Działa tylko w IE - sorry!    
     

Skład chemiczny i wartość odżywcza mięsa ryb

mgr inż. Lidia Kowalczyk


KONSPEKT LEKCJI
TECHNOLOGII GASTRONOMICZNEJ Z TOWAROZNAWSTWEM

Temat: Skład chemiczny i wartość odżywcza mięsa ryb

Typ szkoły: technikum zawodowe

Zawód: technik technologii żywienia

Specjalność:żywienie zbiorowe

Klasa: czwarta

Planowany czas lekcji: godzina lekcyjna

CELE LEKCJI:

    WIADOMOŚCI - uczeń:
      nazywa najważniejsze składniki chemiczne mięsa ryb,
      wymienia rodzaje poszczególnych składników chemicznych mięsa ryb,
      wyjaśnia kwasotwórczy charakter mięsa ryb,
      rozróżnia ryby w zależności od zawartości tłuszczu,
      omawia rozmieszczenie poszczególnych składników chemicznych w mięsie ryb.

    UMIEJĘTNOŚCI - uczeń:
      konstruuje schemat przedstawiający skład chemiczny mięsa ryb,
      analizuje skład chemiczny mięsa ryb zawarty w tabeli,
      uzasadnia potrzebę spożywania ryb,
      porównuje skład chemiczny mięsa ryb ze składem chemicznym mięsa zwierząt rzeźnych.

    POSTAWY - uczeń:
      przejawia aktywność w pracy zespołowej,
      przyjmuje odpowiedzialność za powierzone zadanie,
      ma świadomość znaczenia spożywania ryb dla zachowania zdrowia.

METODY:

    pogadanka,
    mapa mentalna,
    praca z podręcznikiem.

FORMY PRACY:

    indywidualna,
    zbiorowa,
    grupowa równym frontem

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

    podręcznik,
    arkusze szarego papieru formatu A2,
    pisaki,
    karta pracy

I  FAZA WPROWADZAJĄCA

  1. Sprawy porządkowe, organizacyjne.
  2. Pogadanka wstępna:
    • Nauczyciel przedstawia co będzie tematem lekcji.
    • Nawiązując do budowy i wartości odżywczej mięsa zwierząt rzeźnych, sprawdza wiadomości uczniów zadając pytania:
      • Jakie składniki chemiczne występują w mięsie?
      • Które składniki decydują o wartości odżywczej mięsa?
      • Jak rozmieszczone są składniki chemiczne w mięsie?
    • Dokonuje podziału uczniów na grupy (5-cio osobowe).
    • Uczniowie wybierają lidera i sekretarza grupy.

II  FAZA REALIZACYJNA

Realizacja treści lekcji:

  • Każda grupa ma za zadanie (korzystając z podręcznika) wykonać mapę mentalną przedstawiającą skład chemiczny mięsa ryb, właściwości fizykochemiczne białek, rozmieszczenie składników chemicznych w mięsie ryb.
    Mapa powstaje na zasadzie rysowania łańcuchów skojarzeniowych.
  • Po wykonaniu zadania każda grupa prezentuje swoją mapę mentalną (załącznik).

III  FAZA PODSUMOWUJĄCA

  • Po prezentacji map, uczniowie przedstawiają wartość odżywczą mięsa ryb, którą zapisują na tablicy.
  • W celu utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie uzupełniają poniższy test z lukami:
    1. Składniki chemiczne mięsa ryb to:
      ........................................................... ,
      ........................................................... ,
      ........................................................... ,
      ........................................................... ,
      ........................................................... ,
    2. Mięso ryb jest dobrym źródłem........................... , którego ilość waha się w granicach 13-22%.
    3. Białko ryb składa się głównie z .............................. i ...................................
    4. Tłuszcz ryb posiada wysoką wartość odżywczą ze względu na dużą zawartość
      ................................................................
      .................................................... .
    5. Ryby morskie zawierają duże ilości mikroelementów takich jak:
      ..................................,
      .................................. ,
      .................................. .
    6. Zawartość witaminy A w mięsie jest zmienna, zależy od:
      ...................................
    7. Duża zawartość wody w mięsie ryb ma wpływ na:
      ............................................
    8. Tkanka łączna zawiera duże ilości następującego białka:
      ...................................

Załącznik

Karaś

 
 Schemat
         
     
           
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje O stronie