic, ludzi starszych, rodziców, nauczycieli...
Treści edukacyjne zostały ułożone w tabeli. Uwzględniono tu zadania długofalowe, formy realizacji, kierunek pracy pedagogicznej i osobę odpowiedzialną. Nauczyciel organizując zajęcia decyduje, które treści i w jakim zakresie będzie realizował oraz w jakiej kolejności. W załączeniu (plan.doc - 57KB) tabela, zawierająca szczegóły realizacyjne planu. |